23-Apr-2023, 04:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2023, 05:07 PM door Quesjer.)
(17-Apr-2023, 02:51 PM)datakneder schreef:(17-Apr-2023, 02:24 PM)emgaron schreef: Die drie dingen zijn de zgn. "Stopperschuimpjes" en voorkomen alleen dat het wiel omlaag zakt als hij in de lucht hangt. Er komt dus al rijdend geen druk op. Bij somife oudere fietsen kun je te maken hebben met "taiwanese veren". Dat isxeen ooit gebruukte veer die inklinkt en zelfs kan breken bij langer gebruik. Klop de veer uit de veerpoot om te inspecteren welke veer ee in zit, heb je een luchtspuit,,dan kun je blazen op het kleine gaatje onderin. De veer/het veerstel moet 115 mm. Lang zijn, of 90 mm. In het geval van een verlaagde Quest/Strada/XS. Een taiwanese veer is van rondstasl en metaalkleur, de "goede" veren zijn rood (stug) of blauw (zacht) . Bij twijfel: vraag na bij Velomobiel.nl. als je de boel toch al los hebt: check de glijbus (die nylon bus bovenin, die met twee schroefjes vast zit in de veerpoot) de staat van de stofhoes, en reinig de remmen, en smeer de rem-as-hevel.
Wat er in de foto op de stang te zien is zijn niet de verende elementen, maar de dempende elementen (schuimringen). Onder deze stang hoort in de buis nog iets verends te zitten - standaard is dat een (al dan niet dubbele) stalen veer, maar sommigen vervangen dat voor elastomeren. Om echt te zien hoe het ervoor staat moet je de "echte" vering dus nog uit de buis zien te krijgen.
Dank je voor het antwoord. Er zit gewoon een veer in waar ik niets raars aan kan zien. Wat ik zie is dat die dempende dingen behoorlijk gescheurd zijn en volgens mij niet meer werken. Dan wordt nu mijn vraag of de fiets lager op de weg ligt als deze dempende ringen niet meer goed zijn? Oftewel als ik deze dempende elementen vervang komt er dan meer ruimte tussen het voorwiel en de wielkast?
Nog even uitleg: van bovenaf hoor je aan te treffen: een smalke en een normale moer, een stalen kleine ring, een kkeine rubber schijfring, de carbon body, een dikje rubber schijfring, de stofhoes (krimpkous) en erin of erop een grote stalen ring, de glijbus (nylonkleurig, tegenwoordig gelig) drie stopperschuimpjes, enndan onderaan het demper-element van nylon met daaromheen het demperschuimpje. (Dit zit met een inbusbout net spelungvrij en gelijmd in de binnenveerpoot geschroefd. Die kan soms losraken, maar hier lijkt ie op zijn plek te zitten. Het demperschuim hoort weerstand te geven tegen op-en-neer bewegen. Kun je vergroten door eronder wat pvc-tape te doen. Dit demperschuim kan verteren na jarenlang gebruik.
Nog even uitleg: van bovenaf hoor je aan te treffen: een smalke en een normale moer, een stalen kleine ring, een kkeine rubber schijfring, de carbon body, een dikje rubber schijfring, de stofhoes (krimpkous) en erin of erop een grote stalen ring, de glijbus (nylonkleurig, tegenwoordig gelig) drie stopperschuimpjes, enndan onderaan het demper-element van nylon met daaromheen het demperschuimpje. (Dit zit met een inbusbout net spelungvrij en gelijmd in de binnenveerpoot geschroefd. Die kan soms losraken, maar hier lijkt ie op zijn plek te zitten. Het demperschuim hoort weerstand te geven tegen op-en-neer bewegen. Kun je vergroten door eronder wat pvc-tape te doen. Dit demperschuim kan verteren na jarenlang gebruik.
Ik zie dat je het antwoord al had. En inderdaad die "Taiwanese" veren die zijn gebroken. Ze kunnen ook inklinken, maar ook dan vervangen!