25-May-2023, 05:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-May-2023, 05:58 PM door twilwel.)
Ik heb een 11-40 11-speed cassette en 36/60 vóór met 28-622 achterband en 140mm cranks (cranklengte is ook een overbrenging). Daarmee kan ik alles aan wat ik onderweg tegen mocht komen. In NL kan ik goed op gang komen op het grote blad en het 40t kransje (60-40 dus) en gebruik het kleine voorblad helemaal niet. In Frankrijk en Duitsland kom ik de berg wel op met 36-40.
Ik hoef dus zelden de kleinere kransjes te gebruiken en dat smaakt mij prima, want die zijn minder efficiënt en slijten harder. Mocht ik downhill eens mee willen trappen bijvoorbeeld om de volgende heuvel te kunnen halen, dan kan dat zonder dat ik een hele hoge rpm hoef te trappen.
Ik rij met ronde tandwielen omdat dat sowieso beter schakelt, geen extra gedoe is met ombouwen en ik met mijn korte cranks volgens mij ongeveer hetzelfde bereik met als bijkomend voordeel dat ik met mijn lengte van 192cm en schoenmaat 48 prima pas in velomobielen waar ik anders domweg niet in kan rondtrappen. De oorspronkelijke aanleiding voor de korte cranks was echter een zeurende knie, andere voordelen ontdekte ik later.
Ik hoef dus zelden de kleinere kransjes te gebruiken en dat smaakt mij prima, want die zijn minder efficiënt en slijten harder. Mocht ik downhill eens mee willen trappen bijvoorbeeld om de volgende heuvel te kunnen halen, dan kan dat zonder dat ik een hele hoge rpm hoef te trappen.
Ik rij met ronde tandwielen omdat dat sowieso beter schakelt, geen extra gedoe is met ombouwen en ik met mijn korte cranks volgens mij ongeveer hetzelfde bereik met als bijkomend voordeel dat ik met mijn lengte van 192cm en schoenmaat 48 prima pas in velomobielen waar ik anders domweg niet in kan rondtrappen. De oorspronkelijke aanleiding voor de korte cranks was echter een zeurende knie, andere voordelen ontdekte ik later.