17-Aug-2022, 08:47 AM
Ik had een eigenbouw dichte kap op mijn eigenbouw velomobiel. Ik heb het bovenste stuk eraf gezaagd, zodat het ongeveer een schuimdeksel is. Bevalt me veel beter. Met de volledige kap was ie wel duidelijk sneller waar dat kon maar daar stonden veel nadelen tegenover. Mogelijk ook als gevolg van een niet perfecte zelfbouw, dus dat kan bij een gekochte kap anders zijn.
Het zicht was duidelijk minder, zeker in rare verkeerssituaties. Denk aan oversteken van een weg, waar je op een linkszijdig fietspad reed. Ik vond het erg lastig om dan de auto's te zien die van achter komen. Dan moet je dus om over je schouder kijken, wat mijn bril erg dicht bij het dakje bracht. Vervolgens raak je dan ergens met de fiets een randje waardoor de Velomobiel van links naar rechts schud en knal je met de bril tegen de kap. Niet fijn.
Zeker als het koud is, loopt het temperatuur verschil tussen Velomobiel binnen en weer buiten op. De kans op beslaan neemt toe. Ook is het met kap nog een stukje warmer dan zonder. dan wordt het dus zweten, of je erg luchtig kleden, wat dan weer helemaal niet passend is als je uit de fiets wilt. Laat staan als je even ergens buiten de fiets een poosje wilt zitten ofzo.
Met al die warmte komt er ook meer zweet, wat bij een hoge luchtvochtigheid moeilijker weg kan en dan krijg je een soort druipsteen grot effect. Het condensteert tegen de VM buitenzijde en gaat druppen. Dan moet het vizier open en wordt de regen naar binnen gehapt. Daar wordt het dan goed gefocust op je gezicht.
Mij bevalt een visier in combinatie met de kap en een pet, in de winter een warme waterafstotende ex defensie pet mij erg goed. Zo'n pet met oorflappen en isolatie.
Als ik weer een kap zou maken, dan zou die echt een stukje breder moeten zijn.
Het zicht was duidelijk minder, zeker in rare verkeerssituaties. Denk aan oversteken van een weg, waar je op een linkszijdig fietspad reed. Ik vond het erg lastig om dan de auto's te zien die van achter komen. Dan moet je dus om over je schouder kijken, wat mijn bril erg dicht bij het dakje bracht. Vervolgens raak je dan ergens met de fiets een randje waardoor de Velomobiel van links naar rechts schud en knal je met de bril tegen de kap. Niet fijn.
Zeker als het koud is, loopt het temperatuur verschil tussen Velomobiel binnen en weer buiten op. De kans op beslaan neemt toe. Ook is het met kap nog een stukje warmer dan zonder. dan wordt het dus zweten, of je erg luchtig kleden, wat dan weer helemaal niet passend is als je uit de fiets wilt. Laat staan als je even ergens buiten de fiets een poosje wilt zitten ofzo.
Met al die warmte komt er ook meer zweet, wat bij een hoge luchtvochtigheid moeilijker weg kan en dan krijg je een soort druipsteen grot effect. Het condensteert tegen de VM buitenzijde en gaat druppen. Dan moet het vizier open en wordt de regen naar binnen gehapt. Daar wordt het dan goed gefocust op je gezicht.
Mij bevalt een visier in combinatie met de kap en een pet, in de winter een warme waterafstotende ex defensie pet mij erg goed. Zo'n pet met oorflappen en isolatie.
Als ik weer een kap zou maken, dan zou die echt een stukje breder moeten zijn.