Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#56
(24-Nov-2023, 02:53 PM)datakneder schreef:
(24-Nov-2023, 01:05 PM)Frutsel schreef: Ik zou niet met water aan de slag gaan bij Lithium. Dat maakt het vast alleen maar erger.
(Lithium, Kalium, en Natrium reageren nogal heftig met water, waarbij onder andere warmte en waterstof wordt geproduceerd)

Li reageert inderdaad heftig op water. Maar voor zover ik als leek het begrijp gaat het hier om Li+-ionen. en die reagerern zeker anders. Ook Na(trium) reageert heftig, maar zout (Na+ Cl-) los ik zonder enige aarzeling op in water.

Er zitten strippen lithium in de accucellen opgerold. Een intacte cel in het water gooien doet niks, want de cel is afgesloten. Haal je de cel open en ontrol je de strip lithium in water, dan gebeuren er interessante dingen. Kortom, beschadigde cellen zijn verdacht en moet je zeker niet in contact met water brengen.

(24-Nov-2023, 04:48 PM)Hardloper schreef: Wat doe ik nu concreet het beste wanneer de accu in brand schiet? Naast de brandweer bellen met boodschap dat een accu brand.

Dat is lastig eenduidig te beantwoorden. De staat van lading en grootte van de accu spelen een rol maar je moet een kleine accu niet onderschatten. De brand zal korter duren, maar kan evengoed heftig zijn. Als de accu buiten en ver van brandbare dingen verwijderd is, is het denk ik het beste om te observeren en uit te laten branden.
Komt er heel veel rook vrij in een besloten ruimte, dan moet je echt meteen wegwezen. Die gassen zijn heel giftig en brandbaar.
Ben je enigszins voorbereid en zie je de accu opbollen maar brandt of gast deze nog niet, dan kun je eventueel nog met een lange tang of vuurvaste handschoenen de accu oppakken en naar buiten gooien? De kabel is wellicht gloeiend heet, de accu is gloeiend heet, dus met de handen beetpakken van een van beide levert brandwonden op. Bij gloeiend heet moet je denken aan heet genoeg om koper te smelten.

Daarom hamer ik zo op laden in een stalen kist. Dan kun je het uit laten razen en kun je als de boel bedaart is, het hele zwikkie aan het handvat weg dragen. Als de accu eenmaal brandt en gas uitbraakt, ben je zo goed als machteloos om nog iets te doen.

Alleen heel grote hoeveelheden water kan de boel zo afkoelen dat het blust en zelfs dan is dat wellicht tijdelijk. Een beetje water kan de boel verergeren. Kun je er veilig een emmer water over gooien? Ik weet het gewoon niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door twilwel - 24-Nov-2023, 06:04 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
Oké, maar hier is ...Wim -de roetsende — 06:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
De 20 inch Quest h...365cycle — 11:42 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik...365cycle — 11:25 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ze worden nog wel ge...Jeroen S — 10:27 PM
ModyPlast sleurhut
Op het Duitse Forum ...Jeroen S — 10:17 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Ik moet de eerste ag...Merijn — 09:57 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik gebruik een water...Merijn — 09:54 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik heb een Clean Can...Jeroen S — 09:19 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Vandaag een metalen ...Hardloper — 09:11 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de ...datakneder — 09:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
magdatdingopdeweg.nl...Frutsel — 08:41 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Als ik al wat te d...Martin van Mourik — 08:39 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik d...Hardloper — 08:20 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de bu...Jeroen S — 07:52 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Volgens mij zit hard...Jeroen S — 07:36 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Maar ga je verder ...datakneder — 07:35 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik rijd hier in een ...Jeroen S — 07:12 PM