16-Mar-2024, 11:44 PM
Ben een keer zeer spectaculair om gegaan toen ik de eigenbouw nog niet zo lang af had. Met zo'n 500 km op de teller ofzo. In de afrit van de Westervoortsebrug, fietspad met een wijde bocht. Ik reed ongeveer 45 en was aan het inhalen op de andere fietspadhelft, toen er een scootertje onder het viaduct vandaan kwam, en ik iets te plots het stuur omgooide. 1,5 rol om de lengte as, had wat nieuwe stuurstangen nodig die de klap hadden opgevangen. Ik weet nog dat ik tijdens dat draaien ondersteboven hing en door de rotatie in de velomobiel getrokken werd. Goh dan zit mijn hoofd niet dichtbij het asfalt. Op een klein schrammetje na, zelf geen schade. De fiets twee plekjes van zo'n 10 cm.
De tweede keer door een niet oplettende senior op een volkomen leeg twee richtingen fietspad, kilometers vrij zicht. Ik ging er vanuit dat ie me wel gezien had, gehoord had, maar nee. Tegen de tijd dat ik dat door had reed ik nog tegen de 40 en koos ik ervoor om via de berm uit te wijken. Had ook kunnen remmen. Het gras was nog nat van de dauw wat resulteerde in een uitbrekende achterkant en een smak op de zijkant. Dat kostte me een aantal gebroken ribben. De glijpartij eindige tegen zo'n dikke houten paal waarmee men jonge boompjes ondersteund. Dat was ook een hoop werk om aan elkaar te plakken. Weet niet precies met hoeveel km op de teller. Schat ongeveer 5000.
In beide gevallen zelf te veel risico genomen.
Daarna is het de volgende 18.000 goed gegaan. Wel doe ik in de afdaling van die brug nog voorzichtig, wat ook wel verstandig is. Ik heb een toeter, die ik ook wel gebruik.
Beentje omhoog heb ik in de houten VM wel een aantal keren gehad, meestal omdat ie in de berm dan toch net iets mee pakt. Met de Milan GT pas 1 keer gemerkt, ongemerkt toch iets te hard voor de scherpte van de bocht. Ik vind scherpe bochten bij lagere snelheid gevaarlijker omdat ik daarin ongemerkt (te) dicht bij de grens kom. In snellere bochten, doe ik instinctief denk ik toch wat voorzichtiger en blijf ik verder van de grens verwijderd, vermoed ik. Ik heb nog geen wieltje omhoog gehad boven de 30 km/h.
Ook riskant is dat bijna beentje omhoog in combinatie met zware wind, als er een code waarschuwing van kracht is. De wind duwt je dan ook de verkeerde richting uit en de combinatie kan net te veel worden. Dat heeft me ook een paar keer wat doen schrikken, maar gelukkig bij een snelheid waarmee het allemaal op te lossen viel. De 90 graden bocht, in het open veld, die normaal met 23 km/h altijd goed gaat, werd ineens wel spannend.
De tweede keer door een niet oplettende senior op een volkomen leeg twee richtingen fietspad, kilometers vrij zicht. Ik ging er vanuit dat ie me wel gezien had, gehoord had, maar nee. Tegen de tijd dat ik dat door had reed ik nog tegen de 40 en koos ik ervoor om via de berm uit te wijken. Had ook kunnen remmen. Het gras was nog nat van de dauw wat resulteerde in een uitbrekende achterkant en een smak op de zijkant. Dat kostte me een aantal gebroken ribben. De glijpartij eindige tegen zo'n dikke houten paal waarmee men jonge boompjes ondersteund. Dat was ook een hoop werk om aan elkaar te plakken. Weet niet precies met hoeveel km op de teller. Schat ongeveer 5000.
In beide gevallen zelf te veel risico genomen.
Daarna is het de volgende 18.000 goed gegaan. Wel doe ik in de afdaling van die brug nog voorzichtig, wat ook wel verstandig is. Ik heb een toeter, die ik ook wel gebruik.
Beentje omhoog heb ik in de houten VM wel een aantal keren gehad, meestal omdat ie in de berm dan toch net iets mee pakt. Met de Milan GT pas 1 keer gemerkt, ongemerkt toch iets te hard voor de scherpte van de bocht. Ik vind scherpe bochten bij lagere snelheid gevaarlijker omdat ik daarin ongemerkt (te) dicht bij de grens kom. In snellere bochten, doe ik instinctief denk ik toch wat voorzichtiger en blijf ik verder van de grens verwijderd, vermoed ik. Ik heb nog geen wieltje omhoog gehad boven de 30 km/h.
Ook riskant is dat bijna beentje omhoog in combinatie met zware wind, als er een code waarschuwing van kracht is. De wind duwt je dan ook de verkeerde richting uit en de combinatie kan net te veel worden. Dat heeft me ook een paar keer wat doen schrikken, maar gelukkig bij een snelheid waarmee het allemaal op te lossen viel. De 90 graden bocht, in het open veld, die normaal met 23 km/h altijd goed gaat, werd ineens wel spannend.