Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
19 x bedankt in 7 berichten
Al mijn verlichting is aangesloten op een 12volt 50000Mah Lion accu.
Mijn voorlicht, de standaard Extreme(in hoogte verstelbaar), achterlicht, verticaal geplaatste ledstrips die een riedeltje doen, voorop een hele kermis aan ledjes, en uiteraard 4x2 oranje leds voor de richting.
De schakelaars zitten links op de wielkast. De “hoofdschakelaar” ligt los onder de stoel, naast de accu.
Daaraan zit ook een tulpplugachtige om de accu op te laden.
Het is een beetje rommelig. Aangezien ik er letterlijk bovenop zit, wil ik dit aanpassen.
Bekabeling netjes, accu goed vast. Maar ik zoek ook iets om de spanning te meten van de accu. Hoe doe ik dit?
Daarnaast wil ik van al die losse ledstrips af, maar wil wel goed kunnen zien en gezien worden.
Hoe ga ik dit doen?
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 577
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 430
1120 x bedankt in 532 berichten
Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
19 x bedankt in 7 berichten
(, 08:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
Nope 12v, een vijf met vier nullen, merk AVTARK. Echt nog nooit van gehoord..
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 1.718
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 897
2991 x bedankt in 1380 berichten
Je kan voor weinig geld een voltmeter kopen. Die dingetjes zijn in meerdere kleuren te krijgen (rood/groen/amber/???). Kwestie van de + en - aan de juiste draadjes knopen in de VM, en klaar is kees.
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
19 x bedankt in 7 berichten
Kun je hier foto’s plaatsen? Dan upload ik er eentje …
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 2.042
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 839
4002 x bedankt in 1887 berichten
Hallo Richard, ik heb een accucapaciteitsmeter in de VM. Het is een stripje met oplichtende leds, als je er op drukt doet ie het eventjes. Dan gaat ie vanzelf weer uit. Konden ze bij Velomobiel.nl ook wel eens hebben. De mijne is door de vorige eigenaar aangeschaft, geen idee waar vandaan.
Als je toch al 12v hebt, staat je niks in de weg om met motorfietsonderdelen te werken. Van aliexpress, Louis, shin yo. Ik zou dan denk ik de knipperlichten ook gelijk upgraden naar motorfiets knipperlichten. Let er bij Ali en co wel op dat de onderdelen een eu goedkeuring hebben. Dan heb je bij een eventuele controle de boel op visueel orde, heb je iets wat in iedergeval redelijk functioneert. Die losse ledjes vind ik toch wel erg klein en weinig licht gevend.
Ik heb op mijn eigenbouw de hele zooi via ali gekocht, heeft het toch 3 jaar volgehouden. Ik heb de buitenkant geschilderd maar hoef aan de electronica niks te doen. De voorste zijn wel wat uitgebleekt door de zon, de achterlichtjes op zo'n stokje zien er nog nieuw uit, en van de Ledstrip achterop zijn er een paar stuk, ongeveer 1cm van de 20, de onderste van de twee doet het nog prima. Op de Milan zitten dure motor lampjes achter op zo'n stokje die veel licht geven en ook veel stroom vreten. Ik gebruik ze als knipperlicht en de normale rode verlichting alleen als extra, als ik erg goed zichtbaar wil zijn. Daar zit nog een kortere ledstrip op. Voor een goede koplamp van B&M en een ledstripje als dagrij verlichting. Die laatste heb ik in de schemer vaak aan. De koplamp vraagt ook veel stroom.
Die ledstripjes kun je soms ook in de body wegwerken, maar dan moet je wel een gat maken, en het ding er van achteren, van binnen in kunnen plakken.
Foto's direct inplakken is lastig, je kunt een linkje inplakken naar een foto site.