27-Jan-2021, 11:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2021, 11:58 AM door Pmlucas.)
even een bijkomend stukje info... niet om moeilijk te zijn maar de volledig plaatje van de genoemde cijfers te geven.
(ook niet als zeikert - ik heb Q-Rings of Rotor System cranks op elke van mijn fietsen, dus ik ben voor ovale bladen!)
+4% vermogen op kortduring max inspanning anerobisch (korte) sprints.
Niet 4% op het aerobisch inspanning of vermogen.
-9% verzuring aan het eind van trapsgewijs verhogend inspanning van aerobisch tot anerobisch, in herhaalde intervals.
Niet op aerobisch (melkzuur komt vooral als de spieren hypoxisch werken, het is de afvalproduct van omzetting van opgeslagen chemisch in energie zonder zuurstof, dwz bij onvoldoende zuurstoftoevoer, dus dit is van minder belang bij aerobisch fietsen).
Wat doorgaans ervaren wordt is minder vemoeieing en een soepeler dus energieefficienter trapslag (minder acceleratie/deceleratie door hoge min koppel en lagere max koppel tijdens het trappen, waardoor conceptueel minder cal energie per km). Ook bij hoge inspanning een langere uithoudingsvermogen (muurtje op of grote brug over). Deze ervaringen kunnen ook evt door een natuurlijker activatiepatroon van de spieren komen, stelden de onderzoekers. Als ik het me goed herinner.
Afhankelijk van de freewheel die je hebt kan je ook een 11 of 12 speed derailleur en groepset installeren en wel de klene versnellingstrappen houden met overgang naar een 2x ipv 3x crank. Zeker te doen als je nu 3x9 rijdt, mar kan kostbaar worden. Met een MTB 3x of 2x 11s achterderailleur kan je vaak een grotere buitenblad plaatsen en een kliner binnenblad dan met een road derailleur omdat die een grotere max tandwielvariatie aankan. De voorverailleur aarzelt weliswaar iets meer bij het schakelen, maar op een van mijn fietsen heb ik 36 binnen 55 buiten, met een 11-23 cassette en het schakelen gaat prima. 36/11 = 3.27 omwentelingen bij hoogste verzet kleine blad, 55/23 = 2.39 omwentelingen vij kleinst verzet buitenblad -> dus er is nog ruim veel overlap, bij 16 tanden op 55 heb je pas weer dezlevde verzet.
Omdat een ligfietsketting zo lang is hebben wij geen last van "crossover". Je kan dus mogelijk met een dubbel wel een groot bereik met weinig overlap behalen - maar bij schakelen van klein naar voorblad is een correctie op de cassette wel nodig (een paar tanden omhoog of omlaag). Nadelig maar daar wen je snel aan.
(ook niet als zeikert - ik heb Q-Rings of Rotor System cranks op elke van mijn fietsen, dus ik ben voor ovale bladen!)
+4% vermogen op kortduring max inspanning anerobisch (korte) sprints.
Niet 4% op het aerobisch inspanning of vermogen.
-9% verzuring aan het eind van trapsgewijs verhogend inspanning van aerobisch tot anerobisch, in herhaalde intervals.
Niet op aerobisch (melkzuur komt vooral als de spieren hypoxisch werken, het is de afvalproduct van omzetting van opgeslagen chemisch in energie zonder zuurstof, dwz bij onvoldoende zuurstoftoevoer, dus dit is van minder belang bij aerobisch fietsen).
Wat doorgaans ervaren wordt is minder vemoeieing en een soepeler dus energieefficienter trapslag (minder acceleratie/deceleratie door hoge min koppel en lagere max koppel tijdens het trappen, waardoor conceptueel minder cal energie per km). Ook bij hoge inspanning een langere uithoudingsvermogen (muurtje op of grote brug over). Deze ervaringen kunnen ook evt door een natuurlijker activatiepatroon van de spieren komen, stelden de onderzoekers. Als ik het me goed herinner.
Afhankelijk van de freewheel die je hebt kan je ook een 11 of 12 speed derailleur en groepset installeren en wel de klene versnellingstrappen houden met overgang naar een 2x ipv 3x crank. Zeker te doen als je nu 3x9 rijdt, mar kan kostbaar worden. Met een MTB 3x of 2x 11s achterderailleur kan je vaak een grotere buitenblad plaatsen en een kliner binnenblad dan met een road derailleur omdat die een grotere max tandwielvariatie aankan. De voorverailleur aarzelt weliswaar iets meer bij het schakelen, maar op een van mijn fietsen heb ik 36 binnen 55 buiten, met een 11-23 cassette en het schakelen gaat prima. 36/11 = 3.27 omwentelingen bij hoogste verzet kleine blad, 55/23 = 2.39 omwentelingen vij kleinst verzet buitenblad -> dus er is nog ruim veel overlap, bij 16 tanden op 55 heb je pas weer dezlevde verzet.
Omdat een ligfietsketting zo lang is hebben wij geen last van "crossover". Je kan dus mogelijk met een dubbel wel een groot bereik met weinig overlap behalen - maar bij schakelen van klein naar voorblad is een correctie op de cassette wel nodig (een paar tanden omhoog of omlaag). Nadelig maar daar wen je snel aan.