20-Mar-2024, 11:27 PM
Een deel van onze verkeerswetgeving is al erg oud, 1935. Toen waren handkarren, hondewagens, paard en wagen nog erg gewoon. Voor onbespannen wagens zijn er ook een aantal uitzonderingen. Ook omdat die soms te breed zijn voor de stoep/het fietspad. Ergens is ooit besloten dat breder dan 78 cm dus te breed was.
Naar mijn idee is deze regel zeer onbekend en zullen zelfs de meeste agenten em niet kennen. 99% van de automobilisten kent deze regel ook niet. Een aantal daarvan zal proberen je middels subtiele en soms minder subtiele signalen naar het fietspad terug te verwijzen.
Ondanks dat ik nu een bredere en snellere velomobiel heb, durf ik nog niet zo veel op de weg, ik zocht met de houten (66cm breed) wel bepaalde plekken uit. Van die klote rotondes in de bebouwde kom waar je met de fiets 4 haakse bochten moet nemen langs 20cm hoge stoepranden terwijl je gewoon rechtdoor wilt. Dat betekend terug naar 10 km/h. Rechtdoor over de autostrook ga je net zo snel als een auto om de rotonde. Maar de 50 haal ik op het rechte stuk daarna niet. Is er alleen een fietssuggestiestrook, die bij rotondes even echt fietspad wordt, dan ben ik dus vrij selectief, rechtdoor als een auto en daarna weer het fietspad op. Bij een aantal locaties hier in de regio ligt er bij de rotonde dan zo'n mooi stukje groen tussen weg en fietspad, waardoor auto's mij niet kunnen zien en ik de auto's niet. Daar ga ik dus ook op de weg.
Ondanks dat de fiets nu breed genoeg is en ik echt wel een stuk 40 kan rijden met de Milan GT , heb ik mijn gedrag nog niet heel erg aangepast. Als het rustig genoeg is op de weg en je de ruimte hebt, ben je soms bijna net zo snel als de auto's. Maar op sommige plekken is de verkeersdruk hoog, is het druk en met veel start stop ben je echt een hindernis op de weg. Dat laatste zal een eventueel passerende agent eerder doen denken, he die moesten we eens hebben.
Ik weet van een duitser die een boete heeft gehad, op het velomobiel forum melde hij zich. Ik heb hem de breedte uitzonderingstekst aangeleverd. Daarmee heeft ie bezwaar gemaakt. Geen idee wat daar uit gekomen is, maar het is nog niet zo lang geleden. De agent in kwestie had niet gemeten, en heeft vermoedelijk ook merk en model niet genoteerd.
Naar mijn idee is deze regel zeer onbekend en zullen zelfs de meeste agenten em niet kennen. 99% van de automobilisten kent deze regel ook niet. Een aantal daarvan zal proberen je middels subtiele en soms minder subtiele signalen naar het fietspad terug te verwijzen.
Ondanks dat ik nu een bredere en snellere velomobiel heb, durf ik nog niet zo veel op de weg, ik zocht met de houten (66cm breed) wel bepaalde plekken uit. Van die klote rotondes in de bebouwde kom waar je met de fiets 4 haakse bochten moet nemen langs 20cm hoge stoepranden terwijl je gewoon rechtdoor wilt. Dat betekend terug naar 10 km/h. Rechtdoor over de autostrook ga je net zo snel als een auto om de rotonde. Maar de 50 haal ik op het rechte stuk daarna niet. Is er alleen een fietssuggestiestrook, die bij rotondes even echt fietspad wordt, dan ben ik dus vrij selectief, rechtdoor als een auto en daarna weer het fietspad op. Bij een aantal locaties hier in de regio ligt er bij de rotonde dan zo'n mooi stukje groen tussen weg en fietspad, waardoor auto's mij niet kunnen zien en ik de auto's niet. Daar ga ik dus ook op de weg.
Ondanks dat de fiets nu breed genoeg is en ik echt wel een stuk 40 kan rijden met de Milan GT , heb ik mijn gedrag nog niet heel erg aangepast. Als het rustig genoeg is op de weg en je de ruimte hebt, ben je soms bijna net zo snel als de auto's. Maar op sommige plekken is de verkeersdruk hoog, is het druk en met veel start stop ben je echt een hindernis op de weg. Dat laatste zal een eventueel passerende agent eerder doen denken, he die moesten we eens hebben.
Ik weet van een duitser die een boete heeft gehad, op het velomobiel forum melde hij zich. Ik heb hem de breedte uitzonderingstekst aangeleverd. Daarmee heeft ie bezwaar gemaakt. Geen idee wat daar uit gekomen is, maar het is nog niet zo lang geleden. De agent in kwestie had niet gemeten, en heeft vermoedelijk ook merk en model niet genoteerd.