Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
26-Mar-2020, 10:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Mar-2020, 10:12 PM door Bart Verbeek.)
Toen ik na 30 jaar weer contact zocht met het ligfietswereldje, was ik eigenlijk wel een beetje geschokt. Het leek wel of de wereld 30 jaar had stilgestaan. Sommige leveranciers maakten de indruk enigszins aan aardappelmoeheid te leiden. Ligfietswebsites werden slecht onderhouden.
Daarom maak ik me op dit moment wel een beetje zorgen. Gaan de ligfietsleveranciers dit overleven? De velomobielwereld schijnt wel te floreren. Daar zie ik dikke orderportefeuilles. Maar de bikes en de open trikes? Ik zag dat Rob Hartland al gestopt is. Ik vind het maar spannend. Het zou toch wel jammer zijn als er veel producenten, importeurs of leveranciers door de crisis het loodje leggen!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
27-Mar-2020, 09:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Mar-2020, 09:57 AM door ErikvanD.)
Ik vraag me af of de verwachte crisis hier veel invloed op zal hebben. Volgens mij is de ligfiets allang "verslagen" door de e-bike en speed pedelec. Het is en zal een niche markt blijven met kleine bedrijfjes. Kleine bedrijfjes met weinig innovatie kracht. Daar komt ook nog bij dat tweedehands ligfietsen erg goedkoop zijn en vaak weinig gebruikt, dus veel mensen zullen niet snel een nieuwe ligfiets kopen. Ik hoop uiteraard wel dat de huidige bedrijven blijven bestaan!
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
Het grote voordeel van de ligfiets, Met Minder Moeite Meer Meters fietsen, is ook terug te vinden in de E-bike.
Jaren geleden toen de e-bike nog in de kinderschoenen stond, werd dit al door verschillende mensen voorspeld.
Het grote voordeel van de ligfiets is mijns inziens het comfort. Dit zou veel meer aandacht moeten krijgen en ook veel meer benadrukt moeten worden door rijders en verkopers.
Het gaat veel te vaak over de snelheid. Tegen iedereen die ik tegen kom, vertel ik juist dat mijn fietsen zo comfortabel zijn. Mensen reageren dan vaak heel verbaasd, dat hadden ze echt niet verwacht zeggen ze dan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
(27-Mar-2020, 09:23 PM)Roepers schreef: Dat is prima en een goede zaak, maar het is gewoon minder sportief dan het op pure spierkracht doen.
De tijd dat ik sportief was vanwege het sportieve, ligt al ver achter mij. Die overweging heeft totaal geen rol gespeeld bij de aanschaf van mijn trike. Dat mijn conditie inmiddels veel beter is geworden is natuurlijk wel mooi meegenomen.
(27-Mar-2020, 09:23 PM)Roepers schreef:
Mensen malen daar niet om: Image is alles. Op een ligfiets val je uit de toon en de ligfiets heeft het image niet mee. Het is en blijft de fiets voor non-conformisten. Een ligfiets is een statement en dat zal ook zo blijven.
De lui die ik tegenkwam bij de ligfietsrace LEL waren inderdaad wel van een apart slag, dat kan ik niet ontkennen. Dat zal wel niet goed mengen als de senioren massaal de elektrische trike gaan omarmen.
Als. Het zijn interessante tijden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Sportief zijn heb ik jaren gelden achter me gelaten. Heb me gericht op vitaliteit. Beide woorden kennen brede begrippen, maar vitaliteit past beter bij mijn gezonde leefwijze.
De speed-pedelec zal nooit een concurrent worden van de ligfiets. Dat ding is een bromfiets, waarbij het ondersteunend vermogen niet meer mag bedragen dan 80% van het totale vermogen. Dus minimaal 20% erbij trappen.
Sinds deze bromfiets (45 km/h) de regels van bromfietsen moeten volgen, de helmplicht geldt en strak staat afgesteld maximaal 45 km/h, is het geen concurrent meer. 45 km/h is te laag voor een vlotte en veilige snelheid tussen het overig verkeer en bij file in de steden ben je de klos.
De elektrische ondersteunde fiets, ook wel E- bike, des te meer. Geen rijbewijs-, leeftijdsgrens-, en WAM verzekeringsplicht. Zoals Wim al schreef: "Meer Meters Met Minder Moeite" geldt ook voor de E-bike. En 60 plussers, die nooit op een ligfiets hebben gereden, stappen zeer zelden op een ligfiets.
De vernieuwingen aan tweewielige fietsen en -ligfietsen zijn niet te verwachten. Wat tierelantijntjes en dat houdt het wel op. Maar ik verwacht wel dat een jongere groep bewuste mensen gaat kiezen voor de ligfiets in al zijn vormen en uitvoeringen.
Of leveranciers deze crisis gaan overleven hangt af van overheidssteun.