Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maximale luchtlijnlengte
#9
(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Volgens de site velofilie is die verhouding groter.  Breedte : lengte 1 op 4 tot 1 op 5. Nadeel van de verhouding 1 op 5 is de zijwind gevoeligheid en de toename van de massa.
Klopt. Die zijwindgevoeligheid is nog wel enigszins tegen te gaan, o.a. door het achterwiel niet helemaal achteraan te doen (even uitgaand van een delta-trike). Zijwind zorgt er dan ook voor dat de fiets een beetje gaat draaien met van bovenaf gezien het middenpunt van achterwiel als draaipunt. M.a.w.: Wind van rechts = fiets stuurt een beetje naar links. Met de juiste verhoudingen heft het effect van beide zich dan zo'n beetje op voor wat betreft de richting. De oudste Quest is hier erg goed in, moeilijk om er echt hard mee te rijden maar bij stevige wind vond ik 'm heerlijk rustig. Tot zo'n beetje het punt dat je omver geblazen wordt, denk ik.

Met een driewieler moet je echter ook de hoek om kunnen en daar is een beetje spoorbreedte wel prettig voor.
 
(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft. Denk maar een een golfbal. Die matte lak geldt ook voor wedstrijdboten en vliegtuigen.
Klopt ook, maar er is volgens mij nog steeds discussie over wat nou het snelst is. Er is overigens ook wielerkleding (m.n. voor tijdrijders en sprinters) die met deze techniek werkt: gladde kleding met miniscule bolletjes om de stroomlijn iets te verbeteren.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Maximale luchtlijnlengte - door Bart Verbeek - 19-Jan-2022, 07:58 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Bacchus - 19-Jan-2022, 08:56 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door PietV* - 19-Jan-2022, 09:48 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door 365cycle - 19-Jan-2022, 11:39 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Niels van der Wal - 19-Jan-2022, 10:33 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door ThijsR - 19-Jan-2022, 10:40 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Theo Mol - 19-Jan-2022, 11:10 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door amararock - 19-Jan-2022, 11:24 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door PietV* - 19-Jan-2022, 11:27 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door ThijsR - 19-Jan-2022, 07:40 PM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door PietV* - 19-Jan-2022, 11:44 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door PietV* - 19-Jan-2022, 08:10 PM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Jeroen S - 19-Jan-2022, 11:12 PM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door 365cycle - 20-Jan-2022, 12:05 PM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Bacchus - 20-Jan-2022, 09:26 AM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door Jeroen S - 13-Mar-2022, 01:23 PM
RE: Maximale luchtlijnlengte - door PietV* - 13-Mar-2022, 03:14 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
In een tochtje van 1...Lopopodium — 11:27 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Niels van der Wal — 09:13 PM
Kilometer topic
Na mijn retourtje Cl...TimSch — 07:49 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet ni...Bobslee — 07:26 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Willeke_IGKT — 07:18 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de terugr...Hoekie — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gezien ik buiten nie...Gideonaut — 05:26 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet...Wim -de roetsende — 05:24 PM
Milan 4.2
Nu wel te zien en di...Willeke_IGKT — 04:05 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet w...Arend-Jan — 03:29 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje...Willeke_IGKT — 02:49 PM
Kilometer topic
Je rijdt ineens ser...Willeke_IGKT — 02:34 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje....Arend-Jan — 01:46 PM
Kilometer topic
Mei was een maand me...Bobslee — 12:43 PM
Kilometer topic
Op zaterdag is er ...Hardloper — 12:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik hoop hoe dan ook ...Hardloper — 12:12 PM
Kilometer topic
Op vrijdag naar Dr...365cycle — 12:07 PM