Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groter, sterker, sneller, zwaarder
#15
(25-May-2022, 06:07 PM)Willeke_IGKT schreef: Duurder maken helpt niet (genoeg.)
Vaak is het de zaak die de auto betaald en die grote bakken zijn toch al status symbool, duurder maken maakt dat alleen maar sterker.
Dat valt dus wel mee. Ik loop redelijk wat rond in corporate omgevingen; de situaties waarin een auto méér dan €150.000 kost en "gewoon" een auto van de zaak is zijn zeer beperkt.
Vaak zie je toch dat als dat het geval is, het de auto van een directeur/groot aandeelhouder is; iemand die dus niet alleen beslissingsbevoegd is maar die ook met z'n eigen geld speelt. Onder m'n zakelijke relaties worden er auto's gereden als een Tesla Model S Plaid (grijze import, ~€150.000), een Porsche Taycan Turbo van ~€170.000, een Maserati Levante (~€220.000) en als compleet belachelijk klapstuk (dat - eerlijk gezegd - een extreem over the top, maar wel erg fijne auto is): Ferrari GTC4 Lusso van ~€400.000.
In al deze gevallen is dat op papier "gewoon" een auto van de zaak, maar bekijk je die "zaak", dan is dat een holdingstructuur met zo ver mogelijk beperkte aansprakelijkheid. Voor wie niet bekend is met de werking: Voor de wet heb je natuurlijke personen (jij en ik) en rechtspersonen. Zo'n BV of GmbH is een rechtspersoon, waarbij de aansprakelijkheid niet verder gaat dan het volledige vermogen van die rechtspersoon, tenzij onbehoorlijk bestuur (wanbeleid) aangetoond wordt. Als ondernemer heb je dan bijvoorbeeld:
- IGKT Holding B.V.: enige aandeelhouder van dat bedrijf is Willeke.
- IGKT Investments B.V.: enig aandeelhouder van dat bedrijf is IGKT Holding B.V.
Vanaf dat punt kan het op twee manieren:
- IGKT Investments B.V. investeert in (ik noem maar wat geks) Gazellig Fietsen B.V., is dus deels eigenaar, wat een geldstroom van Gazellig naar IGKT Investments B.V. mogelijk maakt (winstuitkering, terugbetalen lening, intellectueel eigendom, whatever floats your boat);
- IGKT Investments B.V. levert een bestuurder aan Gazellig Fietsen B.V., die bijvoorbeeld aangesteld wordt als financieel directeur.

Stel nou dat heel Nederland nu ineens superverstandig wordt, en Gazellig heeft geen zin om ligfietsen en velomobielen te produceren, dan kan het zomaar zijn dat Gazellig dat met een faillissement moet bekopen als het geld eerder op is dan de te laat op gang gekomen innovatie. Als blijkt dat er dan óók nog in de boekhouding gerommeld is, bijvoorbeeld, IGKT Investments B.V. heeft op het laatst nog wat kosten in rekening gebracht bij Gazellig die een rechter doen vermoeden dat er geld onttrokken is wat mede het faillissement veroorzaakt heeft, dan kan ook IGKT Investments B.V. aansprakelijk gesteld worden voor kosten die bij Gazellig gemaakt zijn.
Als de geldstroom van Investments naar Holding echter heel consequent iedere maand dezelfde management fee is geweest, is het heel lastig om dáár ook wanbeleid aan te tonen. Situaties waarin ook een financiële holding failliet gaat komen maar heel beperkt voor, waardoor je eigen vermogen zeer goed beschermd is. Enerzijds krom, want ondernemen is risico nemen... aan de andere kant: een bestuurder heeft geen vangnet, vaak ook geen verzekerd pensioen, en de kans om een jaar of meer zonder werk te zitten is voor een directeur vrij groot. Binnen het huidig economisch systeem is vermogen opbouwen voor zo'n directeur dus de enige manier om een redelijke garantie op het kunnen behouden van een bepaalde levensstijl (of dat noodzakelijk is of niet laat ik in het midden Big Grin ).

Dan weer even terug naar de motivatie voor dit stukje proza: Je zal regelmatig zien dat zo'n idioot duur voertuig eigendom is van IGKT Holding B.V., of iets met een vergelijkbare naam. Op die manier hoeft er geen enkele vorm van inkomstenbelasting betaald te worden over de aankoop, het onderhoud, of de benzine (de eerder genoemde Ferrari verbruikte tijdens de wat langere rit die ik er zelf mee heb mogen doen 23 liter / 100 km, en ik deed niet echt veel geks...). Officieel zou je er voor privégebruik bijtelling over moeten betalen, maar een ritje naar de tennisclub, golf of wat voor etentje of leuk uitje dan ook is voor een investeerder/directeur over het algemeen vrij gemakkelijk onder "zakelijk" te schrijven. Ik zou alleen de bouwmarkt overslaan Big Grin 

Ik bekijk dat soort auto's dan ook met gemengde gevoelens. Ja, die mensen hebben veel geld, hebben er zelf hard voor gewerkt etc., maar ze vervuilen ook bovengemiddeld (ja, zelfs de Tesla) en van al dat geld zou je ook veel mooiere dingen kunnen doen. Hoewel ik me er 2 jaar geleden nog een beetje voor geneerde en vaak dus met de auto verscheen als ik dat soort mensen moest ontmoeten, parkeer ik m'n velomobiel nu totaal comfortabel naast een Maserati of Ferrari, en voel me minstens zo rijk. Kijk eens wat voor moois ík rijd?  Cool   

Het inzicht komt langzaam, ook bij die mensen. Volgens mij is het een kwestie van tijd, en verder moeten we ze gewoon een beetje helpen.

(25-May-2022, 06:07 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat alleen verbieden werkt.
Met een te grote auto niet langer op de snelweg en in de binnenstad mogen, niet in de buurt van scholen mogen komen en zo voort.
In de buurt van scholen vind ik een heel goed plan. Zelfde geldt voor veel plekken in de binnenstad. Al is auto's in de buurt van scholen mijns inziens sowieso een no-go. Alleen open stellen voor automobilisten met een gehandicaptenkaart. De uitvoering daarvan zou wel wat professioneler mogen, en het "parkeer" mag er wat mij betreft ook af. Bepaalde zones gewoon beperken voor iedereen die niet zo'n ding of een ander soort ontheffing heeft, en zeker bij scholen.

(25-May-2022, 06:07 PM)Willeke_IGKT schreef: En alle autos die groter zijn dan een middelmatige auto van de jaren 90 (of zo iets regel) gaan binnen een paar jaar onder de regels vallen, (geef de mensen een jaartje of zo om een kleinere auto te kopen of leasen.)
Het aanpassen van de regels voor een bestaand voertuig stuit vaak op zeer veel weerstand. Een hoop jaren geleden had ik zelf een bestelautootje (Renault Express 1.6D), waarvoor ik destijds als niet-ondernemer toch het verlaagde motorrijtuigenbelasting tarief kon betalen. Omdat het een licht autootje was was het normale tarief (zonder provinciale opcenten) voor mij niet zo'n probleem, maar de waarde stortte in als een plumpudding; het inzetten van een kleine bedrijfsauto als tweede auto was ineens geen optie meer, en een herriebak die met heel veel moeite 120 km/h kon rijden in de vijfde versnelling loopt niet over van het comfort, dus had Nederland er veel teveel. Het was ook een oud autootje, dus een factor 4 minder waarde leverde me ongeveer 1500 euro minder op toen ik 'm uiteindelijk verkocht Big Grin 

Wat mij betreft mogen de regels van nu gehandhaafd worden, desnoods het maximum leeggewicht van een personenauto vastleggen. Bijvoorbeeld 3300 kg, en dat dan met 150 of 200 kg per jaar afbouwen naar bijvoorbeeld 1800 kg. Met dat maximum moeten fabrikanten prima een goede elektrische auto kunnen bouwen voor personenvervoer over langere afstanden. Alles daarboven hoeft voor mij dan niet eens aan een C-rijbewijs gekoppeld te zijn, maar laten we daar gewoon wel een begrenzer gaan verplichten (ok, geen 90, maar 100 km/h, voor de doorstroming). Een begrenzer op de maximumsnelheid in de bebouwde kom is daarnaast sowieso wel een mooi iets, en prima te realiseren. Als we het niet van de belastingcenten willen doen kunnen we de kosten in principe bij de fabrikant (= uiteindelijk de consument) neerleggen; verkeersbordherkenning werkt op moderne auto's echt verrassend goed.

Een Cadillac Escalade 6.2 V8 komt door zo'n gewichtsbeperking uiteindelijk in de knel met z'n leeggewicht van 2725 kg; voor een verlengde en verhoogde Citroën ë-Jumper is het geen probleem, diens topsnelheid is namelijk maar 110 km/h en de actieradius is dan al erg beperkt. Daarnaast wil je met zo'n grote personenbus ook gewoon niet hard rijden.

(25-May-2022, 06:07 PM)Willeke_IGKT schreef: En beperk meteen het maximum vermogen, het is niet nodig om 300 km/u over de snelweg te kunnen, laat staan om in geen tijd van 0 tot 300 te kunnen optrekken.
Dat zal met de nodige snelheidsbegrenzingen vanzelf gaan, vermoed ik. Daarnaast: Wat een hobbyist op het circuit doet, moet ie wat mij betreft zelf weten  Wink

(26-May-2022, 07:16 AM)PietV* schreef: Het ligt er aan welke Hummer je wilt gaan rijden. Voor het type H2 is een categorie C rijbewijs vereist. 8 cilinder V automaat, 242 kW, ledige massa 2903 kg, laadvermogen 998 kg, maximum toelaatbare massa 3901. Afhankelijk van de uitvoering.
Dat is incorrect. Als je de auto op deze manier geregistreerd hebt niet, maar ik ken 2 mensen die jarenlang een Hummer H2 gehad hebben, waarvan één op grijs kenteken en één op geel. Met één, nl. die op geel kenteken, ben ik destijds samen met de eigenaar bij de RDW geweest, want zowel de Hummer als mijn Porsche (die op de aanhanger erachter stond) moesten gekeurd worden.

De Hummer heeft als rijklaar gewicht op het kenteken 3282 kg, de technische maximum massa blijft daarmee 3901 kg maar de toegestane maximum massa wordt bijgesteld naar 3500 kg. Het laadvermogen met olie, volle tank etc. is daardoor slechts 218 kg. Toch is er geen haan die er naar kraait als je met 5 personen, een dakkoffer en een volle kofferbak met zo'n auto richting de wintersport rijdt. Heb jij weleens een personenauto op de weegbrug gezien die technisch niet overbeladen was? Ik niet.

Een zelfde frats zie je gebeuren bij vrachtwagens met een opbouw. De Anemone paardenvrachtwagen waar ik een paar keer in gereden heb was op kenteken iets in de 2600 kg rijklaar. Mijn paardentrailer (die erachter hing) klopte perfect: 575 kg leeggewicht (580 volgens de weegbrug), 2000 kg laadvermogen. Die vrachtwagen was ook geschikt voor twee paarden, daarnaast zat ik er dus in met twee passagiers.
Reken maar uit: Ik destijds 115 kg, passagiers 50 kg en 70 kg, zadels en andere accessoires 50 kg, de bus 2600 kg en - als ik ze krap inschat - twee paarden van 650 kg per stuk. Da's niet eens binnen de wettelijke 10% marge; ik kom op 4185 kg. Die ene keer dat het halve wedstrijdterrein mee moest naar de weegbrug werd enkel de trailer gewogen, en die zat ruim onder de maximummassa.

En dan was deze combinatie met wat moeite nog enigszins legaal te gebruiken. 
Bekijk deze even, ik heb het kenteken op beide afbeeldingen onleesbaar gemaakt maar dit soort wagens vind je continu en overal te koop:
[Afbeelding: 409d.png]

Een Mercedes 409D voor 2 paarden. Maar hoe dan?

[Afbeelding: 409d2.png]

Als je er zelf in gaat zitten en een Shetlander achterin zet zit je al aan de maximum massa. 
Zelfs bij een aanrijding kraait hier gewoon geen haan naar.
Antwoord }
Bedankt door: Chepap


Berichten in dit topic
Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Roepers - 23-Apr-2022, 08:29 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Jeroen S - 23-Apr-2022, 10:14 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Bacchus - 24-Apr-2022, 09:23 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 25-Apr-2022, 10:46 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door ThijsR - 25-Apr-2022, 12:13 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 13-May-2022, 11:29 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 25-May-2022, 11:28 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 01:05 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door berth9999 - 25-May-2022, 10:35 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door TvWijk - 25-May-2022, 11:24 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door PietV* - 26-May-2022, 07:16 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 01:58 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Jeroen S - 26-May-2022, 02:02 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 02:05 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door PietV* - 26-May-2022, 02:14 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 26-May-2022, 02:40 PM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door 365cycle - 27-May-2022, 10:34 AM
RE: Groter, sterker, sneller, zwaarder - door Roefie - 27-May-2022, 10:13 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM