Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandigheden en zit daar verschil in tussen t
#34
Ik fiets al jaren het hele jaar door naar het werk en ieder jaar zo rond deze tijd kwam de velomobiel ook prominent in mijn gedachten. Uiteindelijk heb ik er dan maar 1 gebouwd. Met name vanwege de bescherming tegen de omstandigheden. in eerste instantie kou, wind, regen.

In de vorige eeuw had ik een Alleweder met open voetgaten. Korte broek om overmatig zweten in te voorkomen, dus kramp in de kuiten, waar de wind wel langs kwam. Volledig dichte voetgaten kreeg mijn velomobiel dus. Dat helpt erg veel. Voor de 10 km woon werk trek ik geen extra dikke sokken meer aan, ook als het vriest. Bij echt lange winterritten wel. Ik zou de voetgaten dus dicht willen, dat doet echt veel voor de bescherming tegen koude omstandigheden.

Voor de rest van je lijf helpt het erg veel dat je uit de wind zit en binnen in de fiets een microklimaat krijgt. daar is het echt een stuk warmer als buiten. Als het koud wordt, zo onder de 5 graden, rond het vriespunt had ik op de open fiets vaak het dilemma dat harder rijden betekend dat je harder werkt en daardoor weer warm wordt, maar harder betekend ook meer windchill, waardoor je dan weer kouder wordt. Een lastig evenwicht.

Ik maak me ook een stuk minder druk om een beetje regen. Kom inderdaad ook nagenoeg altijd droog aan op het werk, maar heb vanwege het zweten wel schone kleren bij. Met rustig fietsen laat zich het zweten wel vermijden zo onder de 10 graden. Natgeregend ben ik al jaren niet meer, met dank aan de velomobiel.
Waar ik eerder in de winter nog wel eens binnenbleef vanwege een iets te hoge kans op een buitje, denk ik nu eerder dat het wel mee zal vallen. Ik kort mijn rit ook niet acuut in als ik ergens een donkere wolk zie.

Je wordt wel een beetje nat, maar niet zo nat dat het echt heel erg is. Tenzij het heel hard regent. Ruitenwisser standje maximaal regen.

Natte sneeuw of hagel is ook niet fijn.

Ik deel de mening van Wim de Roetsende, ik had eerst ook een helemaal dichte zelf geknutselde kap. Slecht zicht bij regen, en het wordt net een druipsteengrot. Heb het dak eraf gezaagd en dat bevalt wel. Hoewel ik misschien toch weer iets nieuws ga maken. Met een soort van Versatile dakje.

Heb vaak een pet mee, en een viziertje voor. Beiden helpen een boel. Het vizier geleid de wind deels over je heen, tenzij er echt harde zijwind is. Idem met de regen. Wat er dan toch nog op me landt komt grotendeels op de pet. Wordt het daar te koud voor, dan een muts. Voor nog meer winter heb ik een oude legerpet, zo een met van die flappen over de oren en een nepbontlaagje van binnen. Ziet er niet uit maar hij is redelijk waterafstotend en erg lekker warm. Warmer dan een muts omdat ie beter winddicht is.

Het grote verschil wat de velomobiel voor mij maakt is dat ik in de winter nu ook onbezorgd rond fiets. waar ik eerder rekening hield met weer en temperatuur, en daarop de lengte van de rit afstemde, maak ik me daar nu veel minder druk om. Ik heb wel een noodsetje kleren liggen op het werk, voor het geval dat ik nat regen, maar die heb ik al erg lang niet meer nodig gehad. Wel is het soms lastig reguleren om het niet te warm te krijgen.

Je kunt je inderdaad ook vrij snel nat zweten, waardoor je echt verplicht moet omkleden, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandig... - door Jeroen S - 15-Oct-2023, 11:51 PM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door Wim -de roetsende - 13-Oct-2023, 09:45 AM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door blokdoorn - 13-Oct-2023, 10:05 AM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door Hardloper - 13-Oct-2023, 10:18 AM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door Frutsel - 13-Oct-2023, 10:20 AM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door de Boer - 13-Oct-2023, 11:58 AM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door Hoekie - 13-Oct-2023, 12:12 PM
RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - door Wim -de roetsende - 13-Oct-2023, 01:34 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zie jij het zitten om moderator te word...
Indien nodig wil ik ...365cycle — 12:47 AM
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik vind 140mm wel ...365cycle — 12:42 AM
Banden, banden en nog eens banden
De Schwalbe sv6 en...365cycle — 12:38 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dit is hoe de fiets ...Bob Hagendijk — 11:58 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Het vrijdag bericht ...Hardloper — 10:11 PM
Banden, banden en nog eens banden
Goeie Jeroen, de CCU...TimSch — 10:08 PM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Ja, ik bedoelde inde...melle z — 09:56 PM
Medeliggers onderweg
Ik heb ook een tijdj...Jeroen S — 09:44 PM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Het probleem voor Ca...Jeroen S — 09:35 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Ik blijf denken da...Wim -de roetsende — 09:35 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Ik blijf denken dat ...Hardloper — 09:31 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Ja, dat klopt al...Wim -de roetsende — 08:34 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Bosroets, di...Bosroets — 08:23 PM
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik rijd sinds een ma...GertBr — 06:46 PM
Medeliggers onderweg
Nee. De Waterlandse ...GertBr — 06:42 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Of anders via de n...Wim -de roetsende — 06:19 PM
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik merk wel dat ik m...Wim -de roetsende — 06:10 PM