04-Nov-2021, 11:57 AM
(04-Nov-2021, 11:07 AM)PietV* schreef: Wat Saukki vertelt is jaren geleden proefondervindelijk vastgesteld. Fietsen met meer gestrekte benen, dus met kortere cranks, leidt niet tot koppelverlies. Bij gelijkblijvende trapfrequentie dus gelijkblijvend trapvermogen.Koppel = kracht x arm
Vermogen = koppel x snelheid (oftewel, koppel x toerental)
Ga je de arm (de crank) dus korter maken, dan neemt bij gelijkblijvende kracht het vermogen dus af.
Op zich is dit niet problematisch: Bij de meeste mensen die met kortere cranks gaan rijden zie je het toerental stijgen (mezelf incluis).
En inderdaad, bij m'n Quest was het broodnodig omdat ik de kap raakte met m'n knieën, maar in de tussentijd ben ik overal met kortere cranks gaan rijden, behalve - gek genoeg - op m'n open racer. Lag misschien ergens anders aan, volgend voorjaar toch nog maar eens proberen
Er is dus maar één moment waarop kortere cranks je parten spelen, en dat is bij het wegrijden. Met de Milan ben ik nu vanaf de streep dan ook niet heel snel, 65/30 met 150mm cranks zorgt zelden voor een piepend bandje. Maar zodra ik boven de 10 km/h ben schiet het op.
(04-Nov-2021, 11:07 AM)PietV* schreef: Die gunstige open heuphoek geldt voor elke ligfietser met een kleine zithoek. Geeft ook nog een betere doorstroming van bloed in de liesslagader en de liesader.Die open heuphoek heeft ook één nadeel: Het is moeilijker om een hoog piekvermogen te leveren en koppel is helemaal beperkt, want je kan minder makkelijk afzetten.
"Harken" of bewegen met je lijf boven de heupen zit tussen de oren. Denkend dat "harkend" fietsen meer trapvermogen oplevert. Maar het beperkt je duurvermogen, omdat meer aangewende spieren meer energievragen ten nadelen van de beenspieren.
De Milan is daardoor geen velomobiel die prettig is in de stad. Met de DF kon ik letterlijk op droog wegdek met een stuiterend achterwiel wegrijden. Hard optrekken lijkt nutteloos, maar is waar het fietspad niet goed genoeg is en je dus tussen de auto's staat echt een stukje comfort.
Mijn DF was op lange open stukken dus inderdaad wel langzamer dan de Milan.
Citaat:Wordt binnenkort 74 en ben me gaan toeleggen op fietstechniek. Flow en het gaat vanzelf. Hoe langer de rit duurt hoe langer je kunt genieten.Dat laatste geldt vooral als je inderdaad 74 bent. Ik ben 39, gescheiden, vader van een kleuter en heb een pittige baan. M'n woon-werkafstand is ~53 km (erg specifieke kennis, ben dus wél gewild maar je vindt niet op iedere straathoek een baan) via de meest efficiënte route; de reistijd is nu gemiddeld iets langer dan met de auto, maar veel minder volatiel. Ga ik langzamer fietsen, dan moet ik met de auto en dat kost bergen geld, om het nog maar niet over de gevolgen voor m'n conditie en humeur te hebben. Snelheid is niet alleen leuk, maar ook nuttig