08-Mar-2024, 02:06 PM
(08-Mar-2024, 12:30 PM)Niels van der Wal schreef: Hier heb ik toch de vraag over: Rijdt de net afgeslagen automobilist niet op de kruisende weg?
Ik fiets defensief neem het zekere voor het onzekere en verleen voorrang.
Niels, watje, van der Wal
Nee. Dit probleem kwam duidelijk naar voren bij het invoeren van rotondes. Toen werden op de fietsstrook haaientanden aangebracht en dat leidde tot deze discussies. In dit geval is het iets problematischer omdat de vraag kan rijzen of het een vrijliggend fietspad is, of dat het bij de weg hoort. Mijn interpretatie is dat het bij de weg hoort en het doorgaand verkeer dus voorrang heeft. De haaientanden zijn relevant voor het verkeer dat voor de fietser van rechts komt. Er is een 5 meter grens die vaak aangehouden wordt. Dit fietspad ligt binnen de 5 meter van de rijbaan.
Even wachten.... Ik heb de situatie nog eens van een ander standpunt bekeken en kan nu ook een geldige redenering houden voor de andere partij. Kijk eens vanuit dit standpunt:
In de voorgrond staat een bord B5:
![[Afbeelding: 2023-07-01_0&naam=269366.png&schalen=nee]](https://wetten.overheid.nl/afbeelding?toestandid=BWBR0004825/2023-07-01_0&naam=269366.png&schalen=nee)
En in de achtergrond zien we bord B6:
![[Afbeelding: 2023-07-01_0&naam=269367.png]](https://wetten.overheid.nl/afbeelding?toestandid=BWBR0004825/2023-07-01_0&naam=269367.png)
Bovendien wordt het fietspad met een slinger van de rijbaan afgeleid. Dat gebeurt meestal om ervoor te zorgen dat er bij de kruising sprake is van twee verschillende wegen.
Het is dus juridisch prima te onderbouwen dat het fietspad onafhankelijk is van de rijbaan en dat er dus geen sprake meer is van afslaand verkeer op dezefde weg. Ondanks dat het ruim binnen de 5-metergrens valt.
De consequentie is wel dat er dus sprake is van twee naast elkaar liggende wegen en kruisingen en dat het bord verderop met verplicht fietspad dus geen betrekking heeft op de rijbaan van de linkerweg. Je hoeft hier dus niet het fietspad te volgen.
Persoonlijk vind ik dat er geen sprake is van verschillende wegen omdat de afbuiging erg minimaal is en niet resulteert in een afstand van 5 meter of meer. Over hoe dit echter in een rechtbank gezien wordt durf ik werkelijk niet te voorspellen.