31-May-2023, 01:36 PM
Even een technische vraag over iets dat mij opgevallen is bij mijn WAW.
Ik heb mijn kilometerteller via mijn achterwiel zitten. Nu merk ik dat als de sensor dicht op de magneet zit, ik merk dat als ik niet meetrap hij ze elkaar niet raken, maar als ik zelfs maar lichtjes meetrap zodat de snelheid van 25 km/h nog niet eens gehandhaafd blijft, ze al wel tegen elkaar aankomen.
Ik weet dat als je veel kracht op je trappers zet, je het 'frame' kunt vervormen, maar ik heb totaal niet het gevoel dat ik nu veel kracht zet. Ook als ik onbelast het achterwiel met de hand probeer te veranderen is weinig/geen speling heb.
Ik vraag me nu af hoe het achterwiel reageert op allerhande krachten en waar dat vandaan komt. De krachten zijn van de trappers, kuilen in de weg en bochten! Ik merk dat bij bochten en kracht op de trappers de onderdelen elkaar kunnen raken. Maar komt dat doordat de as tordeert t.o.v. de body. Of zit er voldoende speling in de spaken zodat de as recht blijft, maar het gehele wiel van vorm verandert? En heeft iemand anders dit ook al waargenomen op zijn vm.
Ik ga het probleem oplossen door er een Neodym magneet in te zetten. Hopelijk kan de afstand tussen sensor en magneet dan een stuk groter worden.
Ik heb mijn kilometerteller via mijn achterwiel zitten. Nu merk ik dat als de sensor dicht op de magneet zit, ik merk dat als ik niet meetrap hij ze elkaar niet raken, maar als ik zelfs maar lichtjes meetrap zodat de snelheid van 25 km/h nog niet eens gehandhaafd blijft, ze al wel tegen elkaar aankomen.
Ik weet dat als je veel kracht op je trappers zet, je het 'frame' kunt vervormen, maar ik heb totaal niet het gevoel dat ik nu veel kracht zet. Ook als ik onbelast het achterwiel met de hand probeer te veranderen is weinig/geen speling heb.
Ik vraag me nu af hoe het achterwiel reageert op allerhande krachten en waar dat vandaan komt. De krachten zijn van de trappers, kuilen in de weg en bochten! Ik merk dat bij bochten en kracht op de trappers de onderdelen elkaar kunnen raken. Maar komt dat doordat de as tordeert t.o.v. de body. Of zit er voldoende speling in de spaken zodat de as recht blijft, maar het gehele wiel van vorm verandert? En heeft iemand anders dit ook al waargenomen op zijn vm.
Ik ga het probleem oplossen door er een Neodym magneet in te zetten. Hopelijk kan de afstand tussen sensor en magneet dan een stuk groter worden.