Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontwerpen van een velomobiel
#41
Beste Hobby Harry,

De draaipunten van de veerpoot bepalen de KPI. De schuurstraal wordt o.a. bepaald door het type veerpoot i.c.m. de diameter van het wiel.

Een ander type veerpoot zal de KPI hoek veranderen, maar je schuurstraal wordt bepaald door de draaipunten van de veerpoot en de hartlijn door het wiel.

De as-tap onder een andere hoek op de veerpoot zal, met dezelfde gewijzigde hoek tussen veerpoot en carrosserie, geen verandering van de KPI hoek opleveren. Wil je gaan voor een ideale spoorbreedte dan werkt dat negatief. Dat vraagt extra ruimte en een breder voertuig. Bovendien zorgen de combinatie wielvlucht (camber) en askanteling (caster) voor een goede richtingsstabiliteit. Daar zitten grenzen aan.

De veerpoot aan de bovenzijde naar het midden kantelen, meer negatief camber of minder positief camber, heeft ook zijn invloed op de sporing bij het inveren. Er kunnen eerder lengteverschillen optreden tussen de draaiarmstangen en de spoorstangen.

Bij een positieve schuurstaal heeft het wiel de neiging om bij meer rolweerstand of bij remmen naar buiten te sturen. Bij een negatieve schuurstraal naar binnen.
Voor een negatieve schuurstraal moet het onderste draaipunt nabij de hartlijn door het wiel geplaatst worden. Dus binnen de spaken. En dat kan niet.

Heb nog geen schets gezien van een VM met een negatieve schuurstraal en gespaakte wielen.

Bij personenauto is dat gemakkelijker, omdat die velgen een velgschotel hebben die asymmetrisch in het velgbed geplaatst zit en de velg een ET waarde heeft om de schuurstraal te beïnvloeden. De onderste draaikogel kan ver in de velg worden geplaatst. https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html

Ik ben erg argwanend op alle info op het internet. Het barst van de nep info.

Alle VM bouwers houden voor de luchtweerstand twee zaken sterk in de gaten. Frontaal oppervlak en stroomlijn. Dus de stuurinrichting binnen de stroomlijn en zo smal dat voldoende spoorbreedte overblijft en het frontale oppervlak zo klein mogelijk blijft.
De geometrie van de stuurinrichting van een VM is een
bewezen compromis. Verandering van het een, gaat ten koste van het ander. Na bijna 30 jaar VM zullen nog weinig veranderingen aan de stuurgeometrie plaatsvinden.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 17-Sep-2020, 02:51 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door ErikvanD - 17-Sep-2020, 03:09 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 17-Sep-2020, 05:46 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 17-Sep-2020, 05:57 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Frutsel - 17-Sep-2020, 06:52 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 17-Sep-2020, 07:21 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 19-Sep-2020, 06:33 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door 365cycle - 21-Sep-2020, 11:46 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door GertBr - 17-Sep-2020, 06:22 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door voodoo - 17-Sep-2020, 06:38 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 17-Sep-2020, 07:53 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door 365cycle - 17-Sep-2020, 09:13 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door kuŝbiciklo - 18-Sep-2020, 12:43 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 19-Sep-2020, 10:22 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 20-Sep-2020, 12:22 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 23-Sep-2020, 09:45 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 23-Sep-2020, 10:12 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 26-Sep-2020, 09:18 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 30-Sep-2020, 09:14 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 30-Sep-2020, 09:24 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 02-Oct-2020, 09:01 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 02-Oct-2020, 11:29 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 03-Oct-2020, 11:57 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 03-Oct-2020, 09:45 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 05-Oct-2020, 11:44 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 15-Oct-2020, 02:03 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 15-Oct-2020, 03:19 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 15-Oct-2020, 03:24 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 15-Oct-2020, 04:04 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 16-Oct-2020, 08:46 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 20-Oct-2020, 08:21 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 17-Oct-2020, 09:44 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 18-Oct-2020, 09:58 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 18-Oct-2020, 03:08 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 19-Oct-2020, 09:17 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 20-Oct-2020, 03:48 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 21-Oct-2020, 07:28 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 12:33 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 22-Oct-2020, 04:26 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 05:40 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door voodoo - 22-Oct-2020, 06:08 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 23-Oct-2020, 01:28 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 23-Oct-2020, 02:11 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door kuŝbiciklo - 23-Oct-2020, 03:03 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 24-Oct-2020, 04:29 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 25-Oct-2021, 11:57 AM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 23-Oct-2021, 02:32 PM
RE: Fietsen met harde wind - door Wim -de roetsende - 23-Oct-2021, 10:38 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 24-Oct-2021, 10:24 AM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 11:54 AM
RE: Fietsen met harde wind - door Wim -de roetsende - 24-Oct-2021, 12:29 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 24-Oct-2021, 12:46 PM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 01:24 PM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 06:42 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 25-Oct-2021, 10:43 AM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 16-Nov-2021, 12:30 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Optimalisatie van een WAW.
Nadelen WAW volgen...Gideonaut — 01:49 AM
Andere trapas en crankstel monteren
Op mijn fiets zit ee...melle z — 01:46 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier aan de kust was...Lopopodium — 12:38 AM
Optimalisatie van een WAW.
Nadelen WAW volgen...datakneder — 12:10 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Regen! Onweer! V...LigfietsWilsum — 11:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Regen! Onweer! VER...Wim -de roetsende — 11:17 PM
Optimalisatie van een WAW.
Nadelen WAW volgens ...Wim -de roetsende — 11:15 PM
Optimalisatie van een WAW.
Wat is er mis met W...datakneder — 10:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Regen! Onweer! VERKO...Gideonaut — 10:41 PM
Andere trapas en crankstel monteren
Een ligfiets met e...Martin van Mourik — 09:43 PM
Andere trapas en crankstel monteren
Dat is makkelijk zat...Arend-Jan — 08:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De regen op zich w...Status Quooh — 08:07 PM
Optimalisatie van een WAW.
Ik kijk nu naar mijn...Status Quooh — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De regen op zich was...Willeke_IGKT — 08:04 PM
Andere trapas en crankstel monteren
Wat ik het meest z...melle z — 07:50 PM
Andere trapas en crankstel monteren
Wat ik het meest zou...ZoefZoef — 07:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik snak juist naar e...ZoefZoef — 07:37 PM