04-Nov-2021, 12:55 PM
(04-Nov-2021, 11:57 AM)365cycle schreef: Koppel = kracht x armTenzij je op de een of andere manier meer kracht zou kunnen zetten als de arm korter is. Dat lijkt me niet helemaal ondenkbaar als je vanwege de vorm van de kap je knie in een onhandige positie moet draaien om de kap niet te raken bij langere cranks. (Geen ervaring met velomobielen hier, puur theoretische benadering.)
Vermogen = koppel x snelheid (oftewel, koppel x toerental)
Ga je de arm (de crank) dus korter maken, dan neemt bij gelijkblijvende kracht het vermogen dus af.
Citaat:Die open heuphoek heeft ook één nadeel: Het is moeilijker om een hoog piekvermogen te leveren en koppel is helemaal beperkt, want je kan minder makkelijk afzetten.
Bedoel je hier dat je piekvermogen lager is of dat het zwaarder voelt om het te leveren? Enig idee wat voor effect dat zou moeten hebben op de aerobe zones? Verschuiven de zonedrempels, verandert je vermogen in de zone of voelt het alleen anders?