Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Openvelomobielmap
#1
Ter info. Ik heb een Garmin Fietskaart gemaakt voor velomobielen. De kaart is te gebruiken in de Garmin GPS maar is ook op de PC/MAc te gebruiken i.c.m. Garmin Basecamp om routes/track te maken/bekijken. Meer info is hier te vinden.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=65994
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(22-Apr-2019, 08:36 AM)PeeWee32 schreef: Ter info. Ik heb een Garmin Fietskaart gemaakt voor velomobielen. 

Ik zal het de komende rit eens proberen. 
Is overal, ja ook in Duitsland, bekend of een weg verhard is ja of nee hierop?
En voeg je in de toekomst ook een knooppuntenraster (mooi voor galgje Big Grin  ) toe?

Met Route.nl kom ik daar wel eens voor verassingen te staan...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(22-Apr-2019, 11:43 AM)Fietsbennie schreef: Ik zal het de komende rit eens proberen. 
Is overal, ja ook in Duitsland, bekend of een weg verhard is ja of nee hierop?
En voeg je in de toekomst ook een knooppuntenraster (mooi voor galgje Big Grin  ) toe?

Met Route.nl kom ik daar wel eens voor verassingen te staan...

De kaart is gebaseerd op data van openstreetmap (OSM). Die is best goed maar niet perfect dus het antwoord op je vraag of verharding overal bekend is kan helder zijn. : Nee.. niet overal. Maar als de data niet klopt dan kan het aangepast worden in OSM zodat het bij een volgende update van de kaart wel klopt. Daarnaast is de vraag wat er verstaan wordt onder verharding. In OSM zijn daar verschillende waardes voor. zie : https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:surface

Maar niet alle verharding vind ik "Velomobiel waardig". Voorbeeld:  Fine_gravel / cobblestone mijdt ik liever en dus heb ik die bestempeld als "onverhard" zodat de route daar niet overheen gaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mooi initiatief. Met menig navigatie zoals Google maps, OSMAND enz klopt er regelmatig iets niet. Al is OSMAND + brouter.de best wel goed. Het lijkt veel op onvolledige of niet up to data. Daarnaast is het überhaupt al lastiger met fietspaden vs autowegen.
Daarbij vreet OSMAND ook nog eens veel stroom zodat ik navigatie beperkt heb aanstaan.

Ik ga deze zeker eens proberen in combinatie met Edge 820 en navigatieapp. Eerst eens spelen met de PC om te kijken wat het voorgestelde resultaat is vergeleken met brouter.de//velomobil schnell. ( http://brouter.de/brouter-web/#map=6/50....il-schnell )
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(23-Apr-2019, 12:32 PM)Hoekie schreef: Mooi initiatief. Met menig navigatie zoals Google maps, OSMAND enz klopt er regelmatig iets niet. Al is OSMAND + brouter.de best wel goed. Het lijkt veel op onvolledige of niet up to data. Daarnaast is het überhaupt al lastiger met fietspaden vs autowegen.
Daarbij vreet OSMAND ook nog eens veel stroom zodat ik navigatie beperkt heb aanstaan.

Ik ga deze zeker eens proberen in combinatie met Edge 820 en navigatieapp. Eerst eens spelen met de PC om te kijken wat het voorgestelde resultaat is vergeleken met brouter.de//velomobil schnell. ( http://brouter.de/brouter-web/#map=6/50....il-schnell )

Ik gebruik mijn navigatie niet zo vaak. Als ik echter Osmand gebruik, dan maak ik een track en die volg ik. Dan gebruikt mijn telefoon niet veel extra stroom. Als je gaat navigeren of een route gaat volgen, dan wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
Openvelomobielmap, Osmand en BROuter maken allen gebruik van OSM data. Dat de routes niet altijd gelijk zijn is niet onlogisch want die hangt o.a. af van verschillende instellingen en iedere app/kaart-maker heeft zo zijn voorkeuren/opties/mogelijkheden.

Ik maak mijn routes altijd eerst in Basecamp. Dat doe ik nu uiteraard  met de openvelomobielmap maar voorheen met de openfietsmap. Als ik tevreden ben met de route maak ik daar een track van met een lichtblauwe kleur. Vervolgens zet ik zowel de route als de track over naar mijn Garmin GPS. Daarin zet ik de track op "toon op kaart" en volg ik de route. De track is dan mooi als dun lijntje zichtbaar bovenop de route. Mocht er een wegomlegging zijn dan kan de route gaan herberekenen maar zie ik nog steeds de track zodat ik weet wat het oorspronkelijke plan was.

De track zet ik ook vaak over naar Osmand. Die kan deze dan volgen en dan krijg ik ook nog gesproken aanwijzingen. Om batterij te besparen kun je in Osmand het scherm uit zetten en toch gesproken aanwijzingen ontvangen. Dan gaat de batterij best lang mee. Een alternatief is dat het scherm aangaat vlak voordat je een gesproken aanwijzing krijgt en even later weer uit gaat. Dat werkt helaas niet helemaal  perfect omdat je soms geen aanwijzing krijgt waar je er wel 1 had verwacht. Maar goed... we klagen niet want dit alles is  gratis te krijgen en bovendien kunnen we de telefoon ook aansluiten op een accu pack zodat het scherm de hele dag aan kan blijven.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik heb een nieuwe versie gemaakt met wat kleine aanpassingen. Deze is  te vinden  in deze link.

En ik heb tevens hier een promo/instructie filmpje geplaatst.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Tot op heden heb ik OruxMaps enkel gebruikt om mijn route tracken; zeilen, fietsen, maar vooral voor onbezorgd wandelen om na een tijdje te bekijken hoe we weer bij het vertrekpunt (= station of auto) terugkomen.

Nu vraag ik mij af of OruxMaps ook gesproken instructies uit mijn smartphone kan laten komen na route voorbereiding dmv OpenVelomobielMap via Basecamp.

Graag jullie reactie of dit met OruxMaps zou kunnen lukken of dat een switch naar OsmAnd noodzakelijk is.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Smile 
Inmiddels al een jaar tevreden gebruiker van OsmAnd.
De openvelomobielmap gebruik ik om op de laptop om in Basecamp routes te plannen.

Ik kijk vrijwel nooit op mijn smartphone voor navigatie; ik luister naar de instructies via een Bluetooth speaker.
De muziek die door mijn Mango+ klinkt wordt netjes gedempt ten tijde van de OsmAnd instructie.

(een periodieke update zou ik wel fijn vinden zodat de nieuwe fietspaden zoals de fietsbrug over de A2 bij Eindhoven ook gebruikt kan worden)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM