Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kortere cranks - Instellingen? Tandwiel voor?
#1
Na lange tijd heerlijk pijnvrij fietsen, loop ik weer te klooien.

Het begon met lichte pijn op de binnenkant van de knie. Met name NA het fietsen.
En sinds vrijdag gevoelige voeten. Onder eelt. Ben inmiddels met de voetvijl aan de slag gegaan.
Ook eens een korte pijnscheut bij de heup aan het begin van een rit, maar die is na doorfietsen weggegaan en weggebleven.

Wat is er veranderd: 
- nieuwe velomobiel.nl cranks 160
- trapas (+ cranks) met weer kleinere Q-Factor.
Ik heb niks aan instelling aangepast. Ik moet hoger schakelen voor voldoende power. (te groot verschil tussen tandwielen?)

Waarom kortre cranks?
Omdat bij achteruit trappen in de Snoek L de schoenen blijven hangen. Voorruit trappen ging probleemloos.
Dat was met 170 cranks. Logischerwijze wil je dan naar 160/165. En ook omdat in de QV de 170 soms als iets te groot aanvoelen. 

Eerder heb ik 155 geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen. De benodigde hogere cadans bleek te vermoeiend (te groot verschil tussen tandwielen?)
Helaas heeft velomobiel.nl geen 165 cranks. De nieuwe cranks van velomobiel.nl zijn naast 10mmcm (bedankt Wim) korter ook weer smaller.

Oplossen:
Als eerste heb ik vrijdag de SPD plaatjes naar binnen geschoven. Om de Q-factor iets te compenseren en ten tweede omdat mijn (blijkbaar dikke) rechterkuit nu af en toe de kettingbuis raakt. Lijkt het eerder slechter te maken.

Eigenlijk zijn de vragen:
- Hoor je bij kortere cranks en smallere trapas ook iets aan instelling aan te passen zodat je pijnvrij door kan fietsen? Inclusief vervangen tandwiel voor?
- Hoort een hogere cadans nou eenmaal bij kortere cranks en zouden die daarom voor mij (beenlengte 86) niet geschikt zijn?

NB: Als ik met 140/150 cranks zou kunnen fietsen, zou ik een Bülk kopen voor tot de Snoek L er is !!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Kortere cranks - Instellingen? Tandwiel voor? - door Hoekie - 23-Jul-2023, 12:09 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Oké man ;)...365cycle — 04:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Zo'n vakjury neem ik...ZoefZoef — 04:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar was je langsge...ZoefZoef — 04:16 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
M-Gineering heeft ge...Snoek043 — 04:13 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Nieuwe ontwikkelinge...Boyd Maduro — 03:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar was je langsgeg...Lopopodium — 03:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als meerdere platf...365cycle — 03:33 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
En toch hè? Toch zou...ZoefZoef — 03:27 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is d...Snoek043 — 03:18 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het zit je wel dwars...melle z — 03:06 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als mensen blind de...Snoek043 — 02:54 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Als je velomobiel ee...365cycle — 02:17 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is ...365cycle — 02:15 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zweer bij een sta...Merijn — 01:36 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is da...ZoefZoef — 01:20 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik gebruik soms dit ...Willeke_IGKT — 12:54 PM
Bülk Distance R (was SLFS (Super Light ...
Wordt tóch een nieuw...Hoekie — 12:30 PM