Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#15
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.
Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)

Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is.
Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.
Ik vind het allemaal goed, maar Daniël Fenn heeft de fuseebesturing niet uitgevonden en ook het Ackermann principe niet. Wat Daniël lekker vind sturen mag hij zelf weten, maar zijn voorkeur voor sporing is verre van algemeen. Hij is een uitzondering.

Alle gebruikelijke personenauto's hebben fuseebesturing en fijnafstelling op de sporing. Achterwiel aangedreven personenauto en bestelauto's hebben toespoor op de voorwielen.
Fijnafstelling is een compromis en heeft een drieledig hoofddoel:
- stabiel rechtuit. Dus koersvast op hogere snelheid;
- verlagen van de zijwindgevoeligheid;
- verlagen van de rolweerstand voor de levensduur van de banden en het brandstofverbruik. Dat laatste geldt niet voor vm rijders.

Daar streeft elke VM bouwer naar. Dat een vm bouwer genoegen neemt met een compromis is niet aan mij. Flevobike heeft het in het verleden wel fijnafstelling toegepast.

In bochten bij lagere snelheden heeft uitspoor het voordeel van beter insturen en een iets kleinere draaicirkel. Bij hogere snelheid het nadeel van koersvastheid, zijwind gevoeligheid en verhoogde rolweerstand.
Bij hogere snelheid in bochten is toespoor in het voordeel. Door de centrifugaal krachten in een bocht gedraagt de vm zich, afhankelijk van de snelheid, steeds meer als een tweewieler. Tot ie kiept. Het Ackermann principe zorgt altijd voor uitspoor in de bochten.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door PietV* - 17-Aug-2022, 09:55 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Oké man ;)...365cycle — 04:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Zo'n vakjury neem ik...ZoefZoef — 04:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar was je langsge...ZoefZoef — 04:16 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
M-Gineering heeft ge...Snoek043 — 04:13 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Nieuwe ontwikkelinge...Boyd Maduro — 03:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar was je langsgeg...Lopopodium — 03:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als meerdere platf...365cycle — 03:33 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
En toch hè? Toch zou...ZoefZoef — 03:27 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is d...Snoek043 — 03:18 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het zit je wel dwars...melle z — 03:06 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als mensen blind de...Snoek043 — 02:54 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Als je velomobiel ee...365cycle — 02:17 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is ...365cycle — 02:15 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zweer bij een sta...Merijn — 01:36 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is da...ZoefZoef — 01:20 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik gebruik soms dit ...Willeke_IGKT — 12:54 PM
Bülk Distance R (was SLFS (Super Light ...
Wordt tóch een nieuw...Hoekie — 12:30 PM