Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lengte ketting
#1
Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Bij mijn vakantiefiets bepaal ik de lengte van de ketting door de ketting over de grootste tandwielen voor en achter te leggen, ZONDER de derailleur mee te nemen.
Dan doe ik er nog één of twee extra schakels bij en klaar.

Kan ik dat bij mijn ligger ook op die wijze doen?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik zie niet in waarom niet. Het enige verschil is immers dat het voor- en achtertandwiel wat verder uit elkaar staan.

Heb zelf een week of twee geleden een nieuwe derailleur op mijn Shockproof gezet. Met het erg grote voorblad van 61T (of eigenlijk meer het grote verschil tussen het grootste en kleinste voorblad) heb ik veel moeite moeten doen om alle verzetten te kunnen schakelen, is maar net gelukt. Dus ik weet niet wat je er voor op hebt zitten qua aantal tanden...

Maar goed, als je fiets goed schakelde voor je de neuspijp ging verlengen, kun je ook gewoon beginnen met het verlengen met twee schakels. Lijkt weinig maar kan al genoeg zijn om de boel weer netjes te laten schakelen. Bij de langere en dus zwaardere ketting van een ligfiets geef ik de voorkeur aan een derailleur die wat verder naar voren wordt getrokken. Dan heb je wat meer veerspanning om dat extra gewicht op te vangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik doe het op deze manier: Om te bepalen of je ketting de juiste lengte heeft, schakel je naar de zwaarste versnelling voor en achter. Als je de nieuwe ketting monteert en je trekt de ketting op spanning dienen de derailleurwieltjes in een verticale, rechte lijn onder de cassette te staan. Op de plek waar dan de schakels bij elkaar komen kan je de ketting inkorten.
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Zo stond het inderdaad ook in het boekje dat bij mijn derailleur zat Smile Prima methode maar daarmee kwam ik in mijn geval net wat spanning tekort bij de combinatie van kleinste voor- en achterblad.
Heb die methode wel succesvol toegepast bij mijn vakantiefiets een paar weken terug.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dank voor de tips. Ik zit nu te twijfelen.
Er zit nu een 8 speed cassette en dus ketting op. Ik heb nog wel schakels voor een 9 en een 10 speed, maar niet voor een 8 speed.
Wil ik de huidige ketting verlengen, dan moet ik dus ergens schakels gaan kopen. Vaak gaat het helaas per complete ketting. Verzendkosten voor een paar schakels maakt het weer te duur.
Ik overweeg dan ook om gelijk maar een compleet nieuwe cassette, derailleur en index (rapidfire of gripshifter) te kopen en te monteren en dan 9 speed.

Zonder nu gelijk de hele ketting te moeten demonteren om hem op te meten: hebben jullie enig idee wat de kettinglengte voor een challenge mistral is, of waar ik die gegevens kan vinden?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Denk dat als je bij de fietsenmaker om een schakeltje vraagt, je die gewoon los kan kopen...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik leg altijd de oude ketting naast de nieuw. Dan zie ik welke lengte ik moet hebben. Ik neem de zelfde lengte maar knip de schakelaar zo door, dat de nieuwe ketting net iets korter is. Door slijtage wordt de ketting nl langer. (Het kan door de lengte van de ketting bij een ligfiets zelfs zo zijn dat je een schakeling moet uitnemen omdat de ketting door slijtage te lang is geworden.)
Goed schoonmaken en leve de snelsluiting.

Niels, door slijtage word ik korter, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Fietsenmakers hebben een ketting op een rol zitten. Dus dat is dan een optie.
Zij hebben natuurlijk ook sluitschakeltjes. Die kunnen verrekte duur zijn. Heb laatst 7,50 betaald. Hierbij zijn er ook nog verschillende systemen. Het systeem van Shimano met een pinnetje (dat je af moet breken) is echt waardeloos. Een quicklink is fijner. Twee vergelijkbare halve schakels die in elkaar schuiven. Iets om op te letten.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik ben ook een groot fan van sluitschakels Smile Met name die van KMC waar Marcel aan refereert. De schakels die bij dikkere kettingen zitten (single speed - 5 speed) vind ik minder fijn. Die worden lam na een tijdje.

Tegenwoordig monteer ik vaak een goudkleurige sluitschakel in een zilverkleurige ketting. Dan vind je hem een stuk sneller terug...
Antwoord }
Bedankt door:
#10
De fietsenmakers hier hebben KMC op de rol. Ik heb een sram ketting Sad

De boel eerst maar eens goed schoonmaken en de staat van tandwielen en derailleur bepalen. Dan maar even zien of ik een complete ketting koop voor de huidige configuratie of de hele groep vervang.

Pffft..

Wel een goed excuus om weer eens lekker te gaan freubelen. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(08-Feb-2018, 09:58 AM)Lopopodium schreef: Denk dat als je bij de fietsenmaker om een schakeltje vraagt, je die gewoon los kan kopen...

Hangt van je fietsenmaker af. Hier eens langs meerdere zaken gegaan om aan Shimano Rollerbrake vet te komen, maar dat wilden ze niet verkopen. "Nee, dat verkopen we niet. Maar als je je fiets binnen brengt voor onderhoud doen wij het er in."
"Oke, tot ziens."

Prima hoor, maar dan niet klagen dat als ik toch al online dat vet moet bestellen dat ik daar dan meteen m'n bidons, fietstassen, banden en fietscomputers meebestel...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM