Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets?
#37
(29-Sep-2023, 09:31 PM)PieterTrapt schreef:
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ....
....

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.

Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.

(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen). 

In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks. 

En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker. 

Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace. 

Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!   Big Grin

Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?
Ik vond de eenvoud ook gewoon charmant. En na een een jaartje in 1 versnelling waren mijn quads zo gegroeid dat ik de meeste van mijn racefietsmaatjes eraf sprintte (tot de 50 dan ofzo, daarboven kon ik het niet meer rond-centrifugeren)  Big Grin
En veeeeel fijner voor woonwerk dan een racefiets, want vrijwel geen onderhoud en er kan ongeveer niets stuk  thumb

Wat dat betreft is de velomobiel echt compleet het andere uiterste van het spectrum. Veel complexer kan je een fiets niet maken... 

Maar voor woonwerk vindt ik het fantastisch*. Al je zooi kan er met gemak in mee en je bent altijd even lang onderweg, ongeacht windrichting (dat moet je echt ervaren om te geloven, maar je merkt echt vrijwel niets meer van wind mee/tegen!). 
Owja: en je hebt het nooit meer koud, maar wel altijd te warm Tongue
 
* mits je route ervoor geschikt is (niet door de stad!)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: 14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets? - door Arend-Jan - 29-Sep-2023, 10:42 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Nee hoor, je wiele...Roepers — 07:10 AM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
 met (boven) e...Wim -de roetsende — 06:13 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Oké, maar hier is ...Wim -de roetsende — 06:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
De 20 inch Quest h...365cycle — 11:42 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik...365cycle — 11:25 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ze worden nog wel ge...Jeroen S — 10:27 PM
ModyPlast sleurhut
Op het Duitse Forum ...Jeroen S — 10:17 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Ik moet de eerste ag...Merijn — 09:57 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik gebruik een water...Merijn — 09:54 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik heb een Clean Can...Jeroen S — 09:19 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Vandaag een metalen ...Hardloper — 09:11 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de ...datakneder — 09:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
magdatdingopdeweg.nl...Frutsel — 08:41 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Als ik al wat te d...Martin van Mourik — 08:39 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik d...Hardloper — 08:20 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de bu...Jeroen S — 07:52 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Volgens mij zit hard...Jeroen S — 07:36 PM