Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
n+1
#7
Kruissnelheid is persoonsgebonden. Als je over duurinspanning hebt, dan is de rust in je ademhaling, lees uitademen, belangrijk voor je "flow". Je trapvermogen is gelijk aan 4 weerstanden. Transmissie- , rol- , hellingsweerstand en de belangrijkste de luchtweerstand. De eerste drie zijn nagenoeg lineaire weerstanden, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. De luchtweerstand wordt bepaald door de luchtweerstandscoëfficiënt van fiets met rijder of het frontaal oppervlak x de stroomlijn.
De trapenergie die overblijft na het overwinnen van de transmissie-, rol- en hellingsweerstand gaat op aan de luchtweerstand.

Daarom is de zithoek en de zithoogte t.o.v. de trapas-hoogte belangrijk voor de kruissnelheid. De luchtweerstand verandert nauwelijks als de trapas tussen de 15 en 25 cm hoger ligt dan de zit. Voor de snelle ligfietsen is de zithoek instelbaar tussen de 19 en 25 graden.

Houdt er rekening mee dat lage ligfietsen, met een kleine zithoek, meer gewenning vragen van je evenwichtsgevoel en dat de correctietijd korter is dan op hogere ligfietsen met een grotere zithoek. B.v een Nazca Gaucho, tussen de 26 en 34 graden.

Op mijn Nazca Fuego ligt de kruissnelheid bij windstil weer boven de 30 Km/h.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
n+1 - door Bart Verbeek - 11-Jun-2020, 10:35 PM
RE: n+1 - door Lopopodium - 11-Jun-2020, 10:38 PM
RE: n+1 - door Bart Verbeek - 11-Jun-2020, 10:40 PM
RE: n+1 - door Lopopodium - 11-Jun-2020, 10:43 PM
RE: n+1 - door voodoo - 11-Jun-2020, 10:55 PM
RE: n+1 - door Bart Verbeek - 11-Jun-2020, 11:00 PM
RE: n+1 - door PietV* - 12-Jun-2020, 12:59 AM
RE: n+1 - door Roepers - 12-Jun-2020, 08:13 AM
RE: n+1 - door voodoo - 12-Jun-2020, 08:14 AM
RE: n+1 - door Wim -de roetsende - 12-Jun-2020, 06:57 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
vm-en te koop
Is een MK3, dan mo...365cycle — 11:58 PM
Kleinere velomobielen?
Het scheelt ook ho...365cycle — 11:53 PM
Kleinere velomobielen?
Hij stelde een krui...Bianca F — 11:47 PM
Kleinere velomobielen?
Als ik ooit een ve...datakneder — 11:38 PM
Kleinere velomobielen?
(...) De W9s is voo...Tijanus — 11:27 PM
Kleinere velomobielen?
Het scheelt ook hoev...Jeroen S — 11:27 PM
Kleinere velomobielen?
... en vooral omda...Boyd Maduro — 11:13 PM
Kleinere velomobielen?
op de w9s pagina van...Gideonaut — 11:01 PM
vm-en te koop
In de SL past geen 2...Jeroen S — 10:55 PM
vm-en te koop
Het is niet zozeer i...Gideonaut — 10:53 PM
Kleinere velomobielen?
Ja maar ook die SL i...Jeroen S — 10:47 PM
vm-en te koop
De Milan GT va...Arend-Jan — 10:47 PM
vm-en te koop
Wel of geen vering, ...Tijanus — 10:44 PM
Kleinere velomobielen?
Graag jullie ide...Bianca F — 10:43 PM
vm-en te koop
De Milan is bij Twil...Dharm2004 — 10:36 PM
vm-en te koop
Tja er zijn maar wei...Jeroen S — 10:31 PM
vm-en te koop
Tjonge, die MK3 Mila...TimSch — 08:41 PM