06-Dec-2023, 12:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Dec-2023, 12:51 AM door 365cycle.)
(05-Dec-2023, 11:36 PM)Hoekie schreef: The AX Sport used Solex ADDHE 40 carburettors until late 1988 and was then replaced with Weber DCOM 40s, just like the Peugeot 205 Rallye. Later, the AX 14 GT, with a single double barrel carburettor 85 PS (63 kW; 84 bhp) 1.4 L engine, also found in the Peugeot 205 XS, was introduced.Yup! Vraag me wel af hoe ze die Webers passend hebben gekregen onder de motorkap van de AX Sport. Ik heb ooit geprobeerd een setje te monteren en had geen ruimte meer voor een luchtfilter. Op de mijne zaten een tweetal wat plattere 45mm met een korter spruitstuk. Niet ideaal, want bovenin had ie wel power maar het inlaattraject was te kort om ook nog koppel onderin te hebben. De lucht stroomt dan niet snel genoeg om bij lage toerentallen vulling te hebben. Klonk wel goed

(05-Dec-2023, 11:36 PM)Hoekie schreef: Heb hem destijds bij/samen met Postert in Oberhausen getuned. Van ~85 naar ~115 PK. Bij 640 kg eigen gewicht. Inclusief scherpe nokkenas. Hoekie aka Tinus tussengas. En later zijn verschillende zaken door mij gerepareerd/vervangen. Met name steekassen en handrem. Als ook een keer de luchtinlaat boven de Weber115 pk uit de 1.4 kon inderdaad heel goed. Ik ben wat later begonnen, en daardoor al vrij snel met de 1.6 uit o.a. de 306 gaan rommelen. 30% meer koppel en daarmee meer tuningspotentieel. Nog wat later kwam de TU5J4 in beeld., nadat de buurvrouw aanbelde en vertelde dat er vlammen onder moterkap van de AX GT vandaan kwamen. Ik wist op een gegeven moment zelfs partnummers uit mijn hoofd.
640 kg?

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.