De velomobielen van voor 01-01-2017 vielen onder de Richtlijn 2002/24/EG. Dat waren toen nog "snorfietsen" voor de Wet. Konden op ondersteuning van circa 350 Watt 25 km/h en waren niet begrensd. De rest mocht je erbij trappen.
Per 01-01-2017 werd de EG Richtlijn 168/2013 in Nederland van kracht met een overgangsregeling tot 01-07-2017 om de "snorfietsen" met blauw kenteken over te schrijven op geel kenteken.
Volgens de EG Richtlijn 168/2013 zijn velomobielen met motor die sneller kunnen rijden dan 25 km/h bromfietsen. De driewielige velomobielen zijn L2e bromfietsen en de vierwielig velomobielen L6e bromfietsen.
En bromfietsen vallen onder typekeuring of een individuele keuring bromfietsen met bromfietskenteken en gele kentekenplaat.
Belangrijke eisen zijn: met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, verbrandingsmotor van maximaal 50 cm3 of elektromotor van maximaal 4 kW.
Rij je sneller dan 45 km/h in je velomobiel dan ben je in overtreding. Zonder motor niet.
Is de constructiesnelheid van het velomobiel boven de 45 km/h of levert de elektromotor meer dan 4 kW, dan wordt ie gekeurd als personenauto en is rijbewijs B vereist.
Zoals de Renault Twizy. Als bromfiets 45 of als personenauto 80.
https://www.renault.nl/elektrische-autos...laden.html
Met de invoering van de EG Richtlijn 168/2013 in Duitsland, omstreeks 2017, gelden voor de Aerorider dezelfde Europese regels als in Nederland. Of ombouwen naar fiets met elektrische ondersteuning maximaal 250 W en een onderbreking bij circa 26km/h of keuren als bromfiets L2e.
Per 01-01-2017 werd de EG Richtlijn 168/2013 in Nederland van kracht met een overgangsregeling tot 01-07-2017 om de "snorfietsen" met blauw kenteken over te schrijven op geel kenteken.
Volgens de EG Richtlijn 168/2013 zijn velomobielen met motor die sneller kunnen rijden dan 25 km/h bromfietsen. De driewielige velomobielen zijn L2e bromfietsen en de vierwielig velomobielen L6e bromfietsen.
En bromfietsen vallen onder typekeuring of een individuele keuring bromfietsen met bromfietskenteken en gele kentekenplaat.
Belangrijke eisen zijn: met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, verbrandingsmotor van maximaal 50 cm3 of elektromotor van maximaal 4 kW.
Rij je sneller dan 45 km/h in je velomobiel dan ben je in overtreding. Zonder motor niet.
Is de constructiesnelheid van het velomobiel boven de 45 km/h of levert de elektromotor meer dan 4 kW, dan wordt ie gekeurd als personenauto en is rijbewijs B vereist.
Zoals de Renault Twizy. Als bromfiets 45 of als personenauto 80.
https://www.renault.nl/elektrische-autos...laden.html
(10-Apr-2021, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: De Aerorider was een 45km/u velomobiel. Met inderdaad een Duitse goedkeuring.
Met de invoering van de EG Richtlijn 168/2013 in Duitsland, omstreeks 2017, gelden voor de Aerorider dezelfde Europese regels als in Nederland. Of ombouwen naar fiets met elektrische ondersteuning maximaal 250 W en een onderbreking bij circa 26km/h of keuren als bromfiets L2e.