Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk type klikpedalen
#1
Ik ben me aan het oriënteren op klikpedalen (waar ik nog nooit mee heb gereden) nadat het onderwerp ter sprake kwam op m'n eerste tocht met LOL afgelopen zondag. Ik begreep dat SPD van Shimano een veelgebruikt systeem is, maar zie nu dat het in twee varianten komt: SPD en SPD-SL . Een voordeel van SPD-SL lijkt me de meer zijdelingse speling, maar hoor het graag van jullie. Dus, wat raden jullie aan voor op de ligfiets en waarom?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ikzelf gebruik op al mijn fietsen SPD. Het voordeel van SPD is dat je dan mountainbike schoenen kunt dragen waar je normaal op kunt lopen omdat de plaatjes daarin verdiept in de zool zitten. Je waggelt dus niet rond als een dronken pinguin. Nadeel is dat SPD wat minder oppervlakte heeft en dus wat minder steun zou bieden. Maar ik weet zelf niet beter. Nog een voordeel van SPD is dat de pedalen dubbelzijdig zijn. Je kunt dus aan beide kanten in klikken. Of je gebruikt pedalen met aan 1 zijde SPD en aan de andere kant gewoon platform. Dan kun je afwisselen. Bij SPD-SL kan dat niet.

Ik gebruik wel multi release plaatjes met meer speling. Dat is beter voor je knieën.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik zelf zou geen klikpedalen willen gebruiken. Ik vind het fijn om mijn voeten een beetje te kunnen verzetten. Iets meer naar links, of rechts, iets hoger, of lager, naargelang mijn wens om een deel van mijn voeten op dat moment even te ontlasten (ik heb af en toe last van de onderzijde van mijn voeten).
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(08-May-2018, 10:35 AM)Lopopodium schreef: Ik zelf zou geen klikpedalen willen gebruiken. Ik vind het fijn om mijn voeten een beetje te kunnen verzetten. Iets meer naar links, of rechts, iets hoger, of lager, naargelang mijn wens om een deel van mijn voeten op dat moment even te ontlasten (ik heb af en toe last van de onderzijde van mijn voeten).

Dat is ook wat ik regelmaat doe en tevens om dezelfde reden, maar ik heb juist het idee dat dat komt omdat ik m'n voeten te krampachtig op de pedalen probeer te houden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dus daarom zijn SPD pedalen met 1 klik kant en 1 platform kant misschien een goede tussen optie Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Die heb ik nog steeds op mijn Sinner Record. Meer dan 10 jaar geleden heb ik ook klikpedalen geprobeerd. Ik kreeg toen last van mijn knieën en als ik plotseling moest stoppen viel ik om. Ik besloot toen te stoppen met ingeklikt rijden. Ik was daar altijd tevreden mee geweest en het ingeklikt rijden beviel mij niet. Misschien met meer oefening en betere pedalen er meer van te maken zou zijn. Maar dan zou ik weer tevreden zijn, en dat was ik voor ik klikpedalen gebruikte ook. Terugkeer naar die situatie zou mij een hoop moeite besparen. Nu herinneren mij de de pedalen af en toe aan dit experiment als ik mijn voeten plaats op de plaatjes. Dan laat ik even de trapper los, de kant met het plaatje gaat naar beneden en ik zet mijn voet op de bovenkant van de trapper om oningeklikt verder te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(08-May-2018, 06:47 PM)Roepers schreef: [...] klikpedalen geprobeerd. Ik kreeg toen last van mijn knieën en als plotseling moest stoppen viel ik om. Ik besloot toen te stoppen met ingeklikt rijden. [...]

Ik ook. Kon wel blijven fietsen, lopen deed zeer. Toen de plaatjes zover mogelijk naar achteren geschoven en de kniepijn verdween direct.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dag Guido, ik ook hier.

Was leuk om jou bij de LOL-tocht te zien.

Ik rijd met het LOOK-systeem. Het nadeel daarvan is dat je met raceschoenen moet rijden en daar valt niet of nauwelijks mee te lopen. Het voordeel is het grotere contactoppervlak en het feit dat de plaatjes van kunststof zijn. Minder koud in de winter.

Als je met klikpedalen wilt beginnen, dan zou ik altijd voor spd gaan. Lekker probleemloos en je kunt mountainbike schoenen kopen. Daar kun je tenminste normaal mee lopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(08-May-2018, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Het voordeel is het grotere contactoppervlak

Hoezo is dat een voordeel? Als het maar stevig is. Formaat maakt mij dan weinig uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zit/fietst stabieler, vind ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Het voordeel van klik pedalen zijn zeker op de ligfiets groot. Je glijdt niet meer zo makkelijk van de pedaal af bij onverwachte oneffenheden in de weg. Het raakvlak is groter daar de zool veel minder buigzaam is en je als het ware een grotere pedaal hebt.
Minder last van slapende of gevoelloze voeten doordat je meer cirkelachtinge bewegingen kunt maken, bij het naar je toevallen van de pedaal een beetje trekken aan de pedaal. Dit geeft tijdelijk minder druk/rust aan je voet. Daarnaast kun je de stevigheid van het vastzitten voor zijdelingse bewegingen heel los zetten daar je de bewegingen die een racefietser maakt tijdens het aanzetten voor een sprint niét maakt op de ligfiets. Je gooit niet met de fiets naar links en rechts. Voordeel van dit los zitten van de zijdelingse instellingen is dat je snel los bent als je dit wil. Even de hak naar buiten bewegingen en los ben je. In het begin een prettige gedachte, in know time ben je gewend aan de klik pedalen en wil je zeker gezien je snelheid winst ze niet meer kwijt
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Dank voor alle informatie. Ik ga vandaag naar de winkel.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(08-May-2018, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik rijd met het LOOK-systeem. Het nadeel daarvan is dat je met raceschoenen moet rijden en daar valt niet of nauwelijks mee te lopen. Het voordeel is het grotere contactoppervlak en het feit dat de plaatjes van kunststof zijn. Minder koud in de winter.

Als je met klikpedalen wilt beginnen, dan zou ik altijd voor spd gaan. Lekker probleemloos en je kunt mountainbike schoenen kopen. Daar kun je tenminste normaal mee lopen.

Ik rijd ook met racepedalen, maar dan Time Xpresso's. Zal niet beweren dat je er een vierdaagse op kunt lopen, maar korte stukjes zijn op deze plaatjes goed te doen. Gladde vloeren bljven wel een uitdaging. Helaas heeft het redelijk makkelijk ermee kunnen lopen dan wel weer tot gevolg dat ik minimaal een set plaatjes per jaar kwijt ben vanwege slijtage.

Overigens ben ik het helemaal eens met je suggestie: om mee te beginnen zou ik ook shimano spd aanbevelen. Vrijwel iedere fietsenmaker verkoopt ze, ruime keus uit schoenen en je kunt er redelijk comfortabel mee lopen. Ook is er een breed assortiment aan pedalen beschikbaar.
Nog een voordeel wat ik volgens mij niet voorbij heb zien komen: shimano spd is onder (lig)fietsers volgens mij het meest gebruikte systeem. Wil je eens een andere fiets uitproberen, dan heb je met spd de meeste kans dat je met je eigen schoenen kan rijden zonder eerst pedalen te moeten gaan wisselen.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#14
SPD pedalen en schoenen zijn een feit. Vanmiddag effe monteren.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nu succes ermee! We lezen uiteraard graag je ervaringen Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(09-May-2018, 12:42 PM)guidok schreef: SPD pedalen en schoenen zijn een feit. Vanmiddag effe monteren.

Zet de veerspanning in het begin lekker los  Big Grin 

Anders wordt het echt een ligfiets.....met jou er nog op  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(09-May-2018, 07:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Zet de veerspanning in het begin lekker los  Big Grin 

Anders wordt het echt een ligfiets.....met jou er nog op  Tongue

Op het moment dat jij dit schreef, lag ik onderuit op een kruising in de wijk waar ik woon. Doh
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Nog ingeklikt?

Schade?

Gedeukt zelfbeeld?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(09-May-2018, 12:57 PM)ErikvanD schreef: Nu succes ermee! We lezen uiteraard graag je ervaringen Wink

M'n ervaringen. Welnu, zoals je in m'n vorige post kon lezen ben ik onderuit gegaan. Voor het eerst sinds ik m'n ligfiets heb.  Confused

Ik had het in- en uitklikken een paar keer in stilstand geoefend. Leek goed te gaan. Hup, stukje fietsen. Niet heel ver; straat uit en weer terug. Voor het "weer terug" moest ik helemaal omkeren. Dus ik maak een bocht naar links en heb op dat moment het linker pedaal naar me toe getrokken. Ik merk dat ik te weinig snelheid heb en wil m'n linkerbeen neerzetten zoals ik wel vaker doe met dit soort korte 360 graden bochten. Echter als ik het pedaal naar me toegetrokken heb, kan ik blijkbaar niet uitklikken en dan lig je snel: op m'n linkerzij en links nog ingeklikt. En dan gaat het uitklikken ook niet echt lekker. Want om uit te klikken moet ik de hiel van m'n linker voet naar buiten draaien en dat is best lastig als op je linkerzij ligt met ligfiets en al.

Enfin, het blijkt dat de schoenplaatjes in twee smaken komen:

- SM-SH51 (zwart, uitklikken op één manier door hiel naar buiten te draaien)
- SM-SH56 (zilver, uitklikken op meerdere manieren)

Ik heb de SM-SH51 plaatjes. Ik ga morgen nog wat pogingen wagen. Big Grin Mocht het lastig blijven, dan moet ik misschien maar eens de SM-SH56 plaatjes aanschaffen.

Wordt vervolgd ...

(09-May-2018, 09:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Nog ingeklikt?

Ja.  Undecided

(09-May-2018, 09:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Schade?

Niet aan de fiets zover ik vluchtig zag. M'n knie en elleboog hebben de klap opgevangen. Knie doet wat moeilijk, maar volgens mij valt het mee. Ik zal morgenochtend wel merken in welke mate. Wink

(09-May-2018, 09:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Gedeukt zelfbeeld?

Oh nee hoor, dit past helemaal bij m'n zelfbeeld.  Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#20
De SH51 plaatjes waren volgens mijn bikefitter maar goed voor één ding: de prullenbak... Ik heb ze zelf een tijdje op mijn schoenen gehad na een hele tijd de SH56 te hebben gebruikt. Met als (mogelijk) gevolg serieuze knieklachten. Of dat de enige reden was weet ik niet maar ik ben nu weer terug bij de SH56 en mijn klachten zijn nagenoeg over...

Op al mijn fietsen heb ik de pedalen zo los mogelijk staan. Toevallig van de week voor het eerst twee keer spontaan uitgeklikt op de trike toen ik over een hobbel reed dus misschien zet ik ze op die fiets iets strakker.

En vallen, ach dat hoort er gewoon een beetje bij als je met klikkers begint.. Ben in het begin ook twee keer gevallen (op de gewone fiets). Beide keren omdat ik ineens snel moest remmen en vergat dat ik vast zat... Op de ligfiets ben ik ook twee keer gevallen maar dat kwam door de relatief gladde zolen van sommige schoenen waardoor mijn voet weggleed bij het stoplicht en ik langzaam om donderde... Wat dat betreft heeft een trike wel voordelen Wink

Gewoon even volhouden dus zodat je goed kunt beoordelen of het iets voor je is. Succes!
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Als je baat hebt bij hele losse pedalen (ik lees dat als veel vrijheid om je voet te kunnen verdraaien zonder los te klikken, ook wel free float genoemd), dan zou je ook Speedplays kunnen overwegen. In tegenstelling tot vrijwel alle andere pedalen werkt Speedplay niet met een veerbelast systeem. Daardoor heb je volledige vrijheid om je voeten te verdraaien op het pedaal, tot ik dacht een graad of 15, dan komt het pedaal los.
Nadelen van Speedplay zijn wel dat ze nogal prijzig zijn en dat de plaatjes kwetsbaar en gevoelig voor vuil zijn.
De plaatjes zijn kwetsbaar omdat bij dit pedaalsysteem de werking van het pedaalsysteem vooral in de plaatjes zit ipv in het pedaal. Dat maakt ook dat de plaatjes duur zijn om te vervangen in vergelijking met de meeste andere merken.
Ik heb een tijdje met Speedplay Frogs gefietst toen ik nog een Quest had. De free float vond ik heerlijk en echt een aanrader. Maar als er een beetje vuil/zand in het plaatje komt dan willen ze nog wel eens niet goed vastklikken. Het gevolg was dan dat mijn voet naar beneden viel (je denkt dat je aan het pedaal vast zit, maar dat is niet zo) met een pijnlijke landing van mijn achillespees op de randen van het voetengat. Na een tijdje was ik daar wel klaar mee en ben ik op de Xpresso's overgestapt.
Maar goed, voldoende free float is wel echt een aanrader als je met knieklachten zit.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik heb zo'n 20 jaar gereden met teenklemmers. Ook wel toeclips genoemd. Kan me niet herinneren dat ik daarmee gevallen ben tijdens het stoppen. Rij ruim 40 jaar met het Shimano SPD systeem. Eerste dag wennen, maar nooit gevallen tijdens het stoppen. Het is een automatisme.
Knieklachten heb ik wel gehad, maar nooit van toeclips of SPD systeem. Goed afstellen geeft voldoende ruimte om hiervan geen knieklachten te krijgen. Er is zelfs geen bewijs dat knieklachten worden veroorzaakt door clip- of kliksystemen. Wel veel gelezen dat die systemen de "schuld" krijgen als leefstijl, fietsafstelling, fietstechniek en mogelijk sportverdwazing de onderliggende oorzaken zijn.
Ik loop en fiets vaak met hele soepele schoenen. Kan die schoenen oprollen en in m'n jaszakken stoppen. Nooit last van voetklachten. Ook niet na 10 uur fietsen per dag. Dus zoek knieklachten niet bij wat voor kliksysteem dan ook, maar als je knieklachten hebt denk dan aan leefstijl, fietsafstelling en fietstechniek.

Of lees het boekje "Natuurlijk Fietsen" van Kor van Hulten. Een harmonie van mens en machine.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Voor degene die het wil proberen heb ik twee setjes tecora dubbelzijdige spd pedalen (resp >40.000 en <10.000 km op ligfietsen) en AGU schoenen maat44 liggen. Tegen een aannemelijk bod zijn ze over te nemen.

Ik heb 30.000 + km geklikt en ongeklikt gereden, dat beviel wel goed.
Maar ik rijd nu al weer een half jaar met grote platformpedalen en dat bevalt me beter. Geen gedoe meer met vast- en losklikken maar wel het voordeel van een groot stijf platform, zelfs pantoffels voelen nu als fietsschoenen.
Het grote platform voorkomt dat je voeten vervormen bij het trappen, dus het energieverlies hierdoor is hetzelfde als met fietsschoenen op gewone pedalen. Voordeel tov vastgeklikt is de bewegingsvrijheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(10-May-2018, 10:56 AM)PietV* schreef: Goed afstellen geeft voldoende ruimte om hiervan geen knieklachten te krijgen. Er is zelfs geen bewijs dat knieklachten worden veroorzaakt door clip- of kliksystemen. 

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen: je zegt eerst dat je goed moet afstellen om geen knieklachten te krijgen en vervolgens zeg je dat er geen bewijs is dat kliksystemen knieklachten zouden veroorzaken.

Ik ben van mening dat je echt wel moet oppassen voor je knieën met kliksystemen en dat je goed naar de afstelling moet kijken. Tijdens het fietsen moet je niet het gevoel hebben dat je steeds met je voet tegen een veer induwt, is dat wel het geval dan is het niet ondenkbaar dat je daar klachten van gaat krijgen. Ga maar eens met spd-sl rijden met rode plaatjes (= 0 graden free float) die je willekeurig op je schoenen zet, dan wil ik wel eens horen hoe je knieën na 100km aanvoelen. Niet voor niets levert Shimano standaard bij spd-sl gele plaatjes met 6 graden free float.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#25
De voorkeur voor een bepaald merk of type kliksysteem is een kwestie van smaak en/of gemak. Goed afgesteld geeft een kliksysteem voor een normaal gezond persoon geen knieklachten. De 40 jaar oude Shimano SPD schoenplaatjes geven voor mij voldoende speling, zonder enige merkbare veerdruk. Ik heb die speling niet nodig voor mijn knieën. Dagafstanden van meer dan 200 km prima te doen. Ik rij wel met een lage veerspanning. Dat is prima af te stellen.

Op of in een ligfiets rij ik het liefst ingeklikt. Voor een betere fietstechniek. Minder spierspanning op het buigende been, ten gunste van het strekkende been. De overgangsfase van strekken en buigen verloopt soepeler met de voeten op de juiste plaats. Efficiënter voor het te leveren trapvermogen bij strekking en een betere doorbloeding van de spieren tijdens de ontspanningsfase bij het buigende been.

Willekeurig "rode plaatjes" onder je schoenen schroeven en daarmee 100 km gaan fietsen is vragen om ongemakken. Je geeft het zelf al aan. Zeker als je snel knieklachten krijgt. Maar de hoofdoorzaak van knieklachten ligt zeker niet aan het kliksysteem. Maar het kan de druppel zijn.....

Groet, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Met andere voetplaatjes (SM-SH56, doch heb het verschil niet echt gemerkt) heb ik zojuist m'n eerste ritje met klikpedalen gedaan. Tjonge wat fietst dat enorm lekker! Big Grin

Ik denk dat ik voorheen toch veel bezig was simpelweg de voeten op de pedalen te houden. Dat was blijkbaar vermoeiender dan ik me ooit heb gerealiseerd. Met klikpedalen fiets het allemaal veel ontspannender. Daardoor kan je op één of andere manier ook harder trappen voor m'n gevoel. Heerlijk.

... maar dan m'n knieën. Blijkbaar belast ik de boel aardig anders, want diep in m'n linkerknie voel het ... anders. Effe in de gaten houden.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Was het trouwe...Wim -de roetsende — 08:15 PM