Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eitje
#27
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik prijs me inderdaad heel gelukkig dat ik in een mooie landelijke omgeving woon.

Quote: In het binnenland is is het blijkbaar wat warmer dan bij ons aan de kust.
Nee, het was hier grijs, winderig en wat kil. De tocht die ik hierboven beschrijf is van vorige zaterdag.
Tijdens het fietsen stromen de teksten zo door me heen. Eenmaal thuis zit er behoorlijk wat stagnatie in die stroom, dus ben ik gedurende de afgelopen week bezig geweest met het boetseren met woorden. Helemaal kakelvers zijn mijn legsels daarom niet. Blush

Keep on smiling F’bennie, ik hoop dat jij binnenkort ook weer gaat schrijffietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#28
Het zijn dit soort stukjes die de reden zijn dat ik vroeger nog weleens wat blogs las Wink
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Lig-hen
#29
Nou Lig-hen, daar verlang ik zelf ook weer naar. 
Ik kan u en andere forumleden melden dat ik afgelopen zaterdag de schuur van mijn nieuwe huis dusdanig opgekalefaterd heb dat er nu een ligfiets opgehangen kan worden. Ook hoef ik nu niet meer te zoeken naar gereedschap omdat ik nu alles gesorteerd aan de muur heb hangen. Ik heb wat behoefte om alles op meer letters dan de Z van zooi te sorteren. Ook hoef ik niet meer te klooien met fakkels omdat er nu verlichting hangt. Plus een spotje om mezelf in de spotlight te zetten als ik aan het sleutelen ga.

Ik ben ook blij met de verhuizing anders had ik allemaal asbest in de tuin gehad...  Cry
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , Hoekie , Roepers
#30
Fantastisch F’bennie, je komt steeds dichterbij je volgende fijne fietstocht. Dat zal je vast goed doen.

Prima toch als jij je schuur inricht en daarvoor wat meer letters van t alfabet gebruikt, het is jouw schuur. Smile

Nu jij toch onder die spotlight rondhangt is t handig om een portie zonnecellen te verorberen. Dan kun je je volgende nachtelijke fietstocht als een glow in the dark door het landschap rollen.  Smile 
Have fun!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Hoekie
#31
Toen ik vanochtend een lodderige blik op de weersvoorspelling wierp wipte de slaap spontaan uit m’n ogen. Ik zag kansen voor een duatlon, stukkie tuffen, stukkie fietsen…. 
Als de wiedeweerga een knooppuntenroute in elkaar geflanst en rap vertrokken naar Spier voor een tochtje over het Dwingelderveld. Tot zover ging het prima.


[Afbeelding: IMG-5940.jpg]


Ik had achteraf wel wat beter rekening moeten houden met de sporen van de reeds vertrokken weergoden. Het onderdeel watertrappelen werd daardoor op het laatste moment aan het evenement toegevoegd waardoor het een heuse triatlon werd. Ik ging soms door 15cm water, en vreesde zelfs even dat ik een duikboot zou worden.

[Afbeelding: IMG-5942.jpg]

Tegen beter weten in hoopte ik dat de omstandigheden verderop beter zouden worden. Maar midden op het veld viel mijn knooppuntenroute “in het water” omdat er een pad was afgesloten. Ik was ondertussen flink zat van de plassen waar ik doorheen moest fietsen en besloot op ontdekkingstocht naar Dwingeloo te gaan.

Daar fietsend over de Brink m’n picknick verorberd, en toen een heel mooi rondje door het sfeervolle dorp en het omringende prachtige landschap gedaan, ondertussen bedenkend dat dit bij goed weer een geweldige omgeving is voor een lange luie liggende vakantiedag.

Tussen die zomerse visioenen door droogde mijn fiets mooi op. Het idee dat ik niet een gekko-zandzwijn in de auto zou hoeven tillen maakte mij een tevreden mens.
Die brede grijns was iets te voorbarig, want het fietspad dat ik op de terugweg langs de doorgaande weg had verwacht lag tot mijn teleurstelling wat verderop in het bos. Ik kwam dus van de waterplassen op de heenweg toch weer in de plassen water terecht, en kon later alsnog een knorrende gekko inladen.

Thuisgekomen het varkentje droog laten waaien, en wat extra liefde toegediend, waardoor hij nu weer braaf in t schuurtje staat te shinen.
Antwoord }
#32
Mooi verhaal weer!  thumb thumb
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen
#33
Nu het na de koude en donkere maanden mooier weer is heb ik enorm zin in een fietstochtje in een andere regio. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik een route bedacht in Duitsland.
Net over de grens in het plaatsje Rütenbrock parkeer ik mijn auto naast de kerk.

[Afbeelding: IMG-6646.jpg]

Wijzer geworden door een hilarische les die ik vorig jaar heb gehad, kies ik mijn parkeerplaats met grote zorg uit. 
Toen ik de Gekko destijds uit de boeien bevrijdde en voorzichtig van de oprijplaten liet rollen, rook die de vrijheid en hobbelde enthousiast met volle vaart richting de Vecht. 
Ik had het nakijken en de enige manier om een verzopen Gekko te voorkomen was een pijnlijke sprong uit de laadruimte om de voortvluchtige in de kladden te grijpen. De rooie rakker lachte me nog net niet in m’n gezicht uit. Dát avontuur gaat me niet nog eens overkomen. 

Vandaag parkeer ik dus in Rütenbrock. Het is 15°C  als ik op de fiets vertrek, in het dorp leek een jasje niet nodig, maar als ik verderop langere tijd in de schaduw van een rij bomen fiets komt er toch even wat authentiek kippenvel tevoorschijn. 
Om de hoendersferen compleet te maken kakelt er een fazant, ik ontdek hem op een akker naast mij. Een mooi beeld dat ik in mijn eigen omgeving jammer genoeg maar erg weinig meer zie. 

[Afbeelding: IMG-6598.jpg]

De eerste kilometers leg ik af langs het Haren-Rütenbrock-Kanal. Aan de andere kant van het roestbruine moor-water loopt een druk bereden 100km-weg. Het geeft de sfeer iets van onrust, gejaagdheid. 

[Afbeelding: IMG-6586.jpg]

Vanwege de venige ondergrond varieert de kwaliteit van de straten en paden tijdens het eerste deel de route van matig tot best beroerd. Maar gelukkig is er ook af en toe prettig teer.

Na 7 km kan ik bij knooppunt 89 links afslaan en gelukkig de herrie van het verkeer aan de andere kant van het kanaal achter me laten. 
Hoe dichter ik bij Haren in de buurt kom des te beter wordt de kwaliteit van de wegen.  En het landschap begint iets te glooien, wat mij een beetje een vakantiegevoel geeft. 

Na de bestorming van de A31 passeer ik de Autobahnteich, waar met dit mooie weer al mensen aan het hengelen zijn. 

Ik vervolg mijn weg over de Mühlenberg en neem een korte  pauze vlak voordat de bebouwing van Haren begint. Een fazant die achter mij verscholen in de struiken zit zorgt voor een vrolijke noot. Voor mij ligt een akker met ingezaaide suikerbieten ….
  [Afbeelding: IMG-6593.jpg]
…..even verderop stroomt ijzerwater onder een bruggetje door. 


In Haren passeer ik het Mühlenmuseum, en maak verderop wat omzwervingen vanwege een gemist knooppuntenbordje. Ik wijk van mijn route af en fiets het centrum in, waarbij ik geen idee heb waar ik moet fietsen, op de stoep of op de straat. Er zijn maar weinig andere fietsers die als voorbeeld kunnen dienen, en degenen die ik wel ontdek laten een zeer wisselend beeld zien. Ik gedraag me volgzaam. 

[Afbeelding: IMG-6599.jpg]

Verderop maak ik een kalm rondje om de Dom, en kom langs een goed bezocht verrukkelijk ijsterras waar ik tussen alle geparkeerde fietsen een ligfietsachtige ontdek, iets tandem-achtigs, het ligfietsgedeelte voorop een zitfiets. 

[Afbeelding: IMG-6603.jpg]


Ik fiets naar de Ems en volg die een paar honderd meter in noordelijke richting en kom uit bij het Aussichtsplattform Harener Hafen. Voor mij volgt de Ems zijn natuurlijke stroom, links zie ik boten in de haven liggen. 

[Afbeelding: IMG-6606.jpg]

Ik knabbel een pakje droge crackers weg. Bepaald geen culinair hoogstandje maar net voldoende om zonder appelflauwte weer thuis te komen.
Zwaluwen scheren over het water, aan de overkant bloeit een gele lis en wederom zorgt een fazant voor afleiding. 

[Afbeelding: IMG-6607.jpg]

Op de terugweg naar waar ik mijn route heb verlaten kom ik in het centrum langs een prachtig perk met viooltjes. Onmogelijk om zomaar voorbij te rijden, en met de bijen die van bloem naar bloem zoemen geniet ik enorm van dit warme kleurrijke beeld. 

Als ik Haren verlaat zie ik op een bord dat ik in het natuurpark Moor Veenland ben beland. Er ligt een goed fietspad langs de druk bereden weg, die ik bij het plaatsje Ravensberg kan verlaten, waarna ik in een mooi landelijk gebied terecht kom. 
Ik fiets over een half verhard pad genaamd Düne, met geregeld diepe kuilen. Tempo had ik al niet, anders was ik hier wel tot gedwongen rust gekomen. 

[Afbeelding: IMG-6631.jpg]

De omgeving is er werkelijk prachtig. Rechts van het pad staan kleurrijk bloeiende rhododendrons, waar tussendoor me soms een blik op de er achter liggende waterplas wordt gegund. 

[Afbeelding: IMG-6635.jpg]

Links van het pad staan een paar authentieke boerderijen. Voor zo’n fotogenieke omgeving trek ik aan de remmen. 
Terwijl ik wacht tot de zon weer op die gebouwen schijnt peuzel ik een appeltje op, zwaai naar de boeren die op de naastliggende akker bezig zijn, en bewonder de paardenbloemen die hun pluis nog even vasthouden. Hier verveel ik me niet.

Na dit oplaadmoment kachel ik rustig verder en kom lang de oprit van Gut Düneburg. Het woord Düne kom ik in deze omgeving meerdere keren tegen. Ik ga vermoeden dat het glooiende landschap is veroorzaakt door stuifzand. Later ontdek ik dat dit klopt, maar dat ook de ijstijd sterke invloed heeft gehad op het landschap. 
En de zanderige ondergrond verklaart ook waarom de fietspaden hier beter zijn dan aan t begin van mijn route. 

Op de Forststrasse knalt het verkeer weer met sportieve snelheden bij me langs. De straat loopt door een naaldbos, de heerlijke geuren daarvan verwennen mijn neus. 
Verderop is het zgn Bagger-Park. Dat blijkt een pretpark met megalomane zandbak te zijn waar de gasten met o.a. heuse graafmachines in de weer kunnen. Het is weer eens wat anders dan een puzzeltocht met Solexen of Dafjes. 

Maar ik sla al eerder, aan t eind van het naaldbos, rechtsaf en ben weer in open landelijk gebied. De windmolens die vanochtend helemaal geen sjoege gaven staan nu op alle windrichtingen aan de horizon naar me te zwaaien. 

Genietend van de eerste bloeiende lupinen fiets ik verder en kom weer langs een 100 km weg. 
Bij Hebel beklim ik het viaduct over de A31 om daarna in Langenberg, begroet door de laatste kraaiende fazant van deze rit weer op aards niveau te landen. 

Dichterbij Rütenbrock worden de wegen weer slechter. Bij Haar zelfs zo slecht dat de auto’s op de weg naast het fietspad deinen alsof ze op ruwe zee varen. Dat scheelt in ieder geval flink in de snelheid waarmee ze bij me langs jakkeren, en ook in de verkeersintensiteit. 

Deze heerlijke rit stond in het teken van kakelende fazanten en roestbruin water …
[Afbeelding: IMG-6613.jpg]
…. rijkelijk bloeiende rhododendrons en versierde meibomen. Maar die laatste twee waren zo vaak te zien dat ik ze maar niet steeds heb genoemd. 

[Afbeelding: IMG-6590.jpg] 
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Roepers, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
..de tafelpoten nu e...ZoefZoef — 02:06 AM
Nieuw of tweedehands?
Vind een DF juist oo...365cycle — 01:05 AM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Dat herken ik niet z...Merijn — 11:38 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Klinkt opzicht wel l...LigZeeuw — 11:07 PM
Kampeer spullen
Toch vind ik meerd...Bob Hagendijk — 09:55 PM
Kampeer spullen
Die verrekijker zo...Atrike — 09:55 PM
Kampeer spullen
Je hebt nu 19 kg i...Bacchus — 09:40 PM
Kampeer spullen
Dank voor de tips Jo...Tegelfanaat — 09:11 PM
Nieuw of tweedehands?
Ik zit met een verge...Merijn — 09:10 PM
Nieuw of tweedehands?
Een tadpole biedt ...Gideonaut — 09:08 PM
Nieuw of tweedehands?
Een tadpole biedt oo...Tom Fekkes — 09:04 PM
Gereedschap onderweg
- solutie, bescher...Joop99 — 09:00 PM
Kampeer spullen
"Veel kampeer...Joop99 — 08:56 PM
Eitje
Nu het na de koude e...Lig-hen — 08:47 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
volgens mij heb ik...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Nieuw of tweedehands?
 Dat gezegd hebben...Wim -de roetsende — 08:30 PM
Nieuw of tweedehands?
Mijn woonwerk is maa...Jeroen S — 08:21 PM