Remtest Velomobiel vs SUV
|
Berichten: 2.111
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8185
3297 x bedankt in 1542 berichten
30-May-2025, 02:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-May-2025, 02:39 PM door Hoekie.)
Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen.
Ah ja, voor wie het nog niet wist: ondertiteling kan je op auto translate NL zetten.
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9677 x bedankt in 4676 berichten
(30-May-2025, 02:32 PM)Hoekie schreef: Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen.
Ik had deze uitslag toch niet verwacht.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
(30-May-2025, 04:36 PM)Wim -de roetsende schreef: (30-May-2025, 02:32 PM)Hoekie schreef: Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen.
Ik had deze uitslag toch niet verwacht.
Wat had je dan verwacht?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.466
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13508
10430 x bedankt in 5060 berichten
Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun rem techniek.
Zowel met een velomobiel als met een auto is maximaal remmen niet heel eenvoudig. In de auto wordt het vaak echt onderschat.
In de velomobiel... Zou ik eigenlijk nog altijd wel ABS willen hebben. De trommels hebben power zat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
(30-May-2025, 07:00 PM)365cycle schreef: Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun rem techniek.
Zowel met een velomobiel als met een auto is maximaal remmen niet heel eenvoudig. In de auto wordt het vaak echt onderschat.
In de velomobiel... Zou ik eigenlijk nog altijd wel ABS willen hebben. De trommels hebben power zat.
Op wat voor manier zou je dit dan verwezenlijken?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9677 x bedankt in 4676 berichten
(30-May-2025, 06:45 PM)Hardloper schreef: Wat had je dan verwacht?
135kg vs ruim 2000kg
Ik had toch wel verwacht dat de vm een kortere remweg zou hebben.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 864
Topics: 46
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1863 x bedankt in 807 berichten
Smalle ronde bandjes vs grote brede banden. In dit geval doet grip denk ik meer dan het gewicht.
365cycle, in dagelijks verkeer is er vrijwel niemand die in een onverwachte situatie optimaal kan remmen. Vol de rem indrukken werkt dan waarschijnlijk beter dan precies de juiste remdruk vinden bij de omstandigheden van dat moment. Op het circuit, met voorspelbare omstandigheden, kan dit goed anders zijn.
Tijdens een slipcursus is mij ooit verteld dat de remweg bij vol blokkeren of ABS hetzelfde is, maar het grote voordeel van ABS is uiteraard dat je nog van richting kan veranderen.
Berichten: 6.466
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13508
10430 x bedankt in 5060 berichten
31-May-2025, 10:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2025, 10:13 AM door 365cycle.)
Dat laatste is echt onzin. Met ABS is je remweg veel korter. Is zowel tot in den treure getest als natuurkundig prima te onderbouwen.
Mbt optimaal remmen: in de auto? Met ABS en een goede zitpositie kan dat zeker wel.
In de velomobiel lukt het me zeker niet. Betere demping en ABS zou helpen.
(30-May-2025, 07:27 PM)Hardloper schreef: Op wat voor manier zou je dit dan verwezenlijken? Wel wat ideeën over maar niet van belang voor dit topic en ook nog niet geschikt om te delen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.219
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2105 x bedankt in 1110 berichten
(31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Met ABS is je remweg veel korter. Is dat niet mede afhankelijk van de hoeveelheid grip die de ondergrond biedt?
(31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Wel wat ideeën over maar niet van belang voor dit topic en ook nog niet geschikt om te delen. Tease! ABS bestaat als principe al bijna honderd jaar en het is effectief uitontwikkeld voor motorvoertuigen, maar waarom is het nooit succesvol op fietsen toegepast? Magura en Bosch hebben een ABS systeem voor ebikes, ik heb geen idee in hoeverre dat een marketing gimmick is.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 2.053
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 853
4028 x bedankt in 1899 berichten
Die schijn echt wel te werken. Het werkt ook electronisch op de remmen in combinatie met sensoren die meten of de wielen nog draaien etc. Op het Duitse Forum was er een draadje over, ergens, of het kwam in een ander draadje naar voren.
Berichten: 6.466
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13508
10430 x bedankt in 5060 berichten
31-May-2025, 05:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2025, 05:41 PM door 365cycle.)
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: (31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Met ABS is je remweg veel korter. Is dat niet mede afhankelijk van de hoeveelheid grip die de ondergrond biedt? Nope. Met een paar % slip (ik meen iets van 5%) heb je de meeste wrijving en zet je dus de meeste kinetische energie om (in hitte) via de banden. Of je ondergrond veel of weinig grip biedt maakt dan niet uit, tenzij er zoveel grip is dat je achterwiel omhoog gaat en je effectief op de bodem van de fiets gaat schuiven.
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: Tease! Hahaha nee hoor. Het is gewoon nog alles behalve "af", echt nog in brainstormfase. Daarnaast heb ik er belang bij om te wachten op wat andere zaken die Arend-Jan aan het ontwerpen is.
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: ABS bestaat als principe al bijna honderd jaar en het is effectief uitontwikkeld voor motorvoertuigen, maar waarom is het nooit succesvol op fietsen toegepast? Magura en Bosch hebben een ABS systeem voor ebikes, ik heb geen idee in hoeverre dat een marketing gimmick is. Voor de fiets is het in principe ook uitontwikkeld, zowel standalone als leverbaar op fietsen. Het werkt ook nog eens onwijs goed, is even wennen maar op een Strömer ST5 ABS durfde ik na een paar pogingen de voorrem echt voluit in te knijpen, zoals bij een auto met ABS maximaal trappen ook gewoon de kortste remweg oplevert. Dan remt ook de Strömer gewoon knalhard af, zonder slippen. Er zijn alleen twee uitdagingen: - Zo'n ST5 is een e-bike. De ABS werkt elektronisch, en gebruikt zelfs best wel wat stroom. Electronica kom je niet onderuit, maar ik zou een systeem willen waarbij de ABS gewoon niet werkt (maar de remmen wel!) als de accu leeg is.
- Het gebruikte Blubrake systeem is gebouwd om schijfremmen en bijbehorende hydraulische klauwen. Wij gebruiken mechanische trommels. Remhydrauliek zou ik sowieso al een strak plan vinden; het wordt door veel fabrikanten als te complex en onbetrouwbaar gezien maar ik heb nog nooit gedoe gehad met Magura en het remt heerlijk.
(31-May-2025, 02:36 PM)Jeroen S schreef: Die schijn echt wel te werken. Het werkt ook electronisch op de remmen in combinatie met sensoren die meten of de wielen nog draaien etc. Op het Duitse Forum was er een draadje over, ergens, of het kwam in een ander draadje naar voren. Daarvoor heb je snelheidssensoren nodig, en dan niet één die één keer per omwenteling langs komt, maar een zogenaamde "ABS-ring":
We willen er drie, op ieder wiel één. Wat je hiermee doet is er simpelweg licht doorheen schijnen, en dat aan de andere kant opvangen. Je kan dan tellen hoe lang er tussen de flitsen zit, en daarmee ingrijpen zodra er verschil in snelheid is tussen de voorwielen en het achterwiel. Een Arduino Nano is meer dan krachtig genoeg om dit continu te berekenen, en heeft met 3 sensoren en BT aan een stroomverbruik van 0,35W. Dat is ruim minder dan de achterlichten, dus daar kan ik mee leven
PS: De BT wilde ik eigenlijk niet gebruiken, maar vervangen voor iets waarmee ik ANT+ kan praten naar m'n Garmin. Zo kan ik dan continu een snelheid doorsturen die wel écht nauwkeurig is.
PS (ja nog één): De snelheid van de wielen opvangen en vergelijken is sowieso grappig. Je kan daarmee namelijk ook zien in welke richting er gestuurd wordt, en ongeveer onder welke hoek
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
(31-May-2025, 05:40 PM)365cycle schreef: PS: De BT wilde ik eigenlijk niet gebruiken, maar vervangen voor iets waarmee ik ANT+ kan praten naar m'n Garmin. Zo kan ik dan continu een snelheid doorsturen die wel écht nauwkeurig is.
PS (ja nog één): De snelheid van de wielen opvangen en vergelijken is sowieso grappig. Je kan daarmee namelijk ook zien in welke richting er gestuurd wordt, en ongeveer onder welke hoek 
Heb je hier wat aan:
GitHub - cujomalainey/antplus-arduino: An Implementation of the ANT+ Network on top of ant-arduino
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.466
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13508
10430 x bedankt in 5060 berichten
Kende 'm nog niet, mogelijk wel. thanks!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 263
1669 x bedankt in 528 berichten
01-Jun-2025, 08:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2025, 08:47 AM door Arend-Jan.)
Heb de video niet bekeken, maar dat de SUV eerder stilstaat verbaast mij niets.
Een van de dingen die je leert bij motorrijlessen is dat je nooit kort achter vrachtwagens moet rijden, want die dingen hebben de kortste remweg van alles op de weg (ondanks/dankzij(?) hun gewicht).
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9677 x bedankt in 4676 berichten
01-Jun-2025, 08:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2025, 09:01 AM door Wim -de roetsende.)
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 263
1669 x bedankt in 528 berichten
Haha ja ok, dan rem je gewoon geleidelijk samen met hem af, dat is ook een manier
Berichten: 6.466
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13508
10430 x bedankt in 5060 berichten
01-Jun-2025, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2025, 02:01 PM door 365cycle.)
Wel slim van Wim. Dan is de remweg van de velomobiel ook korter dan die van de SUV
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9677 x bedankt in 4676 berichten
(01-Jun-2025, 02:01 PM)365cycle schreef: Wel slim van Wim. Dan is de remweg van de velomobiel ook korter dan die van de SUV 
Ik kreeg deze tip een tijdje geleden van Ymte. En het ging over een auto.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
Ben eigenlijk wel be...ZoefZoef — 01:04 AM |
LEL 2025
|
Het was weer een fan...NielsKo — 10:11 PM |
LEL 2025
|
Ik had vandaag de ma...Arend-Jan — 10:10 PM |
Gestroomlijnde tweewieler
|
Dat een driewielige ...365cycle — 09:58 PM |
LEL 2025
|
Laten we dan ook p...Hardloper — 09:52 PM |
LEL 2025
|
Op een open ligger...TimSch — 09:35 PM |
LEL 2025
|
In de velomobiel w...Wim -de roetsende — 09:31 PM |
LEL 2025
|
Dat vind ik oprech...Frutsel — 09:31 PM |
LEL 2025
|
Maar als we naar d...365cycle — 09:29 PM |
LEL 2025
|
61.453 km/h!!...TimSch — 09:24 PM |
LEL 2025
|
61.453 km/h!! ...Hardloper — 09:07 PM |
Kilometer topic
|
Mijn topsnelheid...Hardloper — 08:57 PM |
Vlechtje hoe en wat.
|
Die punt bovenop h...Gideonaut — 08:51 PM |
Medeliggers onderweg
|
En dan met 60 km/u m...TimSch — 08:45 PM |
Medeliggers onderweg
|
Enige jammere was ...Wim -de roetsende — 08:41 PM |
LEL 2025
|
In de velomobiel was...Tijanus — 08:39 PM |
Medeliggers onderweg
|
Ging als de brandwee...TimSch — 08:29 PM |
|