Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met fietsverzekering
#1
Ik ben op zoek naar een fietsverzekering voor onze trikes. Diefstal en evt beschadiging.
Een eerste offerte is binnen via onze tussenpersoon. Het betreft een offerte van Unigarant, maar deze vragen / eisen schijnbaar een slot met ART-4 keurmerk. Terwijl dit volgens de Stichting ART in de categorie "sloten voor motoren" valt.
Gevraagd aan Unigarant zelf of ze toch door hadden dat het om een ligfiets trike ging en niet om een motor trike. Maar toch houden ze vast aan ART-4. Terwijl op de site voor b.v. racefietsen en mountainbikes ART-2 voorgeschreven wordt.

[Afbeelding: stichting_art.png]
(dit staat op de site van Stichting ART)

Natuurlijk ga ik niet uit van 1 offerte, daarom mijn vragen betreffende fietsverzekering:
  • Wie heeft er goede danwel slechte ervaringen met een aanbieder van fietsverzekeringen
  • Welke sloten hebben jullie eventueel op je ligfiets?
Grtz,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mijn (gewone) fiets is ook verzekerd (heb ik gekocht via fiets privé plan op mijn werk en de verzekering kon ik ook declareren). De fiets is verzekerd bij Unive. Op het polisblad staat:

Schade door diefstal is alleen verzekerd als u de fiets op slot zet met een ART-slot. Bij schademelding moet u ons 2 originele fietssleutels kunnen overhandigen.

Alleen als de fiets in een afgesloten ruimte staat, is het slot niet verplicht. Wordt de fiets dan gestolen, dan moet er inbraakschade aan de afgesloten ruimte zijn.

Dus niets over ART 1, 2, 3 of 4. Ik gebruik voor al mijn fietsen dezelfde sloten: een Abus vouwslot en een Abus kettingslot. Beide ART2. ART 3 of 4 is veel te zwaar voor op de fiets, die wegen kilo's!

Ik heb verder nog nooit iets geclaimed m.b.t. mijn fiets(en) dus ik weet niet hoe dat afgehandeld wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Frank
#3
Die ART-3&4 sloten zijn inderdaad loei zwaar. Ik ben ook niet van plan zoiets mee te zeulen op m'n trike.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Gewoon het geld dat anders de verzekering zou kosten op een aparte rekening zetten.

Even opletten dat ze niet te snel gejat worden, dan heb je daarna al snel een leuk bedrag om weer een fiets van te kunnen kopen.

Sinds ik in 2013 mijn kleine autootje heb weggedaan, gaat er iedere maand €100,- (dat kostte dat ding per maand) naar mijn 'fietsrekening' en daar betaal ik alle kosten en onkosten van die ook maar enigszins fietsgerelateerd zijn. Dus ook fietskleding e.d. Ondertussen staat er ongemerkt alweer een leuke aanbetaling voor een nieuwe vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mijn Strada-verzekering kost ongeveer €10,- per maand. In het eerste jaar heb ik daar schade mee gereden (eigen schuld) en er is €1200,- probleemloos uitbetaald. Dat is gelijk aan 10 jaar premie betalen. Ik heb de Strada nu 4 jaar.

De verzekering voor mijn nieuwe trike is duurder, die kost ongeveer €16 per maand, drie jaar lang.  In één keer te betalen :-(
Diefstal en beschadiging, ongevallen, verhaalsrechtsbijstand en een jaar gratis pech-hulp in NL en België. Ze keren in die drie jaar 100% uit van het verzekerde bedrag bij total loss of diefstal. Een ART2 slot is voldoende. (ANWB fietsverzekering / Kryptonite Evolution Mini 7 slot)
Het is dus wel duur zo'n verzekering, maar het is nog geen 10% van de verzekerde waarde. Dus ik kan er niet zoals Wim na een paar jaar een nieuwe van kopen.  Big Grin
Of het verstandig is hangt natuurlijk ook af van het gebruik. Maak je alleen tochtjes in de omgeving en staat de fiets daarna weer thuis achter slot en grendel, dan loop je andere risico's dan wanneer je in het buitenland op fietsvakantie gaat en de fiets ook wel eens onbewaakt bij een winkel of camping achter laat.
Die ongeveer €0,52 per dag heb ik graag over voor een beetje extra gemoedsrust..  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#6
Ik vind die Strada verzekering nog wel meevallen.

Waar heb je die verzekerd?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Bij Amstelgeld. Het nadeel bij hun is dat het maximum verzekerde bedrag €5000,- is.
Dus bij total loss of diefstal zit je met €2000 onverzekerd (als je een nieuwe VM wil verzekeren)
Bij de ANWB geldt dat maximum niet, vandaar dat die verzekering duurder lijkt.
Je kan bij de ANWB online kijken wat de premie in jouw geval zou zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
5000 euro maximum verzekerd bedrag is voor mij geen probleem. De trike inclusief diverse accessoires komt totaal op ongeveer 2500 euro.
Dit weekend eens wat verzekeraars en voorwaarden vergelijken.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Vorige week aan de polisafdeling van Enra wat vragen gesteld. Onder andere waar bij hun een trike onder valt, maw welke categorie moet ik bij hun kiezen. Lijkt mij een normale vraag. Ook gevraagd waarom een E-bike duurder mag zijn dan een gewone fiets, ook een heel normale vraag. Ze beweren binnen twee tot drie dagen te antwoorden. Je begrijpt het waarschijnlijk al wel. Geen enkel bericht van deze firma. Vandaag een email gestuurd en hun gewezen op eigen beweringen en dat dit zo jammer is. Blijkbaar weer een niet te vertrouwen verzekeraar. En het zal me worst wezen wat ze daarop antwoorden, bij hun een verzekering afsluiten is inmiddels een gepasseerd station.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik vind het wel eigenlijk wel logische dat een elektrische fiets duurder is bij verzekering: de elektrische componenten zijn dan ook duurder bij vervangen. Maar ik verwacht dat een niet ondersteunde trike onder gewone fietsen valt. Dat zou de Velomobiel ook doen van een prijs over de 12K.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(20-Aug-2023, 04:10 PM)Hardloper schreef: Ik vind het wel eigenlijk wel logische dat een elektrische fiets duurder is bij verzekering: de elektrische componenten zijn dan ook duurder bij vervangen. Maar ik verwacht dat een niet ondersteunde trike onder gewone fietsen valt. Dat zou de Velomobiel ook doen van een prijs over de 12K.
Volgens mij mis je het punt, natuurlijk begrijp ik dat een elektrische fiets duurder is, maar waarom mag dan een andere niet elektrische fiets niet tot hetzelfde bedrag verzekerd worden?, dat is de vraag.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Nou ik heb contact gehad met ANWB over verzekeren van Velomobielen verzekeren. En dat kun je gewoon na persoonlijk contact. Echter zijn hoge bedragen voor gewone fietsen een uitzondering en dit vraagt om een persoonlijke afhandeling. Misschien zijn ze ook bang voor fraude als ze het bedrag op onbeperkt zeggen voor online verzeker tools
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Bacchus
#13
Inderdaad wordt de site van de ANWB niet zenuwachtig met hoge bedragen. Ben nog niet verder gegaan omdat de finale nota nog moet worden geschreven, maar met wat ik heb kon ik gewoon doorgaan. Weet natuurlijk niet of dat aan het einde alsnog geen acceptatie oplevert. Eerst maar wachten tot de fiets thuis staat en ik dus ook een definitieve factuur heb.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik hoor net op het NOS-journaal dat Fatbikes niet meer verzekerd kunnen worden bij de ANWB.

Zou dit ook voor een Fat-Trike gelden?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#15
(21-Aug-2023, 08:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Zou dit ook voor een Fat-Trike gelden?

Of voor een vette velomobiel :-)

Wat ik me afvraag of een 2e hands VM te verzekeren is of dat het altijd om nieuwe fietsen moet gaan?
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
ANWB verzekerd alleen diefstal voor Velomobielen. Zelfs voor 14/15K kostende Velomobielen. Ten zij ze de laatste maand wat veranderde. Maar je wordt dan doorgestuurd naar de partij die eigenlijk de verzekeringen beheerd van de ANWB. Ik was doorgestuurd naar wat hebben gesproken bent de ANWB. En had al gelijk over een Velomobiel van een fictief bedrag richting 15K. De kale prijs + de opties. Ik had het maar ruim gemeten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Wat ben je dan kwijt aan de premie?


Ik zag laatst op FaceBook dat er ergens (wie weet nog in welk land dat was?) een volgens mij groene Quest was gejat en die was daarna in heel veel stukjes weer teruggevonden. Echt bizar hoe ze die vm uit elkaar hadden getrokken. De stukken pasten daarna in een gewone kliko.

Maar dit is dan ook één van de weinige diefstallen die ik ken. Ooit is er een prototype van Daniël Fenn gejat. De After7 was dat.

Verder hoor of zie ik bijna nooit iets over een diefstal. Dus de vraag is dan of het wel zinvol is om je vm te verzekeren tegen diefstal.

Het is ook afhankelijk waar je je vm gaat neerzetten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Mij is weleens verteld dat je moet verzekeren wat je niet zomaar zelf kan vervangen van spaargeld. De kans op brand thuis is niet groot, maar als de boel afbrandt kan ik het nooit betalen om het weer te herstellen. Dus (en ook verplicht bij hypotheek geloof ik) heb ik een opstalverzekering.
Mijn open ligger is niet verzekerd omdat ik het erg vervelend zou vinden als die wordt gejat, maar de kans op diefstal is niet groot, en ik kan zonder grote problemen een nieuwe kopen.
Als je de mogelijkheid hebt om zonder veel problemen een vervangende VM te kopen dan zou ik er 2x over nadenken. Als het een flinke investering was waarvoor je gespaard hebt, dan is het misschien wel de moeite waard omdat je geen vervanging kan kopen. Of je moet een tijd zonder VM kunnen zonder problemen.
Antwoord }
#19
Voor een VM van rond de 10K kom ik uit op zo’n 7,50 euro. Dus een Quatrevelo / Milan / Snoek / Tuna / Bülk zou zo’n 10 a 15 euro per maand zijn
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#20
Ik kon mijn tweedehands Mango+ bij de inboedel meeverzekeren. (NH1819)
Overleggen van de aankoopnota maakte de waardepaling wel makkelijker.
Premie; te weinig om te onthouden (nog lang geen 10 euri).

Voor de verzekering vervangen van de Mango+ door de (ook tweedehands) Strada ging dmv het doormailen van de aankoopnota.

Aanrijdingsschade tgv een wegpiraat op een e-bike, werd zeer professioneel en vlot afgehandeld.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#21
(22-Aug-2023, 08:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Wat ben je dan kwijt aan de premie?


Ik zag laatst op FaceBook dat er ergens (wie weet nog in welk land dat was?) een volgens mij groene Quest was gejat en die was daarna in heel veel stukjes weer teruggevonden. Echt bizar hoe ze die vm uit elkaar hadden getrokken. De stukken pasten daarna in een gewone kliko.

Maar dit is dan ook één van de weinige diefstallen die ik ken. Ooit is er een prototype van Daniël Fenn gejat. De After7 was dat.

Verder hoor of zie ik bijna nooit iets over een diefstal. Dus de vraag is dan of het wel zinvol is om je vm te verzekeren tegen diefstal.

Het is ook afhankelijk waar je je vm gaat neerzetten.

Toch zijn er in de loop van de jaren meerdere gestolen. De kans op diefstal blijft echter klein. Afhankelijk van waar je woont is het te overwegen als het niet alteveel kost, maar heel noodzakelijk lijkt het me niet.

Toen ik mn Quest nog had, had ik er een gps tracker in. Daar kun je ook een airtag ofzo voor kiezen.

Daarnaast had ik een slotje om mn rem mee vast te zetten. Daarmee poogde ik een evt joyride te voorkomen. Een slot om je wiel doorknippen was dan niet meer voldoende om er rijdend mee weg te komen. Ook had ik geen tilbeugel. Voordeel: makkelijk optillen en weglopen ermee werd wat lastiger.



De velomobiel waar je naar verwees die deze maand is gestolen en compleet vernield teruggevonden is, was echt een bizarre zaak. Mijn vermoeden is dat die gejat is door een hater of automobilist met maar een ding in gedachten: de velomobiel verzieken. Helaas is dat gelukt Sad.   Volgens mij ergens in Scandinavië.

Kijk even wat je inboedelverzekering zegt. In de tuin gestald zou ie daar best onder kunnen vallen.  Wellicht moet die wel afgesloten zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
https://rullerolf.blogspot.com/2023/08/n...g-med.html

Dit is de Quest die onlangs in Noorwegen gestolen is en waarover roetsende Wim schreef.. Bizarder zal het niet snel worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM