05-Oct-2020, 02:47 PM
(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.
Wat is betaalbaar. Zo'n cassette is gauw 100 euro duurder. Ook de 12 speedketting is prijzig en slijt sneller. Bovendien is het kleinste kettingwiel met 10 tanden minder efficiënt en slijt sneller. 11 is efficiënter en 12 nog beter.
(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef:
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling.
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat.
Je hebt gelijk. Het gewicht van een SRAM Dualdrive is 970 gram. Een Shimano Deore cassettenaaf is maar 440 gram. Als je het gewicht van de vóór derailleur, 2 kettingbladen en een lichtere cassette er af haalt, is het verschil nog geen 400 gram meer.
De drie versnellingsnaven hebben een hoog rendement. In prise directe, 2e versnelling, 100%. De 1 en 3 hebben beperkte verliezen. Ik schat circa 5% extra transmissieverlies. Ik merk met de Dualdrive geen verschil met rijden. De zithoek 5 graden kleiner levert veel meer winst op.