Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VM transitie
#8
Houd er rekening mee dat een speciaal geselecteerd wedstrijdparcours (ook op de openbare weg) niet echt goed vergelijkbaar met een gewone rit. Zelfs tussen verschillende regio's zijn enorme verschillen op te merken, en daar heb je dubbel last van: de obstakels hebben niet alleen direct invloed op je snelheid, maar ook op de setup van je velomobiel.

Een voorbeeld: Ik heb me weleens verbaasd over de gemiddelde snelheden van sommige Duitse sterke rijders, en ben daarom eens wat nauwkeuriger naar één specifieke rit gaan kijken. Het betrof 50 km ruim binnen een uur, met een gemiddelde snelheid van 60,6 km/h. Waanzinnig snel, en da's niet zomaar:
- eerste clou was dat de snelheid over die 50 km slechts één keer onder de 40 km/h was geweest. Blijkbaar dus niet of nauwelijks stoplichten/gevaarlijke kruisingen. Een blik op de route leerde dat het een lange rit over een Duitse B-weg betrof (dus max. snelheid afgewisseld 100 en 70 km/h);
- toen ik naar de kruissnelheid keek gaf dat hetzelfde beeld: veel harder dan 63 km/h was er over het hele traject eigenlijk nauwelijks gereden, op een paar bergaf-secties na;
Wel een idioot sterke rijder dus. 60+ haal ik regelmatig, maar die snelheid kruisen is voor mij zeker geen dagelijkse kost. Of... vermogen eens bekijken, er zat blijkbaar een meter in. Net aan 250W gemiddeld! Dat kan ik ook trappen. Waarom gaat het nou dan toch zoveel harder dan ik vaak rijd, met een fiets die aerodynamisch gelijk is? Nou, dankzij een fiets die aerodynamisch zeker niet gelijk is. Huh? De uitrusting:
- Räderwerk Milan GT zonder verlichting, en met de moderne luchtgaten achterin;
- Battle Mountain racekap met Nacaduct, vizier potdicht;
- rondom Fratelli-velgen met tubeless Pro One banden op hoge druk;
- voor en achter maximaal verlaagde vering;
- wielkasten zo veel mogelijk afgedicht;
- veel tijd gestoken in het "tunen" van kettinglijn, sporing en meer.

De BM-kap met het dichte vizier rijd ik ook weleens mee, da's hier goed te doen. Maar verlichting heb ik écht nodig Big Grin De Fratelli-velgen zijn niet geschikt voor mijn gewicht. Verlagen is leuk en werkt positief op de snelheid, maar in Nederland kom je er echt niet mee weg met al onze drempels, en hetzelfde geldt voor het afdichten van de wielkasten; mijn remtrommels zijn vermoedelijk binnen no-time roodgloeiend als ik dat ga doen.

Een fiets in wedstrijdtrim is vaak niet "streetable" Smile
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek , Willeke_IGKT , Hoekie


Berichten in dit topic
VM transitie - door Bart Verbeek - 11-Mar-2022, 11:08 PM
RE: VM transitie - door Willeke_IGKT - 11-Mar-2022, 11:21 PM
RE: VM transitie - door Jeroen S - 12-Mar-2022, 11:34 AM
RE: VM transitie - door Bart Verbeek - 16-Mar-2022, 06:32 PM
RE: VM transitie - door berth9999 - 16-Mar-2022, 06:41 PM
RE: VM transitie - door Wim -de roetsende - 16-Mar-2022, 08:52 PM
RE: VM transitie - door Bart Verbeek - 16-Mar-2022, 10:39 PM
RE: VM transitie - door Wim -de roetsende - 12-Mar-2022, 01:43 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 12-Mar-2022, 04:41 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 16-Mar-2022, 07:01 PM
RE: VM transitie - door Roepers - 16-Mar-2022, 08:22 PM
RE: VM transitie - door Willeke_IGKT - 16-Mar-2022, 08:54 PM
RE: VM transitie - door Bart Verbeek - 16-Mar-2022, 10:21 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 16-Mar-2022, 10:24 PM
RE: VM transitie - door Bacchus - 17-Mar-2022, 12:26 AM
RE: VM transitie - door Roepers - 17-Mar-2022, 12:29 AM
RE: VM transitie - door pietandringa - 17-Mar-2022, 10:12 AM
RE: VM transitie - door Bart Verbeek - 17-Mar-2022, 10:42 AM
RE: VM transitie - door pietandringa - 17-Mar-2022, 11:07 AM
RE: VM transitie - door PietV* - 17-Mar-2022, 11:27 AM
RE: VM transitie - door 365cycle - 17-Mar-2022, 12:28 PM
RE: VM transitie - door GertBr - 17-Mar-2022, 11:55 AM
RE: VM transitie - door PietV* - 17-Mar-2022, 01:28 PM
RE: VM transitie - door Fietsbennie - 17-Mar-2022, 01:58 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 17-Mar-2022, 02:28 PM
RE: VM transitie - door Bart Verbeek - 17-Mar-2022, 05:14 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 17-Mar-2022, 05:28 PM
RE: VM transitie - door Jeroen S - 17-Mar-2022, 02:52 PM
RE: VM transitie - door 365cycle - 17-Mar-2022, 04:24 PM
RE: VM transitie - door Roefie - 17-Mar-2022, 03:15 PM
RE: VM transitie - door ThijsR - 17-Mar-2022, 05:46 PM
RE: VM transitie - door pietandringa - 17-Mar-2022, 10:36 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is da...ZoefZoef — 01:20 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik gebruik soms dit ...Willeke_IGKT — 12:54 PM
Bülk Distance R (was SLFS (Super Light ...
Wordt tóch een nieuw...Hoekie — 12:30 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik heb ook geen erva...Jeroen S — 11:49 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Maar als 98% van de ...melle z — 11:44 AM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
Het is inderdaad wat...Jeroen S — 11:43 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Maar als 98% van de ...365cycle — 11:42 AM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ziet er niet uit als...365cycle — 11:40 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als mensen blind de ...Jeroen S — 11:39 AM
M-racer voorvork
Ik vermoed dat je ee...Jeroen S — 11:33 AM
OSMand instellingen.
Hardloper dat ga ik ...Willeke_IGKT — 11:27 AM
OSMand instellingen.
Willeke kom je er ui...Hardloper — 11:12 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Geweldig Tovenaar, m...Lig-hen — 10:59 AM
OSMand instellingen.
Ik heb een nieuwe ve...Willeke_IGKT — 10:54 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@wim Als iemand z’n ...Snoek043 — 10:19 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Ja dat is mijn broer...De tovenaar — 10:07 AM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Fietsplannen dit wee...TimSch — 09:28 AM