Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#23
(11-Jan-2022, 02:22 PM)PietV* schreef: Klopt. Tijdrijders rijden het maximaal vermogen wat ze gedurende de gehele tijdrit kunnen leveren. Het optimale vermogen in combinatie met een optimaal koppel. Dat is dus nooit anaeroob over de gehele tijdrit. Wel bij het naderen van de finish.
Sprinters gaan volledig anaeroob, met vermogenspieken in de meerdere kilowatts. Tijdritrijders rijden vaak minimaal 20 minuten (10 mijl), dan kan je niet 100% anaeroob rijden want hoeveel type 1 spiervezel ook, na een paar minuten zijn je spieren echt op. 
De meeste wielrenners rijden - ook in een tijdrit - even anaeroob tijdens acceleratie, om daarna weer terug te zakken op een vermogen waarbij de hartslag onder het omslagpunt blijft.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de waarheid in het midden ligt. Mijn omslagpunt ligt onder de 170, maar een hartslag van 170 (met bijbehorend vermogen) kan ik toch relatief lang volhouden, terwijl ik boven de 180 heel snel "op" ben. Bij 170 voel ik dat mijn spieren het langzaam steeds moeilijker krijgen en het vermogen loopt inderdaad terug, maar niet tot onder het vermogen dat ik op mijn omslagpunt lever; het gemiddelde ligt dan ook hoger. Op die manier reed ik soms van m'n kantoor naar huis met kruissnelheden tot zo'n 65 km/h; een rijstijl die ik niet langer dan zo'n 10 minuten volhoud. Na zo'n ritje fiets ik dan even uit, en dan voelen m'n benen heel zwaar en "dik" aan, alsof al m'n bloed zich daar opgehoopt heeft.
Ik ga er vanuit dat iemand in een tijdrit ook precies dat doet, en dan komt dat plannen weer om de hoek..
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door 365cycle - 11-Jan-2022, 02:57 PM
RE: Spirituele ervaring - door PlantageBohémien - 18-Jan-2022, 01:02 PM
RE: Spirituele ervaring - door 365cycle - 18-Jan-2022, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zweer bij een sta...Merijn — 01:36 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige feit is da...ZoefZoef — 01:20 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik gebruik soms dit ...Willeke_IGKT — 12:54 PM
Bülk Distance R (was SLFS (Super Light ...
Wordt tóch een nieuw...Hoekie — 12:30 PM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ik heb ook geen erva...Jeroen S — 11:49 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Maar als 98% van de ...melle z — 11:44 AM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
Het is inderdaad wat...Jeroen S — 11:43 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Maar als 98% van de ...365cycle — 11:42 AM
Pontjes en andere manieren om water ove...
Ziet er niet uit als...365cycle — 11:40 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Als mensen blind de ...Jeroen S — 11:39 AM
M-racer voorvork
Ik vermoed dat je ee...Jeroen S — 11:33 AM
OSMand instellingen.
Hardloper dat ga ik ...Willeke_IGKT — 11:27 AM
OSMand instellingen.
Willeke kom je er ui...Hardloper — 11:12 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Geweldig Tovenaar, m...Lig-hen — 10:59 AM
OSMand instellingen.
Ik heb een nieuwe ve...Willeke_IGKT — 10:54 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@wim Als iemand z’n ...Snoek043 — 10:19 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Ja dat is mijn broer...De tovenaar — 10:07 AM