|
beginner lasapparaat advies gevraagd.
|
Topics: 15
Bedankt: 1352
5043 x bedankt in 2393 berichten
Heel lang geleden heb ik wel eens wat met een electrode lasapparaat gedaan, een hek gerepareerd. Ik heb echter wel mee gekregen dat electrodes vooral voor dik metaal zijn, dikker dan je bij een fietsframe zou willen, of wat er vaak gebruikt is. Dun metaal brand je zo door.
Zo'n groot apparaat met een reuze gasfles is vast heel professioneel, maar dat is dan wel weer een investering en zo vaak gebruik ik het waarschijnlijk niet.
Nu schijnen er ook vuldraad las apparaten te zijn die best goed werken en ook voor beginners die er nog maar weinig van snappen te gebruiken zijn. Op de youtube (reclame) filmpjes ziet het er aantrekkelijk uit en zou het ook met dun metaal moeten werken. 0,6mm.
Klinkt best interessant. Ik heb nog een Raleigh stalen rechtop fiets, waar ik best wat extra nokjes aan zou willen lassen. Is gewoon een simpel cromo frame geloof ik 4130. Misschien ooit eens een fietsframe lassen, of een eenzijdige voorvork voor de m5 waar een iets sterker wiel in kan ofzo. Misschien ooit eens.
Is dat wat of is geldt ook hier als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vast ook?
Zoiets zeg maar; https://www.amazon.nl/STAHLWERK-Lasappar...d_source=1
Topics: 7
Bedankt: 2
2116 x bedankt in 1064 berichten
Uit ervaring kan ik zeggen dat electrodes een no-go zijn voor fietsen :p
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig gezien ik uiteindelijk toch ook wel m'n eigen onderdelen wil gaan maken!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 33
Bedankt: 0
2326 x bedankt in 1208 berichten
Een MIG lasapparaat is niet echt geschikt voor het lassen van fietsframes*, die kun je beter TIG-lassen of hardsolderen. Hoewel moderne goedkope inverterlasapparaatjes over het algemeen verrassend goed werken, zou ik zelf niet aan een gasloze MIG beginnen en er eerder een met gasfles kopen (de flessen kun je huren). Ik ben verwend met een professioneel MIG-lasapparaat en ik heb inmiddels bijna 30 jaar ervaring, maar ik heb bij vrienden die met een gasloze MIG probeerden te leren lassen gezien dat de lol er snel af was omdat ze er niks fatsoenlijk mee in elkaar gebakken kregen. Mij viel het ook niet mee met die dingen...
*Alles kan natuurlijk, ik heb mijn eerste ligfiets net voor de eeuwwisseling met een MIG-lasapparaat van oude fietsen in elkaar gelast.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Topics: 129
Bedankt: 4574
5282 x bedankt in 3448 berichten
Welk materiaal wil je precies lassen? Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model. Mijn vaders las apparaat zal ook wel 20 a 30 jaar oud zijn. Aluminium lassen zou nog niet zo makkelijk zijn, maar daar heb je weer heel andere las apparatuur voor nodig. Of dit voor een beginner te doen is?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 183
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
(, 09:07 AM)Hardloper schreef: Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model.
Ik denk dat jij het nu toch echt over een elektrode lasapparaat hebt en hierboven staat dat dit niet geschikt is voor dunne fietsframes.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 129
Bedankt: 4574
5282 x bedankt in 3448 berichten
(, 09:24 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 09:07 AM)Hardloper schreef: Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model.
Ik denk dat jij het nu toch echt over een elektrode lasapparaat hebt en hierboven staat dat dit niet geschikt is voor dunne fietsframes. Maar het las apparaat hierboven zou volgens vader ook niet geschikt voor lassen van fiets frames zijn. Een CO2 lasapparaat zou nodig zijn, maar volgens hem is dit niet iets wat voor iedere beginnende lasser te doen is. Maar advies blijft, overweeg ook een tweedehandse.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(, 09:54 AM)Hardloper schreef: Maar advies blijft, overweeg ook een tweedehandse. Uit je posts blijkt dat je geen idee hebt waar je het over hebt, dus waarom zou iemand dat advies ter harte nemen? Leren lassen is een stuk makkelijker met een modern invertertje van Amazon dan met een stuk antiek van Marktplaats, ik zou me alleen niet laten verleiden door het idee dat gasloos lassen voordelen heeft. Het grootste probleem met dit soort apparaatjes is de lage duty cycle, ofwel je kunt er maar heel even mee lassen voor ze oververhit raken. Daarnaast weet ik niet hoe lang zo'n ding het volhoudt en repareren zal ook wel niet eenvoudig zijn als er iets stuk gaat.
Dat ding uit de link van Jeroen kun je overigens ook als elektrode en TIG-lasapparaat gebruiken als je er nog wat spullen bijkoopt. Elektrodelassen zal er wel mee gaan voor licht werk, maar TIG-lassen zal niet meevallen voor beginners omdat je handmatig moet aanpikken. Het is me niet duidelijk of het om alleen gelijkstroom of AC/DC TIG gaat, maar ik vermoed alleen gelijkstroom en dan kun je er geen aluminium mee lassen.
Ik wil gewoon staal/ijzer lassen. Maar bij fietsen wil dan nog wel eens dunwandig zijn soms minder dan 1mm 1-2mm dik is vrij normaal bij staal. De energie die nodig is om een electrode te smelten is teveel voor zulk dun staal en dan brand je een gat erin. Met gas lassen is beter maar ook ingewikkelder. Dat zijn ineens een boel variabelen extra.
, 10:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:42 AM door melle z.)
(, 10:18 AM)Jeroen S schreef: Met gas lassen is beter maar ook ingewikkelder. Het enige dat ingewikkelder is, is dat je een drukregelaar nodig hebt en een gasfles moet huren of kopen. Het last daarentegen vele malen makkelijker dan gasloos is mijn ervaring.
Als je vooral aan fietsen e.d. wilt lassen is bijvoorbeeld een TIG-lasapparaatje van HBM wellicht een betere optie. Let op, je hebt er wel een flesje argon bij nodig.
Of misschien is er ergens in de buurt een buurt-/stadswerkplaats waar je kunt (leren) lassen?
Topics: 1
Bedankt: 388
2593 x bedankt in 770 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Arend-Jan.)
En als je dat gaat doen, koop er dan direct een voetpedaal bij, die hebben ze daar ook:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-tig-voetpedaal
Staat ook al best lang op mijn verlanglijstje trouwens.. een TIG-apparaat. Een schakelende laskap zou trouwens ook best fijn zijn, ik heb een bejaard ding dus moet blind starten. Ik heb een oud simpel elektrode-lasapparaatje, dunner dan 1mm kan ik er iig niet mee lassen.
Een fles Argon kan je zelfs bij de Hornbach kopen, zie ik nu.
Crap.. nu ben ik dus weer hebberig.. dikke kans dat ik binnenkort weer nieuw gereedschap heb
Laatst wel -met elektrodes dus- een (stalen) M8 draadbus mee op een (stalen) voorvork gebakken, voor mijn onderstuur Nazca.
Mooi is dat niet geworden, maar het zit nog steeds vast en daar ging het me om haha
Topics: 20
Bedankt: 40
178 x bedankt in 93 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door GHOOGEN.)
https://www.rustbuster.nl/
Bij Rustbusters in Veenendaal heb ik mijn lasapparaat gekocht.
Zij kunnen je goed advies geven.
Zij geven ook cursussen.
Kijk een hoop goede informatie bij elkaar. Misschien vindt de baas het wel goed als ik zo'n lascursus vanuit m'n opleidingsbudget doe, maar ik vrees van niet. Ik snap er nog te weinig van om het allemaal goed te kunnen beoordelen.
Helaas zit er hier in de buurt niet iets van een diy fietsen of kunstenaarswerkplaats ofzo volgens mij. Ook in Arnhem vindt ik niet zo snel iet dergelijks. De info hier geeft wel wat richtingen om me verder te orienteren.
Lassen is niet heel ingewikkeld, je moet alleen veel oefenen om er bedreven in te worden en soms is het handig als iemand met ervaring je wat aanwijzingen geeft zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden (zoals ik...).
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 2 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|