|
Pakketten uit China en het milieu-impact
|
Topics: 188
Bedankt: 3640
11173 x bedankt in 5324 berichten
Gisteren werd bij een tv-programma uitgelegd dat de spullen die particulieren in China bestellen allemaal met het vliegtuig worden vervoerd en als je het in Nederland bij een bedrijf koopt én zij bestellen het in China, dan komt het per schip.
Scheelt volgens mij nogal wat qua footprint.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 132
Bedankt: 4648
5475 x bedankt in 3554 berichten
Dat is nog al een wakeup call Wim.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(, 10:42 AM)Hardloper schreef: Dat is nog al een wakeup call Wim.
Klopt. Zij ontkrachten hiermee dus het argument van veel mensen: "Ach, het komt toch allemaal uit China."
Het komt wel uit China, maar de manier waarop is nogal verschillend dus.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 5
Bedankt: 22
46 x bedankt in 33 berichten
(, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Gisteren werd bij een tv-programma uitgelegd dat de spullen die particulieren in China bestellen allemaal met het vliegtuig worden vervoerd en als je het in Nederland bij een bedrijf koopt én zij bestellen het in China, dan komt het per schip.
Scheelt volgens mij nogal wat qua footprint.
Ook dat moet je natuurlijk in het juiste perspectief zien....een grote firma koopt het groot in en gaat dan in (meestal ) 20 ft containers.Er gaan tegenwoordig duizenden van die containers op een schip. Dat schip verstookt ontzettend veel stookolie en wat dies meer.
Al die containers moeten wel op en van de boot. 2 stuks op1 vrachtwagen....dat zijn gigantisch veel bewegingen.
Dat vliegtuig zit ook vol met duizenden pakketjes...en verstookt best wat kerosine.....maar ik denk dat het minder vervuilend is dan al die containers die verplaatst worden!
Je zou het uit moeten rekenen en dan pas een conclusie trekken.
Topics: 3
Bedankt: 1637
1247 x bedankt in 544 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Tijanus.)
Dat scheelt niet alleen nogal in carbon footprint, maar ook nogal in prijs (en levertijd). En dat maakt het verhaal m.i. wat minder plausibel, want Ali staat meer bekend om zijn gunstige prijsstelling dan om zijn gunstige levertijd... en dat klinkt dus typisch als zeevracht. Van horen zeggen overigens, ik heb er nog nooit besteld  .
Dus, welk TV-programma mag dat zijn geweest?
Vooralsnog bekruipt mij het gevoel "dit programma werd u aangeboden door VNO-NCW"
(Begrijp me niet verkeerd, als er morgen een referendum zou zijn over het simpelweg verbieden van luchtvaart, stem ik schaterlached voor. Geldt overigens ook voor het verbieden van zwavelhoudende scheepsdiesel. En het verbieden van diesel voor personenwagens. En nog een rits milieumaatregelen waarvoor de politieke wil én lobby van VNO-NCW ontbreekt. Dat zal dan wel weer louter toeval zijn...)
(11 uren geleden)Status Quooh schreef: Dat vliegtuig zit ook vol met duizenden pakketjes...en verstookt best wat kerosine.....maar ik denk dat het minder vervuilend is dan al die containers die verplaatst worden!
Je zou het uit moeten rekenen en dan pas een conclusie trekken.
Is al gedaan, en het antwoord is uiteraard verpletterend negatief voor luchtvracht.
Ongeveer 47x meer uitstoot per ton-kilometer.
Oftewel, als een containerschip (bij een vervoersafstand vanaf 8000 kilometer, uit China bijvoorbeeld) zou besluiten om om te varen via de maan (kuch, hatsjoe, Mare Orientale inderdaad!) maar (pas!) halverwege de afstand tot maan tot bezinning kwam en dan rechtreeks naar Rotterdam knort, dan nog is dat containerschip milieutechnisch de (iets) betere keus.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'
Topics: 4
Bedankt: 675
1106 x bedankt in 406 berichten
vroeger toen we wat op aliexpres kochten moesten we een maand wachten en nu is het er binnen een week. Maar helaas is er ook geen optie om te kiezen voor wat voor vervoer je wil.
Bedankt: 214
512 x bedankt in 173 berichten
Ik snap überhaupt niet waarom mensen om een paar euro een pakketje van de andere kant van de wereld laten komen. In de meeste gevallen heb je het helemaal niet nodig en kun je dus best af en toe iets meer uitgeven voor iets dat je wél nodig hebt wanneer je alle rotzooi niet koopt. (Ik verbaas me ook altijd over de volle karren die in de rij staan bij de Action. Volgens mij kopen mensen vooral omdát het goedkoop is. Terwijl niet kopen uiteraard goedkoper is.)
Maar goed... ik heb wel vaker het idee dat ik niet helemaal in de huidige maatschappij pas. Een gevolg van vroege eigenwijzigheid denk ik.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Hardloper.)
Misschien maken we beter een los item aan. Pakketten uit China en het milieu-impact.
Bedankt: 675
1106 x bedankt in 406 berichten
(11 uren geleden)Hardloper schreef: Misschien maken we beter een los item aan. Pakketten uit China en het milieu impact.
dit vind ik eigenlijk best wel een goed idee. en dan wat koop je wel uit china of hier en dan alleen de fiets onderdelen. en de inpact ervan
Topics: 86
Bedankt: 45955
4754 x bedankt in 2036 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Maak maar even een nieuw topic dan verhuis ik er vanavond de berichten heen.
Ik weet niet wie de berichten verhuisd heeft maar bedankt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Hier komen de berichten die nu nog in het topic 'Koplamp van Fatbike' staan en die gaan over wat bestel je wel/niet uit China gezien het milieu-impact van al die vliegbewegingen.
Het was naar aanleiding van: https://www.metronieuws.nl/televisie/202...-niet-xyz/
Het tv-programma 'Made in China' is van PowNed en het wordt gepresenteerd door Mark Baanders en Filemon Wesselink.
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Hardloper.)
Even kijken of dit goed gaat en dan kan ik Willeke helpen met de rest.
Update : gelukt
Topics: 30
Bedankt: 42
4453 x bedankt in 2449 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door ZoefZoef.)
Van de week een trapassleutel gekocht. Komt uit China, vam Aliespress als ik het merk 'toopre' bekijk. De milieubewuste ik heeft 'm echter op Vinted in Frankrijk besteld, want rechtstreeks uit China zou een veel grotere carbonprint achterlaten
Mijn bijdrage aan het milieu ligt elders. Geen moeite met bestellen waar dan ook. Heb meer moeite met groente en fruit bijv in de supermarkten dat uit Afrika of nog verder moet komen terwijl het ook hier geteeld wordt. Maar ja, dan is het een paar cent duurder per kilo ofzo dus kopen de supermartken elders in de wereld in.
Topics: 16
Bedankt: 1430
5223 x bedankt in 2486 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Jeroen S.)
Tegenwoordig komt er de extra belasting ook bij, maar veel verloopt ook via distributiecentra in Europa. Dan heb je het snel, maar komt het ook in grote hoeveelheden met de boot naar Europa, net als heel erg veel andere dingen die we bestellen. Ik geloof niet dat ik via China iets met het vliegtuig gekregen heb. Continental, Vredestein e.d. laten hun banden ook gewoon in het verre oosten maken die dan hierheen gedobberd komen. En ook veel van de onderdelen die je hier koopt worden daar gemaakt. Kortom dan wordt het erg lastig om te beoordelen of het uitmaakt of je die band nu op de Hollandbikeshop of in China bestelt.
Bij sommige dingen zitten er natuurlijk ook forse ontwikkelkosten in, die een namaker niet heeft. Bij een heel aantal simpele dingen zit er ook gewoon een enorme winstmarge op voor het merk, en daar wordt ik dan niet blij van.
Een hele boel dingen vind ik ook gewoon niet in de nabije omgeving en moet je dan dus wel online bestellen. 406 of smalle 559 bandjes b.v.
Topics: 32
Bedankt: 848
2717 x bedankt in 1229 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door datakneder.)
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Dit bericht is gecensureerd. Denk je dat dit onterecht is? Neem contact op met de moderators.
Dus je schrijft als moderator zelf een bericht en dat wordt dan gecensureerd. Door jezelf, of door andere moderatoren?
En als je me niet het originele bericht geeft, hoe kan ik dan bepalen of ik het terecht vind of niet?
@Datakneder, zelfs als ik als administrator, de Chinese website noem. Dan krijg ik deze melding als bericht. De grote vraag is nu, wat willen we. Willen de spammers geen kans geven of wel we laten de naam toe.
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Jeroen S.)
Ik heb een term genoemd die ook de spammers veel gebruiken. Ik kijk even of ik mijn bericht kan aanpassen.
De verandering is dus dat ik de naam van de zeer bekende website uit China verwijderd heb, niet zozeer omdat die verboden is maar wel omdat die het filter activeert.
Topics: 32
Bedankt: 848
2717 x bedankt in 1229 berichten
(4 uren geleden)Hardloper schreef: @Datakneder, zelfs als ik als administrator, de Chinese website noem. Dan krijg ik deze melding als bericht. De grote vraag is nu, wat willen we. Willen de spammers geen kans geven of wel we laten de naam toe.
Aha. Begrijp ik het nu goed dat het hier om een automatisch gegenereerd bericht gaat? Dan nog vind ik de tekst nogal onduidelijk.
Het is prima als berichten automatisch geblockt worden, maar kan het dan wel een iets duidelijkere tekst zijn. En niet een oproep aan mij als persoon om te reageren op iets dat ik niet heb kunnen zien.
Verder complimenten dat er gewerkt wordt aan spamblokkering. Daar sta ik helemaal achter.
Laten we verder gaan op : https://ligfietsers.nl/thread-535-page-4.html
Daar kun je een suggestie doen voor een betere melding. Weet wel, Max 100 karakters. Meer worden niet ondersteund.
En zo gauw bepaalde patronen worden herkend, dan wordt het bericht automatische herschreven naar een ingestelde bericht van Max 100 karakters.
De moderators hier en waarschijnlijk kun je ook zelf het oorspronkelijk zien. Echter deze zal niet getoond worden. Het bekijken van hoe de filters precies ingesteld staan en die aanpassen, dat kunnen de moderators dus niet. Er bestaan opties om mensen gelijk te bannen, in plaats van deze melding. Maar dat vonden we voor nu nog te grof. Wij vonden deze melding toch net even iets vriendelijker, dan gelijk aan te geven dat je een spammer bent.
En nog even dit, door Chinese website namen op dit forum te posten. Dan ga je op glad ijs bewegen. Aangezien hier veel spam voor was, staan die voor nu in ieders geval op de censuur lijst.
ik heb in het andere draadje een nieuw tekstvoorstel gedaan wat slechts 1 letter meer is. Wat mij betreft weer terug naar de milieu effecten van chinese pakketjes.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Spammers
|
| Datakneder ik moet e...Hardloper — 11:20 PM |
|
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
|
| Op middelbare schole...Bianca F — 10:45 PM |