Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trike/quad voor specifieke use case
#1
Dag allen,

Vroeger een fervent fietser op korte afstanden, maar al heel lang geen wens, noodzaak of knieen meer om hard te fietsen. Nu echter woon ik in het wijdse Zeeland, waar zowel de fietsinfrastructuur alsook het belang van een vervoermiddel tussen voeten en auto in handig zou zijn.

Ik heb de laatste weken nogal wat info tot me genomen, maar ik heb echt 0,0 ervaring en kan die informatie dus niet in context plaatsen. Vandaar graag wat input van ervaren rijders gevraagd!

Hoe ik de fiets zou gaan gebruiken:
  • Korte tripjes naar de winkels (5-8 km enkele reis),
  • Iets langere fietstochtjes samen met mijn vrouw (max 30 km/d),
  • Ontspannende fiets/zit-tripjes midden in de nacht -- paar km fietsen, tijdje stoppen om te genieten van het uitzicht, sigaar roken, weer paar km fietsen, etc. Reden: zware insomnia en dus wil ik in de nachten iets gezonders doen dan filmpjes kijken.

Waarom niet direct een ligfiets gekocht?
  • Mijn lichaamsbouw. Voormalig fanatiek krachtsporter, dus veel breder in schouders en heupen dan normale mensen. Tegenwoordig helaas ook veel breder rond de taille. Wink Momenteel ~125 kg, lengte 1.82. Lange romp, korte armen en benen. Eerst wil ik beter begrijpen waar ik op zou moeten letten.
Twijfelgebieden waar ik graag feedback op zou krijgen van de experts hier:
  • Er zijn extra zwaar gebouwde trikes (e.g. Trident Titan II, Greenspeed Magnum XL). Zijn deze in mijn situatie de moeite waard, ook al zit ik maar een paar kg boven de limiet van de meeste fietsen? Of is dit alleen maar extra gewicht en onnodig op perfect strakke Zeeuwse fietspaden?
  • Voor het oog vind ik dikke banden erg mooi. Ik besef me goed dat hun rolweerstand hoger zal zijn, ook met heel hoge druk. Hoeveel meer is die weerstand gevoelsmatig? Ga ik, die gewoon relaxt van A naar B wil zonder haast, dat merken? Langzamer rijden betekent voor mij vooral meer tijd om van de natuur te genieten -- maar ik wil niet halfdood afstappen (uitstappen?) bij de supermarkt.
  • Een motor lijkt me niet nodig, of zal bij een fat trike plus een rechtere zithouding een motor eigenlijk een noodzaak zijn?
  • Is erg breed zijn een probleem voor de draaicirkel? Ik zag een filmpje van Utah Trikes waarin ze uitleg gaven over stuurbreedte en draaicirkels, en daaruit bleek dat breed stuur = grote draaicirkel. Een brede stuurpositie is met mijn lichaamsbouw een onoverkomelijke noodzaak. Maakt dat dorpsverkeer erg onpraktisch?


Een paar fietsen die ik op het oog heb (met name vanwege het leuke uiterlijk):
Alvast bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef:
  • Korte tripjes naar de winkels (5-8 km enkele reis),
  • Iets langere fietstochtjes samen met mijn vrouw (max 30 km/d),
  • Ontspannende fiets/zit-tripjes midden in de nacht -- paar km fietsen, tijdje stoppen om te genieten van het uitzicht, sigaar roken, weer paar km fietsen, etc. Reden: zware insomnia en dus wil ik in de nachten iets gezonders doen dan filmpjes kijken.
Fietsen is zéker gezonder dan filmpjes kijken, het wordt nog beter als je die sigaar thuis laat  Tongue

(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Waarom niet direct een ligfiets gekocht?
  • Mijn lichaamsbouw. Voormalig fanatiek krachtsporter, dus veel breder in schouders en heupen dan normale mensen. Tegenwoordig helaas ook veel breder rond de taille. Wink Momenteel ~125 kg, lengte 1.82. Lange romp, korte armen en benen. Eerst wil ik beter begrijpen waar ik op zou moeten letten.
Da's zo'n beetje rond de "specs" van mijn vader (net gepensioneerd, ook een forse bouw, 1.87, zelfde gewicht). Het is een ander type fiets, maar mocht je de Hase Kettwiesel wat vinden; we hebben er één staan die niet gebruikt wordt. Het is een veel leukere fiets dan ik in eerste instantie verwacht had (ErikvanD kan dat denk ik wel beamen). M'n vader reed er altijd op, maar is ivm behoefte aan ondersteuning overgestapt op een USVA (zodat hij m'n moeder weer bij kan houden  Big Grin ).
Zelf was ik op m'n zwaarst 105 kg, en hier en daar ging er weleens een fietsje stuk. Door een verleden met explosieve sporten ben ik ook veel meer een sprinter dan een duursporter, al kan ik wel lekker "dieselen" (misschien kan je het type sport dan al wel raden). Zeker als je veel kracht kan leveren met je benen is enige voorzichtigheid wel de moeite - een ligger met achterwielaandrijving heeft vaak veel grip, ik heb met hard optrekken al weleens wat gesloopt. Qua stevigheid is hoe voorzichtig je rijdt inderdaad wel van invloed, en ook de hoeveelheid drempels, putten etc. die je tegenkomt. Weet niet waar je in Zeeland woont, maar Schouwen-Duiveland en de stukken van Noord- en Zuid-Beveland die ik gefietst heb reden een stuk comfortabeler dan Zuid- en Noord-Holland. Alleen een beetje uit de dorpen blijven Big Grin 

(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Twijfelgebieden waar ik graag feedback op zou krijgen van de experts hier:
  • Er zijn extra zwaar gebouwde trikes (e.g. Trident Titan II, Greenspeed Magnum XL). Zijn deze in mijn situatie de moeite waard, ook al zit ik maar een paar kg boven de limiet van de meeste fietsen? Of is dit alleen maar extra gewicht en onnodig op perfect strakke Zeeuwse fietspaden?
  • Voor het oog vind ik dikke banden erg mooi. Ik besef me goed dat hun rolweerstand hoger zal zijn, ook met heel hoge druk. Hoeveel meer is die weerstand gevoelsmatig? Ga ik, die gewoon relaxt van A naar B wil zonder haast, dat merken? Langzamer rijden betekent voor mij vooral meer tijd om van de natuur te genieten -- maar ik wil niet halfdood afstappen (uitstappen?) bij de supermarkt.
  • Een motor lijkt me niet nodig, of zal bij een fat trike plus een rechtere zithouding een motor eigenlijk een noodzaak zijn?
  • Is erg breed zijn een probleem voor de draaicirkel? Ik zag een filmpje van Utah Trikes waarin ze uitleg gaven over stuurbreedte en draaicirkels, en daaruit bleek dat breed stuur = grote draaicirkel. Een brede stuurpositie is met mijn lichaamsbouw een onoverkomelijke noodzaak. Maakt dat dorpsverkeer erg onpraktisch?
Tenzij je echt extreem breed gaat loopt de rolweerstand bij dezelfde druk terug wanneer een fietsband breder wordt. Je merkt dat heel goed onder een velomobiel, omdat de luchtweerstand veel minder is: Op strak asfalt loopt m'n Milan knetterhard met rondom 28mm (ETRTO 406) brede Schwalbe Pro Ones aan de maximumdruk eronder, 80+ km/h sprinten is dan gewoon haalbaar. Op ruw asfalt zoals op dit weggetje was de KHE Mac1 (43mm breed, ETRTO 406, 8 bar) op dezelfde dag 5 a 10% efficienter bij dezelfde snelheid. 
Aerodynamisch is een brede band natuurlijk wel een nadeel, en extreem brede banden sturen ook gewoon minder fijn op het asfalt. 

(26-Nov-2021, 02:24 PM)fatbencher schreef: Een paar fietsen die ik op het oog heb (met name vanwege het leuke uiterlijk):
Leuke fietsen, ik ken ze helaas allemaal niet uit eigen ervaring. Dit type trike is niet zo snel op rechte stukken, maar ontzettend leuk om mee te gooien en smijten in bochten.
Gezien je het merk noemt kom ik nog even terug op wat ik hierboven schreef: De Greenspeed Scorcher 120 is één van de snelste 406mm banden die er is. Vrijwel alles dat sneller is, is "limited edition", speciale productie, alleen voor races bedoeld etc.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(26-Nov-2021, 03:04 PM)365cycle schreef: Fietsen is zéker gezonder dan filmpjes kijken, het wordt nog beter als je die sigaar thuis laat  Tongue
Het is mijn enige zonde, dus die blijft er wel in. Maar niet tijdens het rijden natuurlijk. Smile

Citaat:Da's zo'n beetje rond de "specs" van mijn vader (net gepensioneerd, ook een forse bouw, 1.87, zelfde gewicht). Het is een ander type fiets, maar mocht je de Hase Kettwiesel wat vinden; we hebben er één staan die niet gebruikt wordt. Het is een veel leukere fiets dan ik in eerste instantie verwacht had (ErikvanD kan dat denk ik wel beamen). M'n vader reed er altijd op, maar is ivm behoefte aan ondersteuning overgestapt op een USVA (zodat hij m'n moeder weer bij kan houden  Big Grin ).

Zelf was ik op m'n zwaarst 105 kg, en hier en daar ging er weleens een fietsje stuk. Door een verleden met explosieve sporten ben ik ook veel meer een sprinter dan een duursporter, al kan ik wel lekker "dieselen" (misschien kan je het type sport dan al wel raden). Zeker als je veel kracht kan leveren met je benen is enige voorzichtigheid wel de moeite - een ligger met achterwielaandrijving heeft vaak veel grip, ik heb met hard optrekken al weleens wat gesloopt. Qua stevigheid is hoe voorzichtig je rijdt inderdaad wel van invloed, en ook de hoeveelheid drempels, putten etc. die je tegenkomt. Weet niet waar je in Zeeland woont, maar Schouwen-Duiveland en de stukken van Noord- en Zuid-Beveland die ik gefietst heb reden een stuk comfortabeler dan Zuid- en Noord-Holland. Alleen een beetje uit de dorpen blijven Big Grin 
Ik woon op Noord Beveland, en het fietsen is hier inderdaad super. In ieder geval vergeleken met de randstad. Strak asfalt, breed, bijna overal gescheiden verkeer. En een fantastisch uitzicht. De dorpen zijn niet zo erg: Daar ben je in 400 meter doorheen. Tongue

Jij schaatser? Zelf van alles gedaan (judo, powerlifting, sterktste man) maar sinds een paar jaar kan mijn lichaam niet meer. Met name mijn knieen lopen bijna zonder kraakbeen dus ik heb vanwege ontzien daarvan juist erg zwakke benen gekregen. Nog wel sterke hamstrings, maar zwakke quads. Dus veel toeren draaien met weinig belasting zal het devies moeten worden.

Dank voor het aanbod van de Kettwiesel, zal die eens opzoeken en over leren.


Citaat:Tenzij je echt extreem breed gaat loopt de rolweerstand bij dezelfde druk terug wanneer een fietsband breder wordt. Je merkt dat heel goed onder een velomobiel, omdat de luchtweerstand veel minder is: Op strak asfalt loopt m'n Milan knetterhard met rondom 28mm (ETRTO 406) brede Schwalbe Pro Ones aan de maximumdruk eronder, 80+ km/h sprinten is dan gewoon haalbaar. Op ruw asfalt zoals op dit weggetje was de KHE Mac1 (43mm breed, ETRTO 406, 8 bar) op dezelfde dag 5 a 10% efficienter bij dezelfde snelheid. 

Aerodynamisch is een brede band natuurlijk wel een nadeel, en extreem brede banden sturen ook gewoon minder fijn op het asfalt.
Mijn ego kan het hebben als ik door bejaarden op een electrofiets word ingehaald. Zolang ik maar comfortabel zit en rij. Dus als ik zonder veel moeite 15 km/h kan cruisen is het snel genoeg. Vrouwlief is op haar bakfiets toch niet veel sneller. Dan ga ik op basis van jouw ervaring voor dikke, maar niet belachelijk dikke banden.



Citaat:Leuke fietsen, ik ken ze helaas allemaal niet uit eigen ervaring. Dit type trike is niet zo snel op rechte stukken, maar ontzettend leuk om mee te gooien en smijten in bochten.
Lang en recht is wel een beetje de norm hier in Zeeland, daar zijn de vette banden niet ideaal voor; heb je zeker een punt mee. Expres zigzaggen gaat misschien wat ver. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Probeer een paar verschillende fietsen uit.
Ik ben zelf begonnen met een delta trike, een tamelijk zware die niet erg goed ontworpen versnellingen had. Veel op genoten tot ik iets snellers wilde (en een fietsenmaker die wel wilde proberen maar niet veel van ligfietsen wist,) overgestapt op een twee wieler.

Na nog wat fietsen nu een Whike (fiets met zeil) en een Quest. (Al gebruik ik de Whike eigenlijk nog niet.)

Ik ben wel eens op een tadpole trike gaan zitten en vond het altijd er laag, veel lager dan mijn delta. Dit is iets om uit te proberen. Nu in de Quest zit ik net zo laag maar voel ik mij beter zichtbaar.
De Quest is eigenlijk ook een tadpole, alleen zitten de wielen verstopt.

Een nadeel van Velomobielen, en de Quest is daarin zeker een van de slechtere, is een grote draaicirkel. Maar in het dagelijks gebruik is het zelden een probleem. Een open ligger kan je makkelijker even deels optillen en moeilijke bochten zijn daarmee veel makkelijker te nemen dus denk ik dat die voor jou geen probleem zullen zijn.

Veel plezier in het zoeken, lezen en uitproberen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb een Jouta blue line tadpole. Geschikt voor 135 kg. Extra dikke spaken om ook off road nog te kunnen blijven rijden.  Banden Schwalbe Big Ben Plus. Geen snelle machine, maar oerdegelijk. Rij zelf zo'n 17 km per uur zonder ondersteuning. Comfortabele zithouding.
Draaicirkel 3m50
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik denk dat je met zo'n fattrike al je best moet doen als je 15 km/h wilt halen. Reken op zo'n 3x 40 watt rollweerstand per bandje. Dan hebben we de wind nog niet mee gerekend. Bij 120 watt ben je al best aan het sporten. Dit is ongeveer het dubbele van drie vlotte trekking bandjes. Dikker dan 2 inch zou ik echt niet doen. Zulke dikke banden, daar heb je wat aan op sneeuw, op het strand en dergelijke. Op een gewoon net asfaltfietspad is het zonde van je energie.

Pas als je op een driewieler rond rijdt ervaar je hoeveel hekjes en dergelijke je op je weg vindt. In de ene regio meer dan andere. Gaat er ook een bakfiets(je) mee dan ken je dat probleem al wel. Van die mooie half dicht gegroeide schelpenpaadjes in landelijk gebied, betekent met twee wielen over de graspollen hobbelen. De draaicirkel op zich is bij alle trikes een stukje kleiner dan bij Velomobielen en daar valt ook best mee te leven. Soms staan er van die paaltjes op onhandige plekken, of hekjes om scooters van het fietspad te houden waar je met een gewone fiets al moet afstappen, trapje de dijk op, het zijn meer dat soort dingen die irritant zijn.

Een gewichtslimiet betekend niet dat de fiets bij 1 kg meer gelijk instort. Er is altijd een veiligheidsmarge mee gerekend. Ga je over de limiet, dan wordt de veiligheids marge kleiner. Bij grote sterke kerels sneuvelt er nog wel eens wat en dan doen ze niet eens gek. Aan de andere kant heb je geen wilde plannen, dus qua rijgedrag zit je dan weer aan de voorzichtige kant van de grenzen. Maar ja, dat prachtig gladde asfalt wordt in een dorpje soms ineens vervangen door kinderkopjes.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM