31-Oct-2020, 08:34 AM
(31-Oct-2020, 12:45 AM)365cycle schreef: Goed punt en nobel streven. Volgens mij is het feit dat een E-bike "net zo hard" gaat als een ligfiets nogal een probleem voor de ligfietsmarkt. Er is op papier geen voordeel meer, behalve comfort, waarvoor je wel eerst een paar drempels over moet (bv. je balans vinden).
Heb al eens zitten denken, eigenlijk zou er een Giant Revive-achtig model moeten zijn met electrische ondersteuning. Véél comfortabeler dan een normale fiets, en mist de nadelen van de gewone ligfiets.
De revive is zelfs origineel electrisch geleverd en vind je heel af en toe 2de hands terug.
Wat vooral een nadeel is van de meeste ligfietsen is de lengte. Niet iedereen kan die kwijt. Zeker als je bijvoorbeeld in een flat woont krijg je een lowracer moeilijk je schuur in.
Alleen hebben alle grote fabrikanten wel eens een zitfiets achtig iets gemaakt en is dat nooit doorgebroken.
Wat vooral een nadeel voor de ligfiets is is dat electrische ombouwsetjes voor gewone fietsen niet veel meer kosten. Je hoeft geen nieuwe fiets te kopen. En je hebt er geen fiets extra erbij. Niet iedereen wil 2 of 3 fietsen.
Wat het grootste probleem is is denk ik dat een ligfiets niet echt een specifieke doelgroep heeft.
Een electrische fiets zie je vooral bij ouderen en forenzen.
Een ligfiets word door een aantal gebruikt als forens fiets, toerfiets, racefiets etc. Het is voor een niet gebruiker moeilijk wat je er nu precies mee kan.
Want de meeste mensen denken door de slogan en de vele uitspraken dat ligfietsen vooral om snelheid gaat.