Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Hallo allemaal,

Ik ben nu een paar uur/km c-Alleweder rijker, veel gepruts met de zitting c.q. klittenband verder. En ben tot de conclusie gekomen dat in 2 opties heb. De zitting iets rechterop plaatsen en dan met mijn schouders eigenlijk klem zitten maar wel een goede afstand tot het crankstel of... Iets verder achterover en vrije schouders maar eigenlijk iets te dicht op het crankstel liggen. Dus opzoek naar een goede middenweg. Eigenlijk zou ik kortere cranks willen proberen. Maar waar te bestellen?

Mvg Chris
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
(07-Dec-2025, 10:41 PM)Mr wojtas schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nu een paar uur/km c-Alleweder rijker, veel gepruts met de zitting c.q. klittenband verder. En ben tot de conclusie gekomen dat in 2 opties heb. De zitting iets rechterop plaatsen en dan met mijn schouders eigenlijk klem zitten maar wel een goede afstand tot het crankstel of... Iets verder achterover en vrije schouders maar eigenlijk iets te dicht op het crankstel liggen. Dus opzoek naar een goede middenweg. Eigenlijk zou ik kortere cranks willen proberen. Maar waar te bestellen?

Mvg Chris

Kun jij een foto plaatsen van je huidige cranks?

(Foto ergens uploaden en een link hier.)

Ik heb mijn kortere cranks in de Strada laten zetten in Dronten (InterCity Bikes) maar daarmee ook de trapas enz laten vervangen.

Ik weet dat je sommige cranks makkelijk kunt vervangen zonder de rest, andere lastiger.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar is het crankstel niet gewoon te verzetten?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Kan dat crankstel niet naar voren? Kijk eens goed hoe het gemonteerd zit of post even een foto, als dat lukt een beetje van de zijkant. Mij staat vaag bij dat het in een soort van afdek plaat gemonteerd is die je ook anders kunt monteren. Maar misschien is dat ook de Orca.

Verder vrees ik dat je een vrij speciaal crankstel hebt, omdat het kettingblad min of meer in het midden zit. Ik vermoed dat je er met een standaard crankstel niet bent. Maar precies weet ik het ook niet. In ieder geval wel even checken voordat je iets anders koopt.

155 mm met ISIS trapas https://www.dutchbikebits.com/alligt-155mm-crankset

Hier in Duitsland voor gewone 4 kant trapas, wel met 110 steekcirkel. https://studiobrisant.com/xd-2-kurbel-ar...r=041001.3
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De C-Alleweder is niet zo groot uit zichzelf, Mango formaat? en volgens mij heeft het een soortgelijk gesloten systeem als de Versatile/Orca, en een aandrijflijn waar je hoofdpijn van krijgt. Er is maar zoveel wat je kan doen om hem op lengte af te stellen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , 365cycle
Dat klopt, de Orca is duidelijk familie en zo de opvolger van de C alleweder. Flevotypisch zitten er ongetwijfeld niet standaard fietsonderdelen in. Vandaar ook mijn vragen in die richting. De heren Vrielink zijn ook geen kleine jongens, duidelijk boven de 180. Ik weet niet hoelang Chris is.

Het kan zijn dat je met wat modificaties aan de stoel, stoelbevestiging ook nog wat ruimte kunt winnen. Ik heb echter geen idee hoe dat zit bij een C alleweder.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(, 01:03 AM)Gideonaut schreef: De C-Alleweder is niet zo groot uit zichzelf, Mango formaat?
Ik weet niet hoe groot Mr wojtas is, maar ik pas in een Mango. Dan zijn ze niet heel klein.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 09:42 AM)365cycle schreef:
(, 01:03 AM)Gideonaut schreef: De C-Alleweder is niet zo groot uit zichzelf, Mango formaat?
Ik weet niet hoe groot Mr wojtas is, maar ik pas in een Mango. Dan zijn ze niet heel klein.

Maar als de kettingloop net als bij de Versatile is kan je de trappers maar op 2 verschillende standen zetten, de rest moet uit het verstellen van de zitting komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De trapas is gefixeerd, die is niet te verstellen. De huidige cranks zijn 170 lang. De tandwielen voor zijn los van de cranks. Ik weet niet of dat standaard velomobiel is, maar niet standaard voor een fiets. Dus opzoek naar 2 losse cranks met vierkant gat(oude-school) en mijn oude crankstel trekker maar eens opzoeken omdat deze gemaakt is voor de bout waarmee het zaakje vastzit

Mijn lengte? Bij de laatste meting voor het rijbewijs was ik 1.86.
Antwoord }
(, 10:42 AM)Frutsel schreef:
(, 09:42 AM)365cycle schreef:

Maar als de kettingloop net als bij de Versatile is kan je de trappers maar op 2 verschillende standen zetten, de rest moet uit het verstellen van de zitting komen.

Hoe is de ketting loop bij de Versatile? Ik ben handig genoeg om erg veel zelf te doen. Maar gezien de beperkte ruimte om te sleutelen, en de leeftijd van de fiets ben ik een beetje voorzichtig om teveel los te sleutelen.

Mocht er iemand zijn met meer informatie(fotos/schema/tekeningen )over de Alleweder, alle info is welkom!
Antwoord }
Bij de Versatile en Orca kan het trapas op 2 punten gemonteerd worden, bij de C/Limit weet ik het niet, ik zou het niet vreemd vinden als het trapas van de C compleet in het carbon frame zit gezien de neus van de fiets erg stomp en hoog afloopt en je dan snel met je voeten tegen de body zit. Korte cranks zijn nog wel te proberen, die verkocht Flevobike vroeger, waren volgens mij 155mm

https://shop.flevobike.nl/en/flevobike-c...-kaal.html (De website is volgens mij dood, ik zou er geen bestelling meer plaatsen maar cranks kan je overal wel bestellen)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
De website is niet dood en je kunt nog gewoon een bestelling plaatsen alleen 155 mm cranks hebben ze niet meer (eigen ervaring).
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Antwoord }
Ja, daar was ik al bang voor. Dan zitten de bladen op de as vermoed ik. Heb je inderdaad alleen 2 cranks nodig. Vindt je o.a. voor ebikes nog wel. o.a. van de firma Miranda. Of op Ali express.
Antwoord }
Heb je dan trouwens niet juist langere cranks nodig?
(Met kortere cranks moet de trapas verder naar voren om te compenseren, als je trapas al te dichtbij zit dan zit die dus met kortere cranks veel te dicht bij)
Antwoord }
Je kan Tempelman vragen: https://ligfietsshop.nl/
Die heeft iig verstand van Versatiles
Antwoord }
Bij de Ligfietsshop heb ik ooit eens een gewoon 155er crankstel gekocht. Maar die is op. Tandem hebben ze nog wel, daar zit het blad links geloof ik, dus dan heb je een goede rechtse crank.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Willeke_IGKT, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bij de Ligfietsshop ...Jeroen S — 11:59 PM
Je kan Tempelman vra...Frutsel — 11:55 PM
Heb je dan trouwens ...Boyd Maduro — 11:16 PM
wat ze zeggen
Ik had vandaag een m...Jeroen S — 10:55 PM
Ja, daar was ik al b...Jeroen S — 10:44 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag rond kwart...Hoekie — 10:12 PM
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
de achtergrond van m...melle z — 09:37 PM
Nou ik ben toch ...Hardloper — 08:57 PM
De website is niet d...Josligfiets — 08:53 PM
Bij de Versatile en ...Gideonaut — 08:28 PM
De C-Alleweder...Mr wojtas — 07:57 PM
Nou ik ben toch we...Willeke_IGKT — 07:35 PM
Iemand hier erva...Hardloper — 07:06 PM
Iemand hier er...LigfietsWilsum — 06:27 PM
De trapas is gefixee...Mr wojtas — 06:00 PM
Voor duikbrillen wor...Willeke_IGKT — 05:24 PM
Zet ik op het lijs...365cycle — 05:15 PM