12-Sep-2023, 08:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2023, 08:27 PM door de Boer.)
(05-Sep-2023, 10:32 AM)TvWijk schreef: Voor mij is de vm vooral om gezond èn filevrij te forensen.
De belangrijkste reden om destijds de Mango+ te kiezen was de kleinere draaicirkel.
Midden in Waalre kruist het snelfietspad een drukke weg.
Om de fietsers af te remmen moeten ze op de vluchtheuvel haaks rechts en daarna haaks links. Dat lukt met de Mango.
Tussen de andere fietsforensen en scholieren was 28 km/u een prima snelheid.
Omdat de Mango een tussenas met 8-versnellingsnaaf had, waren de stappen tussen de versnellingen onhandig. Ook verloor ik onnodig energie door de inefficientie van de naaf en de twee kettingen achter elkaar.
De Strada was voor mij de logische opvolger; slechts één ketting en een 9-speed derailleur met een goede verdeling. De voor derailleur heb ik meestal op het middelste blad zodat de afstanden tussen de versnellingen kleiner zijn dan op het grote blad.
Wat leuk dat je over de Mango begint. Ik heb er destijds ook voor gekozen en zou niet meer zonder willen ( alleen als er een Snoek om de hoek komt zwemmen ). Mijn Mango had ook een tussenas, maar door het gewicht ervan was mijn Mango zo traag dat ik de tussenas heb verwijderd en nu een gewone naaf met tandwiel heb gemonteerd. Dit scheelt mij zeker 10 km/u in snelheid.! Wel heb ik nu een 60t blad aan de voorkant en dus nu 8 versnellingen achter. Ook heb ik de fiets iets meer aerodynamiek meegegeven, dmv op alle wielen wieldoeken, binnen en buitenkant, zelfgemaakte strips op de wielkasten en een racekap. Een staart heb ik inmiddels gemaakt, maar is niet zo mooi geworden, dus die gaat overnieuw.
Daarbij zou ik ooit wel eens de Mango opnieuw willen maken in Carbon versie..
Eens kijken of hij dan nog sneller gaat.
Groeten Henk