02-Sep-2021, 10:49 AM
(02-Sep-2021, 08:36 AM)Bacchus schreef: 2mm is natuurlijk te overzien om te "repareren". De M-Racer heeft nu 172,5 mm cranks, dat schijnt sowieso wel vrij lang te zijn voor mijn 85½ cm binnenbeenlengte (de verkoper had 91 cm bbl) op een ligfiets. Die vervangen voor bv 170 mm (zoals op mijn randonneur) zou al genoeg kunnen zijn (levert 2x 2,5 mm op, toch?) en iets prettiger moeten ronddraaien.Je hebt visserslatijn en wielerlatijn. Beide mag je met een korreltje zou nemen. Langere cranks leveren natuurkundig meer koppel, maar missen de biomechanische voordelen. Bij kortere cranks zijn, bij gelijkblijvende trapfrequentie, de spierbewegingen trager, minder kniebuiging en nagenoeg gelijk koppel omdat met een meer gestrekt been wordt getrapt. Thans wordt ook door profwielrenner met wat kortere cranks gereden.
https://debiomechanieker.nl/2020/07/20/l...eigenlijk/
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
2,5 mm kortere crank levert een 5 mm kleinere draaicircel op. Bij 2,5 mm kortere cranks wordt de trapas 2,5 mm van de rijder afgesteld. Bij bukfietsers het zadel ophoog. Afhankelijk van de lengte en hoek voorpijp t.o.v. het voorwiel zal het geschat verschil tussen de 2,5 en 5 mm zijn.