Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Q501: het project
#1
[Afbeelding: IMG-20240128-221320.jpg]

Dit is carbon Quest #501 naast mijn nu nog dagelijks gebruikte Quest #229. Zoals bekend recent gekocht maar er moet nog het nodige gebeuren. Dit had een dusdanig positieve invloed op de aanschafprijs dat ik het niet kon laten. Bovendien zag ik hoofdzakelijk dingen die ik zelf wel kan/denk te kunnen (ik ben niet bang gewoon dingen te proberen Wink  ). 

Dit draadje maak ik aan om te delen wat ik allemaal van plan ben, wat ik gedaan heb en zeker ook waar ik vragen over heb ;-) 

Wat gaat er allemaal gebeuren voordat ik dagelijks met Q501 op pad kan:
  • Er zat een Bafang middenmotor in. >> Die is er inmiddels al uit :-)
  • Hij heeft een crash achter de rug. 
  1. Structureel is dit gerepareerd. Optisch, zoals overduidelijk te zien, nog niet. Er moeten nog diverse plekken bijgewerkt, geëgaliseerd worden. 
  2. De boven- en onderschaal zitten niet helemaal lekker op elkaar.
  3. Wanneer alles netjes glad is geschuurd en recht zit: nieuwe lak erop. >> Dit deed ik eerder bij Q229: ik ga weer met DD 2 componentenlak van De IJssel aan de slag. Kleuren worden denk ik knalgroen/wit.
  • Elektra/verlichting verbeteren/vernieuwen: die is eigenlijk compleet origineel: 6v, 1 klein accuutje erbij. Dat dient mijn gebruik niet: ik rijd veel en lang in het donker in de winter, ook in échte duisternis in de Groninger polder. Plannen die ik nu heb:
  1. Aanpassen naar 12V met nieuwe (LifePO?) accu('s)
  2. Verlichting: nieuwe koplampen: de in dit draadje veelbesproken dubbele Cyo lampen zitten er nu in. Ik moet zeggen dat ik momenteel door alle lampen in eerder genoemd draadje het licht niet meer zie. 
    In Q229 heb ik 1x IQX. Bevalt me op zich prima. Ik herken de opmerkingen over beperkt licht in bermen wel. In duisternis een haakse bocht een ander B-weggetje in doe ik redelijk op de gok. Ik zag in ik meen de Tuna van Peter in de opening van de koplamp 2 kleine, extra lampjes die richting berm gericht stonden. Leek zoiets. Die zouden bij de spiegels kunnen, op een aparte schakelaar. En dan de Cyo's door IQX vervangen. Voor de achterkant denk ik aan uitbreiden met van die nep-Kellerman lampjes combi dagrij, knipper en rem op de muts. Echte vind ik ook mooi hoor, maar die prijzen....En ik denk ook nog over een Garmin Varia Radar + lamp voor mijn verjaardag vragen.  Big Grin
  • Als dit allemaal klaar is: overzetten van bepaalde zaken van Q229: crackstel (kortere cranks, ovaal blad etc), USB lader/voltmeter (zat echt nét in Q229 in een apart carbon mini-dashboardje wat overgezet kan worden), banden (Weg met die Marathons: GoCycles of CCU erop voor), Garmin houder etc. 
En dan fietsen maar!! :-)

De vragen voor nu: 
  • body bijwerken: kan dit gewoon met bijvoorbeeld met Stewatrix ingedikte epoxy?
  • Boven, -onderschaal: loshalen, richten en weer vast? Zo simpel?
  • 6v > 12V: hoe zit dat met de aanwezige LEDs (knipperlichten, achterlichten, remlichten en 2 dagrijleds)? Knallen die uit elkaar als ik er gewoon een 12v accu aan hang? Of kunnen die dat gewoon aan? Wat moet ik er anders tussen zetten? Want ik heb geen zin om die allemaal te vernieuwen als dit niet nodig is.
Alle input is welkom, wel met een beperkt budget in het achterhoofd Tongue  (dus je hoeft me geen koplampen van 500 euro aan te bevelen o.i.d.  Wink  )! Ik leer graag van jullie ervaringen!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#2
(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: In Q229 heb ik 1x IQX. Bevalt me op zich prima. Ik herken de opmerkingen over beperkt licht in bermen wel. In duisternis een haakse bocht een ander B-weggetje in doe ik redelijk op de gok. Ik zag in ik meen de Tuna van Peter in de opening van de koplamp 2 kleine, extra lampjes die richting berm gericht stonden. Leek zoiets. Die zouden bij de spiegels kunnen, op een aparte schakelaar. En dan de Cyo's door IQX vervangen. Voor de achterkant denk ik aan uitbreiden met van die nep-Kellerman lampjes combi dagrij, knipper en rem op de muts. Echte vind ik ook mooi hoor, maar die prijzen....En ik denk ook nog over een Garmin Varia Radar + lamp voor mijn verjaardag vragen.  Big Grin
Misschien heb ik een oplossing voor je, ga ik even een bericht voor sturen.

(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: body bijwerken: kan dit gewoon met bijvoorbeeld met Stewatrix ingedikte epoxy?
Kan, maar volgens mij is dat vrij zwaar spul, toch (epoxy in pastavorm)?
Met gewone epoxy en microballoons kan je een vrij lichte "plamuur" maken. 
https://polyestershoppen.nl/vulstoffen/w...s-151.html

(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: Boven, -onderschaal: loshalen, richten en weer vast? Zo simpel?
Tenzij de vorm niet meer klopt wel. 

(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: 6v > 12V: hoe zit dat met de aanwezige LEDs (knipperlichten, achterlichten, remlichten en 2 dagrijleds)? Knallen die uit elkaar als ik er gewoon een 12v accu aan hang? 
Ja Big Grin  Het gaat in ieder geval roken.

(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: Of kunnen die dat gewoon aan? Wat moet ik er anders tussen zetten? Want ik heb geen zin om die allemaal te vernieuwen als dit niet nodig is.
Je schreef hierboven over (deels?) toepassen van nieuwe knipperlichten/achterlichten, dus ik weet even niet precies wat je nu wil.
Als je de overige verlichting standaard wil houden zou ik het simpel houden en een stepdown converter tussen de accu en de verlichting zetten, met dan een uitzondering voor de koplampen. Zo'n ding dus Je kan de boel dan best wel een beetje pushen, 7V ipv 6V gaat hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem zijn en dan branden de lichten lekker fel. Bij de meeste stepdowns moet je 1,5V hoger blijven met de ingangsspanning dan de uitgang, maar ook dat gaat hier goed.
Ga je de knipperlichtinstallatie ook voor 12V gebruiken, dan moet er wel meer aangepast worden. Het zijn niet zozeer de LEDs die vervangen moeten worden, maar er moet wel een controller of de correcte weerstand tussen om ze heel te houden. Volgens mij moet je dan verder alleen de knipperlichtautomaat vervangen. Het is allemaal te doen maar reken wel op een middag prutsen en solderen. 
De claxon zal het trouwens ook uitkrijsen op 12V, maar zolang het ding krijst en het wel doet zou ik 'm laten zitten. Arend-Jan en HT Life Style hebben hun claxon in de Milans allebei teveel spanning gegeven en eigenlijk klinkt het zelfs wel komisch, lekker paniekerig Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#3
(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: Ik moet zeggen dat ik momenteel door alle lampen in eerder genoemd draadje het licht niet meer zie. 

Regelmatig komen er tweetalen met een aktetas langs de deuren om je te helpen het licht te zien Rolleyes.

Leuk project, succes met knutselen!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
#4
In mijn DF XL zit vziw ook een 6V claxon die 12V krijgt. Liever dat mensen schrikken van de claxon dan dat ze schrikken als ik er langs kom Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
(08-Feb-2024, 02:01 PM)Raymond schreef: Regelmatig komen er tweetalen met een aktetas langs de deuren om je te helpen het licht te zien Rolleyes.

En als je ongeduldig bent, kan je ze wel opzoeken bij de ingang van een willekeurig groot treinstation waar ze met z'n tweeën naast hun stalletje staan op te wachten.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(08-Feb-2024, 01:34 PM)365cycle schreef:
(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: body bijwerken: kan dit gewoon met bijvoorbeeld met Stewatrix ingedikte epoxy?
Kan, maar volgens mij is dat vrij zwaar spul, toch (epoxy in pastavorm)? 
Met gewone epoxy en microballoons kan je een vrij lichte "plamuur" maken. 
https://polyestershoppen.nl/vulstoffen/w...s-151.html
Nee hoor, Stewatrix staat bij polyestershoppen in dezelfde categorie als die microballons: is dus om gewone epoxy tot plamuur in te dikken. https://polyestershoppen.nl/vulstoffen/s...x-149.html Ik heb dit toevallig nog staan van epoxyklussen aan de boot, vandaar  Wink

(08-Feb-2024, 01:34 PM)365cycle schreef:
(08-Feb-2024, 11:39 AM)TimSch schreef: Of kunnen die dat gewoon aan? Wat moet ik er anders tussen zetten? Want ik heb geen zin om die allemaal te vernieuwen als dit niet nodig is.
Je schreef hierboven over (deels?) toepassen van nieuwe knipperlichten/achterlichten, dus ik weet even niet precies wat je nu wil.
Als je de overige verlichting standaard wil houden zou ik het simpel houden en een stepdown converter tussen de accu...

Dit is inderdaad waar ik aan denk: oorspronkelijk 6v systeem houden (incl alle huidige verlichting, koplampen uitgezonderd), 12v accu erin met 'iets ertussen' om dat 6v systeem van het juiste voltage te voorzien. Daarnaast een 12v systeem opbouwen voor extra lampen (koplampen, die Kellerman kopieën), de voltmeter, usb aansluiting etc. Soort hybride dus. En de claxon kan dan 6v blijven  Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
(08-Feb-2024, 03:23 PM)TimSch schreef: Nee hoor, Stewatrix staat bij polyestershoppen in dezelfde categorie als die microballons: is dus om gewone epoxy tot plamuur in te dikken. https://polyestershoppen.nl/vulstoffen/s...x-149.html Ik heb dit toevallig nog staan van epoxyklussen aan de boot, vandaar  Wink
Wist ik niet, thanks!

(08-Feb-2024, 03:23 PM)TimSch schreef: Dit is inderdaad waar ik aan denk: oorspronkelijk 6v systeem houden (incl alle huidige verlichting, koplampen uitgezonderd), 12v accu erin met 'iets ertussen' om dat 6v systeem van het juiste voltage te voorzien. Daarnaast een 12v systeem opbouwen voor extra lampen (koplampen, die Kellerman kopieën), de voltmeter, usb aansluiting etc. Soort hybride dus. En de claxon kan dan 6v blijven  Wink

Oké, dan kan je precies dat bordje gebruiken wat ik stuurde. Misschien wel de moeite om 'm even in te spuiten met conformal coating. Geen fijn spul om in te ademen, maar beschermt de PCB wel tegen vocht. Bij m'n spanningsmetertjes doe ik het nooit, als die uitvallen... boeien. Bij kortsluiting brandt dat extreem dunne draadje al wel door bij 7A ofzo, dus daar maak ik me ook niet heel druk over. Maar als je buck converter uitvalt is meteen ook al je licht uit, en op hoge snelheid kan dat best vervelend zijn Big Grin 

Houd er overigens wel rekening mee dat de remlichten en knipperlichten in je Chellermans het niet zomaar gaan doen als ze niet aan de knipperlichtautomaat (dus achter de buck converter) zitten. Het is alsnog wel te fixen maar dan moet je met een relais gaan werken. Heb even gegoogled maar kon zo gauw geen 6V SPST relais vinden (dat is er dus één die inschakelt wanneer er spanning op komt, en uitschakelt wanneer de spanning eraf is. SPDT wil je in dit geval niet hebben).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#8
Citaat:Houd er overigens wel rekening mee dat de remlichten en knipperlichten in je Chellermans het niet zomaar gaan doen als ze niet aan de knipperlichtautomaat (dus achter de buck converter) zitten.

Kan ik er niet gewoon een extra 12v knipperlichtautomaat bij zetten? Dan moet ik alleen nog even kijken hoe de schakelaar beide 'circuits' kan activeren. Plusdraadje extra er naar toe, aan elkaar solderen?

Geldt dat trouwens niet alleen voor de knipperlichten? Heeft een remlicht dat ook nodig? Die moet toch gewoon permanent aan als de rem gebruikt wordt?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Extra knipperlichtautomaat kan, dan knippert de boel vermoedelijk echter niet synchroon.
Je hebt daarnaast in ieder geval meerdere relais nodig om de circuits gescheiden te houden maar toch te kunnen schakelen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Hmmm. Het begint erop te lijken dat het minder eenvoudig is dan ik hoopte  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Of: 12v naar de schakelaar voor de knippers, dan door één 12v knipperlichtautomaat. Daarna splitsen: deel rechtstreeks naar de nep Kellermans (12v), deel dan pas door de step down unit richting originele knippers. Dan zouden ze gelijk moeten gaan. Wat vindt zo'n step down unit van 'knipperstroom'?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(08-Feb-2024, 06:52 PM)TimSch schreef: Of: 12v naar de schakelaar voor de knippers, dan door één 12v knipperlichtautomaat. Daarna splitsen: deel rechtstreeks naar de nep Kellermans (12v), deel dan pas door de step down unit richting originele knippers. Dan zouden ze gelijk moeten gaan. Wat vindt zo'n step down unit van 'knipperstroom'?
Dan moet je dus voor beide kanten een stepdown converter monteren.
Een extra weerstand voor de knippers is dan makkelijker. Er is een formule voor om te berekenen wat voor weerstand je nodig hebt, maar dan moet je eerst de spanning en stroom die je nodig hebt voor de LEDs weten. Ik weet niet precies hoe het circuit er bij jouw Quest uitziet en weet ook niets van de LEDs. Maar als je die knipperlichtautomaat toch gaat vervangen en achter de originele LEDs achter niet gebruikt... dan is dat achterhalen en/of nieuwe LEDs voorin lijmen helemaal geen gek idee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(08-Feb-2024, 04:52 PM)365cycle schreef: Heb even gegoogled maar kon zo gauw geen 6V SPST relais vinden
Deze dus:
Automation and control (electronic.it)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(08-Feb-2024, 08:43 PM)365cycle schreef: Een extra weerstand voor de knippers is dan makkelijker. Er is een formule voor om te berekenen wat voor weerstand je nodig hebt, maar dan moet je eerst de spanning en stroom die je nodig hebt voor de LEDs weten.

Die formule weet ik nog wel een beetje. Grofweg dan, het is alweer van 35 jaar geleden... V x A = ohm, en dan kon je ook iets van ohm / A = V doen, ofzo, en dan V x ohm = A. Ik kan me een soort driehoek herinneren met in elke hoek een van de symbolen van ohm, volt en ampere en dat je die onderling tegenover elkaar kon zetten om de andere uit te rekenen. Ik kon het perfect! Maar ondertussen weet ik allang niet meer waar de klepel van deze klok uithangt...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#15
(08-Feb-2024, 08:57 PM)Hardloper schreef:
(08-Feb-2024, 04:52 PM)365cycle schreef: Heb even gegoogled maar kon zo gauw geen 6V SPST relais vinden
Deze dus:
Automation and control (electronic.it)
Ja! maar die is wel gemaakt om 16A 250V AC te schakelen. Weet niet precies wat er gaat gebeuren als je daar een DC schakelen mee schakelt. Zou gokken dat het gewoon werkt, maar geen garanties  Shy

(08-Feb-2024, 09:51 PM)Lopopodium schreef: Die formule weet ik nog wel een beetje. Grofweg dan, het is alweer van 35 jaar geleden... V x A = ohm, en dan kon je ook iets van ohm / A = V doen, ofzo, en dan V x ohm = A. Ik kan me een soort driehoek herinneren met in elke hoek een van de symbolen van ohm, volt en ampere en dat je die onderling tegenover elkaar kon zetten om de andere uit te rekenen. Ik kon het perfect! Maar ondertussen weet ik allang niet meer waar de klepel van deze klok uithangt...
Dat is idd de kale driehoek.
Voor LEDs is de truc is dan als ik het me goed herinner: 

(Vbat - Vled) / Aled = benodigde weerstand in Ohm.

Dus spanning van de accu - benodigde spanning voor de LED, het resultaat daarvan delen door de gewenste stroom over de LED.

Voorbeeld:
(6 - 3.5) / 0.5 = 5 Ohm
(12 - 3.5) / 0.5 = 17 Ohm

Ohmse weerstand kan je gewoon optellen, dus in dit geval moet je een 12 Ohm weerstand (die 0.5A stroom kan hebben) toevoegen tussen de knipperlichten en de knipperlichtautomaat (+ de automaat vervangen).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#16
Ik heb wat beperkte ervaring met stewatix. Ik vind het wat aan de grove kant blijven, net als katoenvezels. Je bent daarmee niet in 1 keer klaar. Het blijft toch iets van een ruw oppervlak geven. Met wat aerosil erbij wordt het een iets andere mix. Dat is iets dunner, heel fijn poeder. Lijkt wat op talkpoeder. Dat vult iets fijnere gaatjes, maar loopt wat meer uit. Je kunt beide ook combineren, zolang beide samen maar niet teveel zijn. Je krijgt dan een te droge stugge dikke mix. Ik voeg meestal kleine beetjes toe, tot het me bevalt. Aerosil schuurt wel lastiger, omdat het iets harder is.

Ik ben geen genie met stroom. Ik heb wago koppelingen gebruikt voor mijn eigenbouw velomobiel. Ik vond het heel veel simpeler en logischer om gewoon gelijk met 12v te beginnen en alles op 12v te doen. Scheelt heel erg veel geklooi, die standaard ledjes vind ik leuk voor het idee, maar ik durf er echt niet op te vertrouwen dat die gezien worden. Ik heb liever een goedgekeurd motor licht/knipperlicht dan die ledjes. Als je dan toch opnieuw begint, doe het dan gelijk goed. Zonder geklooi met converters waar toch steeds wat stroom verloren gaat. Ik geloof dat die knipperlichtjes dan ook nog eens 2x3volt in serie zijn in plaats van 6v.

De knipperlichtautomaat werkt mogelijk zeer waarschijnlijk ook voor 12v, zou erop moeten staan. Anders moet je bij een motorzaak er 1 kopen en dan wel opletten dat je een versie voor Leds hebt, die gebruiken namelijk maar erg wenig watt's en dat snappen de zware versies voor knipperlampen (2x20 watt ofzo) niet.

Deze b.v. https://www.louis.nl/nl/speciale-knipper...r=10033844

Ik heb zo'n led strip gekocht, voor het remlicht heb je dan een ander kabeltje dan voor het gewone licht. Stond keurig in de gebruiksaanwijzing, welke voor wat. Voor het remlicht zit in de Quest normaal gesproken een microswitch van het type normal off. Dat lange metalen stripje duwt alleen maar op een piepklein knopje wat de eigenlijke schakelaar is. Het remlicht gaat aan als het knopje NIET ingedrukt is. ( ook te krijgen bij velomobiel.nl)

Bij mij komen alle lampjes van Ali x press en na 23000km doet alles het nog. Alleen het glas(doorzichtige) plastic van de knipperlampjes voor is mat geworden.

Shin yo.de is ook een goede site, is de eigen site van het merk, en ze hebben heel erg veel lampjes, ook in de budget categorie. Ik vermoed dat je met 60-80 euro voor vier knipperlampjes (2 paar) en een achterlichtstrip of lampje al een heel eind bent.

Ik denk dat de kabeltjes op zich het stapje van 6 naar 12v wel kunnen hebben, zoveel stroom vreet het ook allemaal niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , TimSch
#17
Dank voor de aanvulling Jeroen!

(08-Feb-2024, 11:12 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat de kabeltjes op zich het stapje van 6 naar 12v wel kunnen hebben, zoveel stroom vreet het ook allemaal niet.
Om hier nog even over uit te wijden: tenzij je echt extreem gaat doen maakt spanning helemaal niets uit voor een kabel.
Het wordt nog leuker: Als je de spanning verdubbelt, halveert de stroom bij gelijk vermogen (dus even felle lampjes).

De kabels worden dus mínder warm als je er 12V op zet, er is dus minder risico op kortsluiting etc.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#18
Hoi Tim,
Ik heb deze exercitie verleden jaar ook gedaan, en heb net iets andere accenten in het geheel.
First of all als je met step down converter(s) gaat werken dan heb je ook een centrale aan-uitschakelaar nodig. Bij 6 volt heeft elke lamp(engroep) zijn eigen aan-uitschakelaar.
De huidige lampen zijn dacht ik deels met weerstand en deels met stroomregelaar uitgevoerd, die dingen met stroomregelaar kunnen meestal wel op hogere spanning, de stroom door de LED wordt dan netjes begrensd. Die met weerstand kunnen dat ook wel, maar ze gaan ongeveer 2,5 x zo fel branden.. of geven eenmalig een flits. De weerstand wordt echter zeer veel heter (6x zoveel vermogen), en waarschijnlijk is die er op langere termijn ook niet op berekend.
Dus ik ben ook voor een step down converter gegaan voor de 6 volt installatie...
De nep-Kellermanlampjes, zijn ook eenvoudige dingen, een oranje LEDje met een weerstand (en draad naar buiten) en een rood LEDje met twee weerstandjes (en twee draadjes naar buiten) De weerstand voor remlicht is iets groter dan die voor achterlicht, dus die dingen lichten heel mooi feller op als je de rem aantrekt.
Maar goed, die nep-Kellermans hebben dus dezelfde onhebbelijkheid als die andere LED's met weerstanden, bij hogere spanning gaan de weerstanden een stuk meer dissiperen.
Aangezien mijn accupacks 16 volt zijn, heb ik er dus een tweede buck converter ingezet, maar dan voor twaalf volt. Tja, die slingerde hier toch nog rond.
En dan, hoe sluit je alles aan op de richtingaanwijzers? Ik heb gekozen voor een tussenschakeling die de 12 volt lampjes aanstuurt vanuit het zes volt systeem. Vanuit het schakelkastje draadjes aangesloten op de schakelaars
De richtingaanwijzers (2x)
De achterlichten (1x)
De remlichten (1x)
en die naar mijn converterkastje, een soort elektronische relais, als er 6 volt op de ingang komt, komt er 12 volt op de uitgang, en dat gaat dus naar de Kellermans.
(voor de techneuten: 5k weerstand naar basis van BC547, collector met 5k weerstand naar basis van PNP-darlington, emitter darlington aan 12V, collector naar de Kellerman)

Die accupacks bestaan uit 4 Li-ion cellen met BMS, Li-ion laders (3A) van Aliexpress er bij. Ik heb ook een dashcam aan boord, en samen met de B&M IQ-X gebruikt het allemaal best wel veel, alles aan twee-eneenhalf uur battery time, heb inmiddels 5 packs :-). Ja, die batterijen waren over op ons bedrijf, te weinig vermogen... Nou voor mij niet hoor.

De B&M kan tot 42 volt, dus die heeft geen regelaar nodig,
De koplamp/rijlichtschakelaar is DPDT drie posities dus, dus daar heb ik nu een kant op 16V staan, die schakelt de koplamp (aan-uit-uit) de andere kant schakelt de achterlichten en contourlichten (aan-uit-aan).

Zo, da's toch weer een heel verhaal geworden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , TimSch , Willeke_IGKT
#19
Wat is dit toch een mooi forum  Smile Dank voor alle input en aanvullingen erop! 

(08-Feb-2024, 11:12 PM)Jeroen S schreef: ...Ik vond het heel veel simpeler en logischer om gewoon gelijk met 12v te beginnen en alles op 12v te doen. Scheelt heel erg veel geklooi...

In de loop van de dag gisteren, toen we zo wat uitwisselden over de gevolgen van 6v behouden en 12v ernaast, begon me ook al het gevoel te bekruipen dat het een stuk simpeler is om toch maar al dat originele 6v spul te vervangen voor 12v varianten en 1 uniform circuit te bouwen. Ik dacht aanvankelijk werk te besparen, maar het lijkt het alleen maar te compliceren  Wink Plus dat ik de bovenste schaal toch los moet halen omdat die niet helemaal recht zit, dan kan ik de boel net zo goed even helemaal open maken: kan ik er ook nog eens super goed bij  Big Grin

Ik zal eens een schemaatje uitwerken met nieuwe verlichting rondom. Waarbij hergebruik van (een deel van) de bekabeling dus een optie is. 

(08-Feb-2024, 11:12 PM)Jeroen S schreef: Ik heb wat beperkte ervaring met stewatix. Ik vind het wat aan de grove kant blijven, net als katoenvezels. Je bent daarmee niet in 1 keer klaar...

OK. Heb je ook ervaring met de door 365cycle genoemde microballoons? Als ik naar de omschrijvingen op Polystershoppen kijk, lijkt dat spul echt bedoeld om makkelijk schuurbare plamuur te maken. Stewatix wordt meer genoemd om ijzersterk te verlijmen (ik kocht het om nieuwe contraplaten voor het voorstag van een zeilboot te verlijmen: daar komen flinke krachten op met een zeil van 30 m2 wat er aan hangt: dat spul moet erg sterk zijn). Hier is dit niet het doel, natuurlijk, maar puur afwerking, egaliseren.

---------------------------------
Naschrift: nu lees ik, nadat ik bovenstaande verzond, jouw post, Hans. Weer extra overdenkingen. Ik zie wel in jouw setup wat jouw expertise is: ik kan niet alles volgen. Voor mij is een eenvoudigere setup wellicht slim. Ben maar een eenvoudige schoolmeester ;-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#20
:-)
Ja, ik had geen zin om de top er af te halen, dus dan moet je wel een 6V deel houden.
Tijdens het monteren van de camera brak trouwens een van de remlichtLEDjes af, maar die heb ik kunnen repareren via het gaatje van de camera! :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , 365cycle
#21
Beste fixer :-) ik heb mijn mango opgebouwd van 6- 12 volt. Ik gebruik nu een Ferm accuboor accu. Als deze opgeladen is geeft ie circa 20,5 volt. Om de volt aan te passen heb ik een Step down gebruik van het merk: Kemo-Electronic Spanningsomvormer Module Ingangsspanning (bereik): 6 - 28 V/DC Uitgangsspanning (bereik): 3 - 15 V/. Deze is bij Conrad te bestellen of ook bij Okaphone in Groningen. Ik heb de lampjes van mijn richtingwijzer verwisseld voor klein auto ledjes. De toeter ook naar 12 volt. De voorlampen die kunnen boven 12 volt handelen dus die anders aangesloten.
Ik ben een amateur prutser, maar als je zelf wilt zien hoe ik e.a. heb verwerkt, stuur maar een bericht.
Woon zelf in Assen, dus je ben welkom.
Veder heb ik mijn mango na een eenzijdige ongeluk opnieuw redelijk gespoten met 2K RAL-kleur in Spuitbus SprayMax - High Solid. Gekocht bij CROPS en heb plamuur gebruikt van presto. Vond het goed spul.
Antwoord }
#22
(09-Feb-2024, 11:27 AM)Dharm2004 schreef: Veder heb ik mijn mango na een eenzijdige ongeluk opnieuw redelijk gespoten met 2K RAL-kleur in Spuitbus SprayMax - High Solid. Gekocht bij CROPS en heb plamuur gebruikt van presto. Vond het goed spul.

Hoeveel bussen had je nodig?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#23
Die microballoons en Aerosil in combinatie heb ik ook veel gebruikt. Nou, ja veel, maar het zit in alle drie mijn carbonframes. Microballoons zijn hele kleine holle balletjes, vooral bedoeld als lichtgewicht vulmateriaal. 250 gram komt in een emmer van ongeveer 5 liter. Het is veel makkelijker te schuren, omdat het weinig voorstelt. Bij een boot waar je een grote lijnvoeg hebt ideaal. Bij een mix met veel aerosil is het eindresultaat erg hard, harder bijvoorbeeld dan het berkentriplex van mijn houten velomobiel. Je moet dan oppassen met schuren, omdat je makkelijker het omliggende materiaal als de bult weg schuurt. Zeker met het flexibele Quest deksel een risico. Aan de randjes van de kap die bij het monteren kunnen schrapen, is iets meer aerosil mogelijk verstandig. Een mix van epoxy met veel Aerosil is echt heel hard, denk aan hardhout. Het is harder dan alleen uitgeharde epoxy. Een mix met veel Microballlons is veel zachter en verdwijnt met schuren heel snel, eerder dennehout.

De omschrijvingen bij Polyshoppen zijn niet altijd heel helder. Je hebt vulmiddelen en tixotropeer middelen. Van een vulmiddel alleen blijft een plamuur niet staan, het loopt toch nog uit. In de loop van de 24 uur droogtijd. Zoals de slagroom op de taart zonder Klopfix. Het risico daarmee is dat je het prachtig geplamuurd achterlaat en dan 2 uur later nog eens gaat kijken en de klodders stromen in slak tempo langs je fiets.

Aerosil en glasbubbels zijn vulmiddelen. Stewatix, daar wordt de epoxy ook minder vloeibaar, dikker van.
Waarschijnlijk moet je toch wel in 2 of meer etappes werken. Eerst de grovere afwerking, uitharden, schuren. Dan een 2e ronde met een wat dunnere plamuur, om de pinholes, schuurkrasjes op te vullen. Dat wil dan ook wel met alleen stewatix.

Zo te zien op de foto'sn gaat het vooral om cosmetische reparaties. Geen grote +2mm gaten om te vullen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#24
Hi Tim, ik heb eerst primer gebruikt en 3/4 bussen voor een kant.
Omdat de Mango ook mijn luxe vervoersmiddel is naar mijn werk, wilde ik het goed gefixt hebben.
Ik fiets ook vroeg 's morgens en laat 's avonds terug, dus heb ik op mijn dakje een litemove lamp. Deze krijgt zijn power van een powerbank, maar kan ook eventueel op een 12 volt accu prima branden.
In de kop vd Mango heb ik een 80/120 (low/high Beam van B&M) voor extra.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
Drie à vier neem ik aan, geen driekwart?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#26
Inderdaad 3@4 bussen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM