Aanstaande zondag doe ik voor het eerst mee aan een wedstrijd, L.E.L. met de Quest. Als onderdeel van de voorpret (want die is er volop ) bekeek ik oude filmpjes en uitslagen van het evenement met een lange traditie, prachtig allemaal. Wel viel me op dat de enige variabele waarop de uitslagen gebaseerd worden de tijd is die verstrijkt tussen start en finish. Terwijl er een keur aan variatie in fietsen, materiaal en aanpassingen te zien is op de filmpjes. Nu wil ik niet beweren dat Ymte, Daniel en andere winnaars niet hard kunnen fietsen hoor, maar zouden ze ook winnen in een Alleweder bijvoorbeeld? Ik betwijfel dat...
Ik heb, naast ligfietsen, nog een liefhebberij en dat is zeilen. Ook daar doe ik in clubverband mee aan wedstrijdjes gedurende het seizoen. Ik heb geen eenheidsklasse boot, het is een wat logge, oudere, Britse catamaran. Ik zou geen schijn van kans maken als de uitslag bepaald werd door wie als eerste over de streep vaart, zelfs niet als ik olympische zeilers aan het roer van onze boot zou zetten.
Maar de zeilerij heeft daar iets moois voor: een gewogen uitslag waarbij ieder schip een zogenaamde SW rating (Klik voor de wiki link van dit mooie systeem) krijgt. Zo kan de trage, oude catamaran als deze goed gezeild wordt toch eens winnen: want is een wedstrijdje niet bedoeld om de beste sporter eruit te pikken? En niet het beste materiaal? Gebruik je tijdens de wedstrijd een dikke spinaker? Dan wordt jouw rating voor die uitslag daarvoor gecorrigeerd. Zeil je alleen zonder bemanning? Idem.
Zou zoiets niet ook haalbaar zijn voor in ieder geval de velomobielen tijdens zo'n L.E.L. bijvoorbeeld? Geef de Quest bijvoorbeeld een rating van 100, de snellere Bülk, Milans etc iets onder de 100 en de Alleweder 150 Ik denk dat zeker bij de heren en dames in Dronten hier genoeg ervaring aanwezig moet zijn om daar eens test-waarden voor te bedenken. Je kunt zelfs bijvoorbeeld een correctie doorvoeren voor gebruik kap ofzo. Je kunt daar natuurlijk vrij ver in gaan, maar dat moet je denk ik niet willen. Bij de zeilboten wordt bijvoorbeeld ook niet gecorrigeerd voor de gebruikte antifouling (verf onderwaterschip) terwijl het wel degelijk invloed heeft op je snelheid. Je zou dan bijv. in het verlengde daarvan de banden op de VMs buiten beschouwing kunnen laten.
Ik zou verwachten dat je dan meer zicht krijgt in de uitslag op wie het best gefietst heeft binnen zijn of haar mogelijkheden. Het zijn gewoon wat overdenkingen van me hoor, geen kritiek. Ik ben benieuwd of er al eens naar is gekeken dat iemand weet of dat anderen het anders zien?
Dus: laat je horen!
Ik heb, naast ligfietsen, nog een liefhebberij en dat is zeilen. Ook daar doe ik in clubverband mee aan wedstrijdjes gedurende het seizoen. Ik heb geen eenheidsklasse boot, het is een wat logge, oudere, Britse catamaran. Ik zou geen schijn van kans maken als de uitslag bepaald werd door wie als eerste over de streep vaart, zelfs niet als ik olympische zeilers aan het roer van onze boot zou zetten.
Maar de zeilerij heeft daar iets moois voor: een gewogen uitslag waarbij ieder schip een zogenaamde SW rating (Klik voor de wiki link van dit mooie systeem) krijgt. Zo kan de trage, oude catamaran als deze goed gezeild wordt toch eens winnen: want is een wedstrijdje niet bedoeld om de beste sporter eruit te pikken? En niet het beste materiaal? Gebruik je tijdens de wedstrijd een dikke spinaker? Dan wordt jouw rating voor die uitslag daarvoor gecorrigeerd. Zeil je alleen zonder bemanning? Idem.
Zou zoiets niet ook haalbaar zijn voor in ieder geval de velomobielen tijdens zo'n L.E.L. bijvoorbeeld? Geef de Quest bijvoorbeeld een rating van 100, de snellere Bülk, Milans etc iets onder de 100 en de Alleweder 150 Ik denk dat zeker bij de heren en dames in Dronten hier genoeg ervaring aanwezig moet zijn om daar eens test-waarden voor te bedenken. Je kunt zelfs bijvoorbeeld een correctie doorvoeren voor gebruik kap ofzo. Je kunt daar natuurlijk vrij ver in gaan, maar dat moet je denk ik niet willen. Bij de zeilboten wordt bijvoorbeeld ook niet gecorrigeerd voor de gebruikte antifouling (verf onderwaterschip) terwijl het wel degelijk invloed heeft op je snelheid. Je zou dan bijv. in het verlengde daarvan de banden op de VMs buiten beschouwing kunnen laten.
Ik zou verwachten dat je dan meer zicht krijgt in de uitslag op wie het best gefietst heeft binnen zijn of haar mogelijkheden. Het zijn gewoon wat overdenkingen van me hoor, geen kritiek. Ik ben benieuwd of er al eens naar is gekeken dat iemand weet of dat anderen het anders zien?
Dus: laat je horen!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt