Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
Het maximum koppel dat een Rohloff naaf mag hebben is 130 Nm. 150 zal dan waarschijnlijk ook wel goed gaan, maar veel meer dan dat zou ik niet graag doen.
Laten we de rekenmachine er even op loslaten:
We nemen aan dat een enigszins geoefende fietser 500W bij 75 rpm kan trappen. Voor de duidelijkheid: Dit is een korte piek (bij plotseling versnellen of een heuveltje op stoempen, niet iets dat je een uur of zelfs een minuut vol hoeft te houden). Hier is een formule voor:

T = ( 9,55 * P ) / n

waarbij
T = koppel in Nm
P = vermogen in W
n = cadans in omwentelingen per minuut

Dit vermogen en toerental komt neer op 63,7 Nm koppel, en is voor de Rohloff dus prima te doen.
Zet je er echter een MD voor, dan wordt de overbrenging met een factor 2,5 veranderd. Jij trapt dus wel op 75 rpm, maar de Rohloff draait 2,5x zo traag (met als gevolg dat je 2,5x zo langzaam rijdt).

Je kan de formule opnieuw invullen, maar gezien er gedeeld wordt door het toerental kunnen we ook simpelweg het volgende doen:
63,7 * 2,5 = 159 Nm

Bedenk je daarbij dat je die 500W dus trapt als je al op gang bent. We weten allemaal dat je bij wegrijden vanuit stilstand in eerste instantie vaak kortstondig veel meer kracht moet zetten dan wanneer de boel rolt, juist om je fiets ervan te overtuigen dat je wíl dat ie gaat rollen. Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).

Ik vermoed dat je met een Schlumpf voor een Rohloff al heel snel helemaal geen aandrijving meer hebt Wink

PS: Zelfs met een gewone cassette en derailleur is de hoeveelheid kracht die je kan wegtrappen met een Schlumpf ook echt voelbaar. Ik reed in "lage gearing" met mijn QV heuvel op telkens heel voorzichtig weg, want het voelt echt alsof je kettinglijn van elastiek gemaakt is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo - door 365cycle - 29-Aug-2024, 11:44 AM
RE: Ervaringen met de Tuna - door blokdoorn - 09-Jun-2025, 03:44 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door Boyd Maduro - 09-Jun-2025, 03:57 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door blokdoorn - 09-Jun-2025, 04:06 PM
RE: Ervaringen met de Tuna - door Hardloper - 09-Jun-2025, 04:18 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuw speeltje ?
Vanmiddag bij Interc...gideon — 09:51 PM
Ruitenwisser?
Jawel, na een order ...Lig-ger — 09:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dit bericht kan in 2...Hardloper — 06:46 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Mijn 1040 kostte laa...Hardloper — 06:39 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Korte update: Net i...Kapitein Bosui — 02:41 PM
QV 171 te koop
Jammer dat deze velo...Lopopodium — 12:56 PM
QV 171 te koop
Drie weken geleden k...benparke — 08:39 AM
Nieuwe Quest 3.0
Zo, dat duurt nog ...JanBurp — 07:45 AM
Sachs 3x7 naaf
Ik had ooit ook een ...Jeroen S — 10:07 PM
Flevobike Greenmachine
Hallo Ernst Jan, Wel...Jeroen S — 09:52 PM
Nieuwe Quest 3.0
Zo, dat duurt nog ev...Lig-ger — 09:40 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Qua pinout: het maak...Kapitein Bosui — 08:31 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Dat zie je op die Th...Arend-Jan — 07:25 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Zou het kunnen zij...Hoekie — 06:56 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Zou het kunnen zijn ...Hardloper — 06:40 PM
Draadloos schakelen
Bij deze  :D ...Hoekie — 05:16 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Inspiratie voor de p...Hoekie — 05:07 PM