18-Oct-2023, 09:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Oct-2023, 09:21 PM door 365cycle.)
(18-Oct-2023, 10:54 AM)PieterTrapt schreef: Heb jij ervaring met die Lupine? Het is een verschrikkelijk dure lamp, is ze dat geld waard?Ja, ik heb 'm in de Bülk.
Ja, het is een hele goede lamp, zo niet de beste, maar of ie ook echt 500 euro goed is... een duo IQ-XE met hoogteverstelling levert denk ik vrijwel hetzelfde, en is zowel zuiniger als goedkoper.
(18-Oct-2023, 11:47 AM)LigfietsWilsum schreef: Tering.. 500 euro, 3800 Lumen, en 38 Watt.38 Watt is alleen als je het grootlicht aan zet. Dimlicht is volgens mij iets van 16 Watt.
Da's wel heel veul.
(18-Oct-2023, 12:01 PM)LigZeeuw schreef: Weet jij hoe die Lupine SLX zich verhoudt tot de Supernova M99 Pro? Die staat namelijk in speedpedelec-land (waar ik nu nog in zit) bekend als de beste lamp op de markt.Volgens mij wel. De SuperNova M99 (ik kan me "Pro" niet herinneren, had ik een ouder model?) had last van oververhitting. De Lupine heeft dat niet
Andere vraag: Je geeft aan dat de meeste lampen met dimlicht/grootlicht niet goed werken op velomobiel-achtige hoogtes, heb je ervaring met dit soort lampen op bijvoorbeeld een M-Racer?
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: Voor fietsverlichting zijn geen simpele antwoorden.Dit. De IQ-XE is een hele goede lamp... recht voor je. Als je een bocht in moet sturen zie je helemaal niks, je hebt er iets bij nodig aan de zijkanten.
Zelfs Lux en Lumen geven geen compleet beeld zonder het verlichtingspatroon te weten.
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: En dan heb ik het nog niet gesproken over wattage. Wattage in in verschillende modi als ook wat je zelf ook nog custom kan instellen.Zeker als je graag lang rijdt is stroomverbruik ook belangrijk. En idd, voor 45 km/h goedgekeurd is niet goed genoeg voor 55-60.
En zelfs dan nog, StVZO bedankende, zijn veel fiets lampen inclusief de 45 km/u modellen veel te braaf. Not good enough.
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: @Ligfietszeeuw, het licht beeld van fiets koplampen zijn gemaakt voor hoogte stuur stadsfiets zeg maar. Dat zal bij je M-Racer niet veel anders zijn denk ik.De kleinere M99 Mini had ik op de M-Racer. Werkte top.
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: NB Bij velomobielen zat en zit de koplamp nog vaak in de neus oftwel wat lager. Bij 365cycle zit de SL AX in de neus. En dus heb je (een) andere lichthoek(en)"Nieuwere" is niet het juiste woord; de Milan en Quatrevelo zijn flink ouder dan de Bülk, Tuna, Snoek en nog wel een aantal anderen. Koplampen plaatsen is simpelweg altijd een compromis. In de Quatrevelo wordt er een aerodynamisch offer gedaan voor hoge koplampen; bij de Snoek idem, maar het is wat kleiner, net als het lichtbeeld naar op zij vermoedelijk zal zijn gezien de plaatsing in de luchtinlaat en tussen de voetenbulten. Bij de Bülk en Tuna is overzicht opgeofferd; hoe lager de koplamp, hoe minder goed je oneffenheden en belijning op het wegdek ziet. De hotspot lost dat allemaal op (want de stroomlijn ervan is goed), maar kan hinderlijk op de neus schijnen, of - bij langere rijders - in het haar.
Bij nieuwere velomobielen zit de koplamp(en) hoger, bijvoorbeeld Quattrovelo en Snoek. Of nog hoger zoals in de Milan/Bülk Hotspot.
(18-Oct-2023, 03:31 PM)Bacchus schreef: Vermogen is alleen interessant om te weten hoe lang je met je accu doet.Juist, maar dat is dus ook belangrijk. Met de Tuna met z'n IQ-XE kon ik met het zo nu en dan inschakelen van de dimstand prima 5-6 uur rijden op een 25 Wh accu'tje. Die dimstand ging prima zolang ik maar geen tegenliggers had.
M'n Bülk lust wel wat stroom, met het dubbel-dashcamsysteem en de Lupine in de neus; mijn 85 Wh accu's zijn in 4 uur compleet leeg, ondanks dat ik ook bij de Lupine de (ingebouwde) dimstand vaak gebruik. Ben nog bezig te kijken of ik zo'n dashcamsysteem misschien wat zuiniger kan krijgen, want je merkt aan alles dat ze ontworpen zijn op de fossiele stroomvoorziening van een motorfiets.
(18-Oct-2023, 04:29 PM)PieterTrapt schreef: Is een autokoplamp of automistlamp dan niet beter?Ja oké, maar hoe ga je die monteren dan? De vorm is niet echt handig, en juist de armatuur heb je nodig voor het lichtbeeld.
- goedkoper wegens schaalvoordelen (hoop ik!)
- veel licht
- lichtbeeld is gemaakt voor laag geplaatste lampen
Een tractorlamp zou ik nog wel een idee vinden, maar dan zit je weer met het inefficiënt ontwerp: 30W voor dimlicht is heel veel.
Dat gezegd hebbende - om tegenliggers die het leuk vinden om fietsers te verblinden een koekje van eigen deeg te geven heb ik best kortstondig 65W over