Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rolweerstand, luchtweerstand en zithoek bij ligfietsen
#20
(23-Jan-2022, 12:29 PM)Jeroen S schreef: Bij de meetfiets test zit het onderstuur toch nog aan plus 6%. Daarbij moet je dan wel weten dat het M5 onderstuur een zeer smalle versie is, met de stuureinden omhoog. Als je het stuur vast hebt en je duim naar binnen uitsteekt, dan zit je ongeveer aan je been. Bij een onderstuur wat zo'n 60 cm breed is wordt het denk ik een heel ander verhaal.

Tijdens een andere meting met Bert Hoge hebben we indertijd verschillende 2x20 inch fietsjes getest, waaronder een m5 20-20. Daarop zat zo'n breed m5 bovenstuur. Het verschil tussen het stuurtje in het midden pakken en aan de buitenzijde was fors, in het midden was duidelijk beter.
Dat is herkenbaar, maar dan met een onderstuur. Bij de Challenge Focus die ik heb merk ik op snelle segmenten duidelijk dat er nog een beetje vaart bij komt als ik m'n handen onder me wegstop (dus weg van de remmen en versnellingen, op het onderste deel van het onderstuur). Tegen de 40 km/h is het verschil dusdanig dat ik tegenwoordig eerst een versnelling opschakel en dan m'n handen pas onder me doe. Dat dus alleen op overzichtelijke stukken zonder zijstraten etc. Nu staat het stuur op die fiets wel breed, aangezien het m'n stadsfiets is en ik er dus goed mee wil kunnen manoeuvreren.

(23-Jan-2022, 12:29 PM)Jeroen S schreef: Ervaringswaarden met een grote stroomlijnpunt, die van M5 en de Henry Barth Optima punt ( waarvan de Novosport Racefairing een kopie is) komt wel overeen met die 10%. Dat ga je pas boven ongeveer 30 km/h merken. Hoe harder je gaat, hoe meer je het verschil tussen met en zonder punt merkt.
Bij zo'n punt stop je je schouders in de punt, daarom zitten die bobbels aan de bovenzijde. Je onderste ribben passen dan weer prima in het smallere deel. Dat moet allemaal netjes aansluiten. Afhankelijk van het gat wat je voor het frame in de punt zaagt, en hoe je de punt aan je stoetje maakt, kun je daar wat mee spelen.
De M5 low racer had een behoorlijk voordeel van z'n staartpunt, het werd daar echt een enorm snelle fiets van.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Rolweerstand, luchtweerstand en zithoek bij ligfietsen - door 365cycle - 23-Jan-2022, 01:06 PM
RE: Nieuwe Quest 3.0 - door Jeroen S - 21-Jan-2022, 07:20 PM
RE: Nieuwe Quest 3.0 - door 365cycle - 21-Jan-2022, 09:06 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
vm-en te koop
Heeft de Mk3 geen ...TimSch — 03:51 PM
vm-en te koop
Heeft de Mk3 geen de...Gideonaut — 03:42 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Het komt maar zelden...qv-tester — 02:54 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Nog eentje voor het...Hardloper — 02:44 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Ik kan van binnen oo...Lopopodium — 02:27 PM
vm-en te koop
Ik kan je vertellen ...Frutsel — 02:13 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Om maar te zwijgen v...Frutsel — 02:01 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Dat houden we zeker....365cycle — 01:51 PM
Kleinere velomobielen?
Nou ik zie een h...Hardloper — 01:05 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een ...
Zonder de titel...Hardloper — 01:02 PM
Kleinere velomobielen?
Nou ik zie een hel...365cycle — 12:56 PM
Kleinere velomobielen?
Nou ik zie een hele ...Hardloper — 12:55 PM
Kleinere velomobielen?
Is eigenlijk een Q...365cycle — 12:50 PM
Kleinere velomobielen?
Is eigenlijk een Que...Hardloper — 12:46 PM
vm-en te koop
De gedachte was dat ...365cycle — 12:15 PM
Kleinere velomobielen?
Daar zie ik een be...datakneder — 12:05 PM
Slow TV
25 jaar Velomobiel.n...Hoekie — 11:45 AM