Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste helemaal zelfbouw.
#27
Wat mij tegen viel is dat als je de buizen/pijpen aan elkaar last ze aan alle kanten krom trekken. Ik heb de buizen toen voor het lassen aan de lastafel gehecht.
De frames waren ook niet bepaald stijf te noemen.
De trapbuis vervormde behoorlijk tijdens het trappen.
Ik heb een schockproof 451 gehad daar was de trapbuis ook vrij slap van.
Wellicht komt dat omdat buizen van ijzer gemaakt zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(07-Feb-2024, 09:35 AM)HugoW1975 schreef: In principe is de lasnaad sterker dan de buis, mits goed gelast. Scheurende lasnaden zijn meestal lasfouten, ook scheuren net naast de lassen zijn gevolg van verkeerd lassen.

Lassen is een vak, dat geef je goed weer. Er bestaat niet voor niets een opleiding tot lasser. De juiste materialen kiezen is ook een vak. De juiste materialen op de juiste manier lassen zodat je een stevig doch licht frame krijgt is dus een vak in het kwadraad Big Grin

De meesten op dit forum kunnen beter kletsen dan lassen, inclusief mijzelf.

(08-Feb-2024, 01:06 AM)GHOOGEN schreef: Wat mij tegen viel is dat als je de buizen/pijpen aan elkaar last ze aan alle kanten krom trekken. Ik heb de buizen toen voor het lassen aan de lastafel gehecht.
De frames waren ook niet bepaald stijf te noemen.
De trapbuis vervormde behoorlijk tijdens het trappen.
Ik heb een schockproof  451 gehad daar was de trapbuis ook vrij slap van.
Wellicht komt dat omdat buizen van ijzer gemaakt zijn.

Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als je praat over "ijzer" dan denk ik gelijk dat je geen idee hebt. Buizen van "ijzer" (puur Fe, met atoomnummer 26) zul je namelijk heel moeilijk kunnen vinden. Over het algemeen zul je staal gebruiken, maar ook dat is een verzamelterm. Afhankelijk van je toepassing (een afweging van de gewenste eigenschappen), zul je kiezen voor een specifieke staallegering. 

Stel dat je toch echt ijzer hebt gebruikt, dan is het niet gek dat het frame slap is, want puur ijzer is een behoorlijk week materiaal. Om het stijver te maken wordt namelijk koolstof toegevoegd in de hoogovens om er staal van te maken.

Als je buizen aan alle kanten krom trekken, dan verwacht ik niet dat jij heel veel laservaring hebt. Eventueel heb je ook het verkeerde materiaal gekozen, de lasbaarheid gaat mee in de bovengenoemde afweging van de gewenste eigenschappen.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Ik kan slecht genoeg lassen om het goed te doen: ik hecht de buizen op strategische plekken, laat het afkoelen en richt dan waar nodig. Dan nog een keer. Sommige verbindingen hecht en richt ik wel drie of vier keer, voordat ik het (restant) aflas. Dit neemt veel meer tijd dan iemand heel ervaren is en hard doorwerkt. Ik heb geen haast, voor mij telt het resultaat. Ik zal wel wat fotootjes nemen als ik zover ben. Komend weekend lijkt al goed gevuld met het brengen, begeleiden en halen van kinderen bij het carnaval. Ook leuk.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Nog even wat reacties op je eerdere vragen.

Je fiets kan prima zonder die kolom omhoog, achter je stoeltje. Zeker als je een echt ligfietsstoeltje ergens koopt, of er zelf 1 maakt die een goede vorm heeft. Met drie stukjes multiplex onder een hoek aan elkaar, wordt het qua comfort niet echt wat. Mocht je dat toch willen, dan heb je mogelijk wel iets aan een stangetje omhoog. Dat kan veel subtieler dan 50x50. Bij vrijwel alle lowracers zit het stoeltje op 2-3 plekken vast met een dwars stangetje, stripje U profiel ofzo wat dwars op de hoofdbuis zit onder de juiste hoek, zelfde hoek als het stoeltje.

50x50 zal wel redelijk sterk zijn. De hoeken lijken op het oog netjes gedeeld, langere lasnaden en geen kieren. Wat je nog kunt doen is uit dat stuk wat je toch niet gebruikt twee stompe driehoeken maken, van voren gezien een U van de zijkant een driehoekje wat precies van onder in die twee knikken past. Idem met de knik iets verderop voor onder de stoel. Op beide plekken verwacht ik belastingspieken en omdat je buis overal even dik is, zal de zwakste plek dus daar liggen waar de hoogste belasting zit.

Ik heb bij mijn lowracers die afmetingen en posities voor met wiel, trapas, cranks, en zitje heel veel gecontroleerd. Het is echt niet fijn als je er net naast zit. Even een grof rekenvoorbeeld. Je been vanaf het heupgewricht is 85 cm lang, de cranks 17cm, je trapas zit dus op 68 cm voor heup. In liggende houding voor je heup zit er nog een essentieel stukje man en dan komt er nog een buis van 5cm. Reken even ik 18cm voor. Dan houd je nog 50 cm over. Dat is precies de diameter van je voorwiel en een paar cm speling. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je precies bent, maar dit komt waarschijnlijk vrij redelijk in de buurt +/- 5cm max.

Je zult ontdekken dat het veel uit kan maken als je de trapas bv 2 cm hoger positioneert, maar nog steeds 68 cm van je heup, of het stoeltje nog iets omhoog, of omlaag. Een paar cm meer of minder kan net het verschil maken.

Met alleen 1 voorblad gaat het prima als de hoogste berg een brug of viaduct is. Wel helpt het voor de snelheid als het een groot voorblad is. 52 tandjes of daar in de buurt, 50 of 48 kan nog, 42 is echt te klein als je boven de 50 km/h wilt. Dat is niet simpel en goedkoop op te lossen met andere versnellingen achter.

Ga ook vast nadenken over de voorrem, dat is ook nog wel een puntje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#31
Voor versnellingen: www.365cycle.nl/mike-sherman-shift/
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Interessant, ga ik volgen.
Qua vering snap ik de harde jongens, echter een rubber of elastomeer veert niet veel en haalt juist de harde klappen eruit.
Ik heb nog een mooi paars stoeltje liggen wat op een challenge hurricane past. Mag je wel gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: HugoW1975 , Willeke_IGKT
#33
Dat klinkt heel interessant, PB gestuurd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Vandaag toch wat kunnen doen, tussen de bedrijven door:

[Afbeelding: BrI66Rm.jpg]

Het frame is dus tot het tussenvoegen van het balhoofd en het toevoegen van de achteras-houders klaar. 5,2 kg. Da's vast veel, maar ik vind het meevallen. Op mijn eigen tonnage valt een paar kilo niet zo op... Ik heb ook een video over het lassen gemaakt, als ik tijd heb om die te editten en posten dan komt die er ook bij.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#35
'When all you have is a hammer, you tend to treat every problem as a nail.'

Ik heb een 3D printer en ik gebruik die best veel als gereedschapmaker. Ik moet nu de halve maantjes uit de buizen gaan slijpen, waar het balhoofd ingelast moet worden. Dat moet netjes en precies gebeuren, natuurlijk. Dus heb ik een malletje getekend:
[Afbeelding: JQT8ZSP.png]

Gesliced:
[Afbeelding: qp6hM53.png]

Geprint:
[Afbeelding: rGIIt9C.jpg]

En dan past het netjes om de buizen, om af te tekenen:
[Afbeelding: G1RbthW.jpg]

Ik moet het balhoofd nog wel losslijpen van het originele frame. Nog niet aan toe gekomen. Ook heb ik nog een probleem gevonden, de ATB blijkt van aluminium (de crosser niet, die is van staal). Ik kan het balhoofd dus lassen zoals gepland, de trapas en de asdragers  die ik van de ATB wil gebruiken niet. De trapas kan ik wel klemmen met draadbeugels, denk ik, de asdragers zal ik moeten namaken in staal. Misschien wel laten lasersnijden bij een Chinees, zoals PCBWay, nog nooit geprobeerd. Dit zijn wel leuke kleine onderdelen om dat te proberen.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#36
(06-Feb-2024, 08:13 PM)HugoW1975 schreef: [Afbeelding: V5dJTyt.png]

@Jeroen S:
Dit is een haaks zijaanzicht met het canvas erin. De kettingloop zal zoiets moeten worden, of inderdaad met extra geleidewieltjes boven het voorwiel langs. Ik heb kokers 50x50x2 mm gekocht, misschien wat overkill maar goed voor de eerste poging. Ik ben 183 cm lang, met een beetje geluk zitten te trappers net buiten bereik van het voorwiel. Dat is wel de schatting. Ik ga de trapsas verstelbaar maken om de juiste positie voor mijn lengte te bepalen.

@voodoo; ik hoop dat ik goed genoeg kan lassen! Ik denk het wel, doe het al een tijdje.

Op dit moment zijn de liggers langs het achterwiel parallel, dus 14 cm tussenruimte over de hele lengte. Dat bouwt ook het simpelste, ik heb de spacers tussen de centrale ligger en de liggers langs het achterwiel meteen ook mee laten zagen.

Even over versnellingen. De fiets die ik sloop heeft 3x7 dus 21 versnellingen. Ik denk eraan de voorste, in ieder geval in het begin, niet te gebruiken. Op de middelste beginnen, of misschien wel meteen op de zwaarste. Dan heb ik nog altijd 7 versnellingen over om mee te rijden, en ik ga niet in mul zand of zo rijden. Tenzij ik ergens een bocht mis, maar dat terzijde. Wat vinden jullie daarvan?

Daarnaast denk ik dat ik de koker 'achter mijn rug' kan weglaten, daar komt dus geen vering meer aan vast. Ik ben wel aan het nadenken over een verende stoel. Scharnierpunt helemaal vooraan en de rugzijde ondersteund op rubber demper, of zo. Idee is nog in wording.

Hugo

Dikkere kussen?
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Niets veranderlijker dan de mens; ik ga vanavond kijken bij een Flevobike 50/50, tweedehands. Voor heel weinig, minder dan ik, schat ik, aan de bouw van dit beestje nog kwijt ga zijn. OK, dan koop ik andermans ellende dus er zal zeker nog wat aan te doen zijn, en dit project is ook niet van de baan, maar als die fiets zonder al te veel moeite bruikbaar te maken is, heeft dat bruikbaar maken wel even voorrang.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: martinus , Willeke_IGKT
#38
Hahahaha en voor je 't weet staan er 3 liggers in de keuken,1 in de woonkamer en 2 in de schuur en ben je op zoek naar dat eene frame dat toch net even beter is,derde zitje dat nu wel perfect past en vooral ...een enorme hoop lol ; ))
Wens je veel mooie kilometers en even mooi knutselplezier!
Gregor
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(13-Feb-2024, 09:43 AM)HugoW1975 schreef: Niets veranderlijker dan de mens; ik ga vanavond kijken bij een Flevobike 50/50, tweedehands. Voor heel weinig, minder dan ik, schat ik, aan de bouw van dit beestje nog kwijt ga zijn. OK, dan koop ik andermans ellende dus er zal zeker nog wat aan te doen zijn, en dit project is ook niet van de baan, maar als die fiets zonder al te veel moeite bruikbaar te maken is, heeft dat bruikbaar maken wel even voorrang.

Hugo

50/50 --> leuke fiets. Niet de lichtste, maar wel een mooie beginner.

Deze fiets heet 50/50, omdat 50% van het gewicht op het voorwiel rust en 50% op het achterwiel. Tenminste, dat zei de fabrikant.
Ik heb het nooit gecontroleerd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Even een fotootje in het donker:
[Afbeelding: xuxn6DO.jpg]

Geen verlichting en geen fietscomputertje, maar dat is te fiksen. Verder een zeer nette fiets, voor zover ik kan inschatten. Morgen maar eens kijken of ik rechtop kan blijven.

Hugo
Antwoord }
#41
Veel succes Hugo!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Is best een leuke fiets om mee te starten, maar geen racemonster. Die Powerdisk voor is ook wel een zeldzaamheid als je onderdelen nodig hebt. Die zijn van unobtainium.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#43
Kan je daar wat over uitweiden? Tot waar is het Powerdisk en vanaf waar zou het universeel(-er) zijn? Of moet ik ooit later, worst case scenario, het hele trapashuis eraf slijpen en er wat anders op breien?

Dank,

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Powerdisk is toch de schrijfrem?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Oh, ik dacht het hoofdtandwiel. Ik weet het niet, de vraag over meer uitweiden blijft dus staan!

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Nou daar komt ie dan. De Sachs powerdisc is een van de eerste schijfremmen van begin jaren 90. Op zich een prima product, wat ook nu nog best goed mee kan komen op functioneel niveau. Maar ergens midden jaren 90 werd Sachs opgekocht door Sram en was het gedaan met de powerdisc en nog wat andere Sachsproducten.

De bevestiging op de vork is uniek voor deze rem. Alle andere schijfremmen passen er niet op. Maar goed als je kunt lassen dan is dat misschien wel op te lossen. En dat is handig want aangezien de rem al bijna 30 jaar niet meer gemaakt wordt, zijn de onderdelen inmiddels niet meer te vinden. Ik ben niet zo heel erg op de hoogte omdat ik er zelf nooit 1 had, maar volgens mij passen er ook niet toevallig blokjes van een andere gangbare schijfrem in. Dus als de remblokjes op zijn, wordt het lastig, of er iets defect raakt aan de rem enz.

En aangezien dat voorvorkje zelf ook nog wat afwijkend is met dat aparte balhoofd en stuurbevestigingssysteem, ( zie mijn eerdere post) kun je er ook niet zo maar 1 van een kinderfietsje ofzo in zetten, want dan krijg je je stuur niet vast. Kortom het is een keten van niet standaard onderdelen.

Aan de andere kant, als jezelf in staat acht om een hele fiets te brouwen, dan is dit ook wel vanaf nul weer op te bouwen.

De fiets ziet er voor zijn leeftijd wel erg netjes uit, dus mogelijk heeft ie niet heel veel kilometers gemaakt en zit er nog best wat leven in de rem. Maar wees er zuinig op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
Dank voor de uitleg! Ik zal er zeker zuinig op zijn. Ik hoop weinig aan deze te sleutelen, vooral lekker op te rijden. Een vriendelijk forumlid is gisteren even komen kijken (wilde overigens geen worstenbroodje) en die vond het ook allemaal erg netjes. De afstelling is al behoorlijk goed voor mijn postuur en ik kreeg meteen nog wat tips. Heel fijn!

En met de noodzaak voor een goedkope eerste zelfbouw uit de weg, zit ik eraan te denken om ergens het komende jaar (eerst even kijken hoe het bevalt op deze) de eerste zelfbouw over een andere boeg te gooien. Daarvoor post ik hier even, als geheugensteuntje voor mezelf, de volgende linkjes:
https://www.youtube.com/watch?v=BjUbFzvj...Fc&pp=iAQB
https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/b40066431/
https://www.3dxtech.com/product/carbonx-pc-cf/
https://www.bikefabsupply.com/
Van die laatste is vast / hopelijk een Nederlandse of in ieder geval een Europese tegenhanger, die moet ik alleen nog even vinden.

(Ik weet dat het gelinkte filmpje geen ligfiets is...)

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#48
Hallo Hugo,

Leuk. Ik heb ooit ook maar gelijk voor carbon gekozen, hoefde ik niet te leren lassen. Maar dan op een andere manier. Ik heb het zelf niet zo op 3d printen, ik ben er nog niet van overtuigd. Vooral omdat er geen echte vezels in gaan maar alleen hele korte stukjes vezel. Mogelijk heb je hier ook wel wat aan;

https://www.sheldonbrown.com/rinard/carbon_fiber.htm
https://www.r-g.de/en/index.html
http://recumbents.com/wisil/whatsup.htm#...20Projects

Voor die laatste heb ik zo geen alternatief. In Nederland is M gineering een adresje voor framebouwonderdelen. https://www.m-gineering.nl/mindex.htm

Framebouw onderdelen;
https://reset-racing.de/rahmenbauteile/

Je kunt ook vast gaan rondkijken op marktplaats naar goedkope fietsjes, schade frames. Losse achterbrugen van Carbon /alu full suspension frames bieden ook wel mooie mogelijkheden om bij aan te sluiten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
Tips voor de Sachs rem (en het balhoofd) in dit draadje: https://ligfietsers.nl/thread-1070.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50


Ik blijf even inspiratie verzamelen. Deze lijkt me snel, met grote wielen, en hoog genoeg voor veilig stadsverkeer.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
(12-Mar-2024, 01:44 PM)HugoW1975 schreef: Ik blijf even inspiratie verzamelen. Deze lijkt me snel, met grote wielen, en hoog genoeg voor veilig stadsverkeer.


Ik heb zelf een M5 20-28 omgebouwd naar 28-28. Dit omdat het meer comfort biedt en het en snelle fiets blijft. De initiële keuze was dat ik ook goed zichtbaar was door de hoge ligging. Dat alles is uiteindelijk gelukt. Maar er is wel een nadeel, dat ook duidelijk in jouw filmpje te zien is. Bij het opstappen zet de persoon zijn voeten op de rollerbank ter hoogte van de vooras. Ja, zo kan ik het ook. Om op mijn fiets weg te rijden moest ik altijd een Flintstonestart doen. Goed te doen met mijn 1.92, maar je moet echt niet veel kleiner zijn. Heuvelop starten was onmogelijk. En heuvelop was al bij een beetje bolling in de weg die ik wou oversteken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM