11-Jan-2022, 12:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jan-2022, 12:11 PM door 365cycle.)
(11-Jan-2022, 11:33 AM)PietV* schreef: Specifiek vermogen komt vooral uit de autowereld. Topvermogen gedeeld door de kilogrammen ledige massa van de auto. Voor de liefhebbers van acceleratie.Helemaal niet. Specifiek vermogen komt uit de wereld van de UCI, waarvoor het ook belangrijk is:
Profwielrenners rijden zelden in het vlakke Nederland. Als je een berg op moet, kost iedere kilo die je mee moet nemen je weer wat snelheid; Mathieu van der Poel is bijvoorbeeld een extreem sterke fietser (tenminste, ruim 6 uur lang tegen de 400W vind ik vrij extreem


Maar als je de Galibier op moet, ben je dus gewoon 30 kilometer aan het klimmen. Dan is die 10 kilo ineens het verschil tussen achteraan in het peloton, en vooraan losbreken om de winst te pakken.
Juist dat klimmen vroeg PlantageBohémien naar, en dat heeft vooral heel veel te maken met techniek en doseren. Rustig ademhalen en je hartslag laag houden is leuk, maar daarmee kom je er niet tenzij je een driewieler hebt; op diezelfde 10% helling uit mijn voorbeeld rijd je met 90 kg totaalmassa (wat voor een niet al te grote man met een ligfiets en wat bagage geen onrealistisch gewicht is) nog maar aan 7.5 km/h met 200 watt input. Bij dat soort snelheden gaat evenwicht je ook gewoon wat concentratie en kracht kosten. En dan snap ik dat veel fietsers afstappen en gaan lopen. Zo heel veel langzamer gaat dat dan ook niet (tenzij je met SPD of Keo pedalen rijdt

PS: Je bent 74, toch? Als we de gangbare formule erbij pakken, dan is je maximumhartslag vermoedelijk zo'n 146 bpm. Mijn maximum is 193 bpm; Dan is jouw 120 bpm dus ongeveer vergelijkbaar met mijn 159 bpm.