20-Nov-2023, 03:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Nov-2023, 03:58 PM door 365cycle.)
(20-Nov-2023, 03:43 PM)twilwel schreef:Ik doelde vooral op dat lithium ion cellen niet zo instabiel zijn als sommigen denken. Er zijn wel een paar belangrijke spelregels, en ben met je eens dat daar in sommige gevallen wat te makkelijk mee omgesprongen wordt. De niet-beschermende behuizing van veel moderne accu's is er daar zeker één van;ik ben echt voor de hardcase. Laatste waar je bij een stevige aanrijding op zit te wachten is een knetterhete lithiumbrand terwijl je gebroken in je velomobiel zit.Ik snap deze gelatenheid niet?
Daarnaast vind ik de manier waarop ik mijn LiPo's oplaad, nl. met een lader die me de spanning in de individuele celgroepen (bij een 2P-accu, bij 1P is het echt per cel) laat zien, prettiger. Het geeft inzicht in of bepaalde cellen misschien slechter worden en vooral ook, of de lader z'n werk betrouwbaar aan het doen is. Wat zo'n BMS van 60 cent doet is maar een raadsel

Overigens kan je de LiPo's bijna niet kortsluiten. Mijn zwaarste 4S accu's mogen kortstondig een stroom leveren van 770A - bij dat soort stromen wordt fungeert een kabel van minder dan 5mm gewoon als zekering

PS: Niet alleen staat dat erop, ik heb het ook ooit per ongeluk getest. Maakte destijds nog gebruik van accu's met een HXT 4mm stekker, die zijn symmetrisch. De stekker van de accu kan je dus aan de fiets prikken, maar ook aan een andere accu. Ik zat in m'n fiets en was terwijl ik aan het praten was met een geïnteresseerde even van accu aan het wisselen. Ik prikte dus per ongeluk de lege accu aan de volle accu (zonder zekering!). Er ontstond meteen vuurwerk, ik ben nog nooit en nooit weer zo snel uit m'n fiets gestapt

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.