Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groter, sterker, sneller, zwaarder
#24
Ik reed eerst op een mountainbike, toen op een toerfiets, en nu op een open ligger. Daarbij is de trend ook geweest richting groter, zwaarder en sneller. Als ik velomobiel zou gaan rijden zou die trend nog verder doorgezet worden.

Ik raakte naar aanleiding van mijn ligfiets laatst in gesprek met iemand die in de jaren zeventig na de oliecrisis werktuigbouwkunde of iets dergelijks gestudeerd had, en met een groep medestudenten had meegedaan aan wedstrijden voor het meest efficiente door brandstof aangedreven voertuig, georganiseerd door Shell. Ze hadden een soort van aerodynamisch geoptimaliseerde velocar gebouwd, met een kleine benzinemoter erin. Die motor leverde veel meer vermogen dan ze nodig hadden. Permanent laten draaien van die motor zou het brandstofverbruik groter maken dan nodig was. Dit hadden ze opgelost door de motor steeds kort te laten draaien om een vliegwiel op gang te brengen, en daarmee het voertuig aan te drijven. Ze konden zo met een klein borrelglaasje brandstof tientallen kilometers afleggen. Op een mooie gladde wedstrijdbaan, dat wel.

Stel je eens voor hoe het zou zijn als dit soort ontwikkelingen doorgezet hadden, met alle moderne computergestuurde brandstofmotortechniek erbij.


(23-Apr-2022, 08:29 PM)Roepers schreef: Zou een dergelijke tendens ook bij elektrisch fietsen spelen? Krijgen die ook steeds meer vermogen of is daar wel een wettelijke grens aangesteld. Lijkt mij wenselijk.
Volgens rijksoverheid.nl geldt voor elektrische fietsen een maximum vermogen van 250 watt, en voor pedelecs een maximum vermogen van 4000 watt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ets-e-bike

250 watt is al aardig wat. Volgens m5ligfietsen.nl kun je met het snelste aangeboden model bijna 50 kilometer per uur rijden met dat vermogen, en haalt een wielrenner er 35 kilometer per uur mee.

Volgens mij is er bij elektrische fietsen wel duidelijk een trend richting grotere en zwaardere accu's waarneembaar. Onder de bagagedrager gemonteerde accu's zijn volgens mij in de loop der jaren groter geworden. De trend van de laatste jaren die ik zie is integratie van dikke accupakketten in het frame, waardoor elektrische fietsen er als een soort brommers of motoren uit gaan zien.

Wat ik me altijd afvraag is of met al die elektrische fietsen de balans over het geheel genomen nou negatief of positief uitslaat, op het gebied van volksgezondheid en op het gebied van uitstoot en energieverbruik.
Ik zie allemaal jongeren op elektrische fietsen of op van die scooters, die voorheen gewoon 100% zelf hadden moeten trappen om van A naar B te komen.
Anderzijds zijn er misschien wel veel die vroeger een brommer gehad zouden hebben, en nu op een elektrische fiets rijden.
Worden er meer mensen dik en fysiek zwak doordat ze alles met elektrische ondersteuning gaan doen,
of gaan meer mensen die voorheen in/op diverse vervoersmiddelen op hun gat zaten elektrisch fietsen waarmee ze zelf ook nog een beetje inspanning leveren?
Ik heb geen idee.
Antwoord }


Berichten in dit topic
Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Roepers - 23-Apr-2022, 08:29 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Jeroen S - 23-Apr-2022, 10:14 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Bacchus - 24-Apr-2022, 09:23 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 25-Apr-2022, 10:46 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door ThijsR - 25-Apr-2022, 12:13 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 13-May-2022, 11:29 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 25-May-2022, 11:28 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 01:05 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door berth9999 - 25-May-2022, 10:35 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door TvWijk - 25-May-2022, 11:24 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door PietV* - 26-May-2022, 07:16 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 01:58 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Jeroen S - 26-May-2022, 02:02 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 02:05 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door PietV* - 26-May-2022, 02:14 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 02:40 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Martin van Mourik - 26-May-2022, 11:49 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 27-May-2022, 10:34 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Roefie - 27-May-2022, 10:13 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM