09-Feb-2024, 09:47 AM
Hoi Tim,
Ik heb deze exercitie verleden jaar ook gedaan, en heb net iets andere accenten in het geheel.
First of all als je met step down converter(s) gaat werken dan heb je ook een centrale aan-uitschakelaar nodig. Bij 6 volt heeft elke lamp(engroep) zijn eigen aan-uitschakelaar.
De huidige lampen zijn dacht ik deels met weerstand en deels met stroomregelaar uitgevoerd, die dingen met stroomregelaar kunnen meestal wel op hogere spanning, de stroom door de LED wordt dan netjes begrensd. Die met weerstand kunnen dat ook wel, maar ze gaan ongeveer 2,5 x zo fel branden.. of geven eenmalig een flits. De weerstand wordt echter zeer veel heter (6x zoveel vermogen), en waarschijnlijk is die er op langere termijn ook niet op berekend.
Dus ik ben ook voor een step down converter gegaan voor de 6 volt installatie...
De nep-Kellermanlampjes, zijn ook eenvoudige dingen, een oranje LEDje met een weerstand (en draad naar buiten) en een rood LEDje met twee weerstandjes (en twee draadjes naar buiten) De weerstand voor remlicht is iets groter dan die voor achterlicht, dus die dingen lichten heel mooi feller op als je de rem aantrekt.
Maar goed, die nep-Kellermans hebben dus dezelfde onhebbelijkheid als die andere LED's met weerstanden, bij hogere spanning gaan de weerstanden een stuk meer dissiperen.
Aangezien mijn accupacks 16 volt zijn, heb ik er dus een tweede buck converter ingezet, maar dan voor twaalf volt. Tja, die slingerde hier toch nog rond.
En dan, hoe sluit je alles aan op de richtingaanwijzers? Ik heb gekozen voor een tussenschakeling die de 12 volt lampjes aanstuurt vanuit het zes volt systeem. Vanuit het schakelkastje draadjes aangesloten op de schakelaars
De richtingaanwijzers (2x)
De achterlichten (1x)
De remlichten (1x)
en die naar mijn converterkastje, een soort elektronische relais, als er 6 volt op de ingang komt, komt er 12 volt op de uitgang, en dat gaat dus naar de Kellermans.
(voor de techneuten: 5k weerstand naar basis van BC547, collector met 5k weerstand naar basis van PNP-darlington, emitter darlington aan 12V, collector naar de Kellerman)
Die accupacks bestaan uit 4 Li-ion cellen met BMS, Li-ion laders (3A) van Aliexpress er bij. Ik heb ook een dashcam aan boord, en samen met de B&M IQ-X gebruikt het allemaal best wel veel, alles aan twee-eneenhalf uur battery time, heb inmiddels 5 packs :-). Ja, die batterijen waren over op ons bedrijf, te weinig vermogen... Nou voor mij niet hoor.
De B&M kan tot 42 volt, dus die heeft geen regelaar nodig,
De koplamp/rijlichtschakelaar is DPDT drie posities dus, dus daar heb ik nu een kant op 16V staan, die schakelt de koplamp (aan-uit-uit) de andere kant schakelt de achterlichten en contourlichten (aan-uit-aan).
Zo, da's toch weer een heel verhaal geworden.
Ik heb deze exercitie verleden jaar ook gedaan, en heb net iets andere accenten in het geheel.
First of all als je met step down converter(s) gaat werken dan heb je ook een centrale aan-uitschakelaar nodig. Bij 6 volt heeft elke lamp(engroep) zijn eigen aan-uitschakelaar.
De huidige lampen zijn dacht ik deels met weerstand en deels met stroomregelaar uitgevoerd, die dingen met stroomregelaar kunnen meestal wel op hogere spanning, de stroom door de LED wordt dan netjes begrensd. Die met weerstand kunnen dat ook wel, maar ze gaan ongeveer 2,5 x zo fel branden.. of geven eenmalig een flits. De weerstand wordt echter zeer veel heter (6x zoveel vermogen), en waarschijnlijk is die er op langere termijn ook niet op berekend.
Dus ik ben ook voor een step down converter gegaan voor de 6 volt installatie...
De nep-Kellermanlampjes, zijn ook eenvoudige dingen, een oranje LEDje met een weerstand (en draad naar buiten) en een rood LEDje met twee weerstandjes (en twee draadjes naar buiten) De weerstand voor remlicht is iets groter dan die voor achterlicht, dus die dingen lichten heel mooi feller op als je de rem aantrekt.
Maar goed, die nep-Kellermans hebben dus dezelfde onhebbelijkheid als die andere LED's met weerstanden, bij hogere spanning gaan de weerstanden een stuk meer dissiperen.
Aangezien mijn accupacks 16 volt zijn, heb ik er dus een tweede buck converter ingezet, maar dan voor twaalf volt. Tja, die slingerde hier toch nog rond.
En dan, hoe sluit je alles aan op de richtingaanwijzers? Ik heb gekozen voor een tussenschakeling die de 12 volt lampjes aanstuurt vanuit het zes volt systeem. Vanuit het schakelkastje draadjes aangesloten op de schakelaars
De richtingaanwijzers (2x)
De achterlichten (1x)
De remlichten (1x)
en die naar mijn converterkastje, een soort elektronische relais, als er 6 volt op de ingang komt, komt er 12 volt op de uitgang, en dat gaat dus naar de Kellermans.
(voor de techneuten: 5k weerstand naar basis van BC547, collector met 5k weerstand naar basis van PNP-darlington, emitter darlington aan 12V, collector naar de Kellerman)
Die accupacks bestaan uit 4 Li-ion cellen met BMS, Li-ion laders (3A) van Aliexpress er bij. Ik heb ook een dashcam aan boord, en samen met de B&M IQ-X gebruikt het allemaal best wel veel, alles aan twee-eneenhalf uur battery time, heb inmiddels 5 packs :-). Ja, die batterijen waren over op ons bedrijf, te weinig vermogen... Nou voor mij niet hoor.
De B&M kan tot 42 volt, dus die heeft geen regelaar nodig,
De koplamp/rijlichtschakelaar is DPDT drie posities dus, dus daar heb ik nu een kant op 16V staan, die schakelt de koplamp (aan-uit-uit) de andere kant schakelt de achterlichten en contourlichten (aan-uit-aan).
Zo, da's toch weer een heel verhaal geworden.