Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
#27
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Op de site van ICB zie ik dat er 11 Tuna's zijn verkocht.

Waarom is er geen stormloop op deze praktische en volgens de reviews goede en snelle vm?
Omdat velonauten het allersnelste ontwerp willen en de Tuna dat niet is. Het scheelt niet veel, dat is het stomme. 
Je ziet het ook niet voor niets: de Tuna ging met 2 sterke rijders gemiddeld ook ver over de 50, net als de Snoek L en de W9.
Ik zou 'm er heel graag bij willen hebben, superfijne fiets voor de wat kortere routes en met slecht weer.

(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.

349 + 50 + 50 = 449
409 + 28 + 28 = 465

Verschil is 16mm. 
Dat is niet veel. 
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen?
Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.

Verder: die berekening klopt nagenoeg. Goed genoeg om kloppende waarden te krijgen als je er je snelheidsmeter op afstelt.

(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Voordelen:
Lichter wiel
Stijver wiel
Dikke banden zijn comfortabeler
Dikke banden zijn comfortabeler, maar dat wordt deels teniet gedaan door de kleinere diameter.
Wat wél een leuk idee is: Links en rechts in de neus twee moeren lijmen waar je een lange bout in kan draaien.
Reservewielen van de Tuna kunnen zo in een bagagevak, of met zo'n moer gewoon rechtstreeks vastgezet worden in de fiets.
Door de kleine wielbakken houd je dan plek genoeg over om te trappen, zelfs met mijn enorme schuiten. En je fiets gaat er iets rustiger van sturen, want extra gewicht in de neus Smile  

(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Zijn er nog meer mensen die met een Tuna rijden?
FWIW: Mijn review is bijna af, moet nog een paar dingen even nakijken en dan gaat die onderweg Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hardloper
#28
Ik heb een tijdje terug een goede testrit kunnen maken met de Tuna. Ik zal mijn review even formatteren en straks posten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Citaat:Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.

Doh  Te snel getypt.

Ik had het zelfs nog snel op een blaadje gecheckt om domme fouten te voorkomen  Big Grin
Maar het verschil is dan dus nog 3mm minder. Dus maar 13mm. Als 50mm banden passen  Wink 

Ik heb dit vooral even uitgerekend, omdat veel mensen meteen over die kleine wieltjes beginnen als het over de Tuna gaat. Ik ben heel benieuwd of je het überhaupt merkt. 

Onder de GreenSpeed AERO lagen ze ook en dan met die Scorchers eronder......bloedsnel en supersnel lek  Rolleyes 

De Tuna is helaas gebasseerd op de DFxl en die vind ik erg ruim. Aan de andere kant heb ik even proefgezeten in de Tuna van Peter van ICB en toen viel het mij erg mee. Misschien moet ik als opvolger toch niet meteen voor de Snoek gaan, maar ook de Tuna als optie open houden.

Ik heb namelijk ook gelezen (hierboven?) dat de Tuna ook wordt geleverd met de oude stoelophanging.
Ik vind die 2 riempjes echt helemaal niks. In de Snoek deden ze zelfs echt pijn aan mijn schouders.

Vind ik toch wel een pluspunt voor de Tuna.


@365cycle, waarom alleen voor korte afstanden?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#30
Hier mijn ervaring met de Tuna. Met dank aan 365Cycle Smile

Proefrit met de Tuna.

Ik heb de ideale proefrit kunnen maken in de Tuna: Een keer op en neer naar mijn werk. Dit is 2x 62,5km, met lange stukken waar je goed door kan rijden, een paar stukken door bebouwde kom, goed wegdek, slecht wegdek, en drempels. Normaal rij ik dit in een vroege DF XL met diverse modificaties, dus daar vergelijk ik alles mee.

Modificaties DF XL:
- Stuggere voorvering
- Hoger op z'n poten
- Hoge (verstelbare) koplamp
- Nieuwe stuurgeometrie
- Kellerman knipperlichten achter
- Kabel om het stuur niet te laag te laten komen

Verder staat de DF XL op 32-406 CCU's, en een 47-559 Marathon.

Statische verschillen:

De Tuna heeft een wat grotere kuip. Het is nog steeds geen grote opening, zeker qua breedte, maar je komt iets minder snel met je knieën tegen de rand met uitstappen.
Ik had wat meer schouderruimte in de Tuna. (Niet dat ik te weinig heb in de DF XL, maar ik kon me niet zonder meer klemzetten)
De bagageruimte linksachter is wat kleiner dan bij mijn DF. Waarschijnlijk omdat de oude DF XL een klein (559) achterwiel heeft.
Mijn laptop + tas met extra kleren passen nog steeds, maar meer moet er niet bij.
Het 'plankje' rechtsachter is bij de Tuna meer een bakje. Ik heb hier mijn tas(je) met sleutels en pasjes etc. in liggen, en in de Tuna grijp je die er niet even uit zonder uit te stappen. De zitting is makkelijk te stellen met verschillende inkepingen voor de lengte, en riempjes voor de hoek.
Het toegangsluik naar de neus zit met magneten vast in plaats van 10 boutjes. Dat scheelt een hoop tijd als je bij de trappers moet zijn.

Dynamische verschillen:

Na het goed zetten van de zitting voelt de Tuna gelijk vertrouwd. Het uitzicht is ook nagenoeg gelijk aan de DF XL, dus dat helpt ook.
Qua sturen voelt hij iets zwaarder dan de DF XL. Een beetje als het verschil tussen de oude en nieuwe stuurgeometrie van de DF XL.
De draaicirkel voelt gelijk aan de DF XL. Ik had geen problemen met de paar vervelende bochten die ik in Amsterdam moet nemen. De Tuna loopt lichter, maar dat is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de snellere achterband die erop ligt...

De testrit:

Het waaide lekker, met een wind schuin van voren, dus het verschil in windgevoeligheid door de dichte wielkasten kon ik gelijk merken. Waar ik met de DF XL nog wel eens een uitzwaaier maak met vlagen zijwind, had ik in de Tuna amper door waar de wind vandaan kwam: De Tuna reageerde niet.
's Middags op de terugweg waaide het wat harder, en merkte ik het wel. Bij vlagen zijwind werd ik toch wat opzij gedrukt, maar een stuk minder dan de DF XL die samen met me reed op dat moment.
Ook reed ik in de Tuna een stuk makkelijker boven de 40km/h. Waar ik met de DF XL rond de 37 kruiste, zat ik met de Tuna op 40-41km/h. Let wel: Een gedeelte van de snelheidswinst is zeker te wijten aan de snellere achterband, maar de gesloten wielkasten maken echt een groot verschil.
Drempels (zowel grote als kleine) neemt de Tuna met gemak, je merkt het verschil niet tussen 16" of 20" voorwielen. De Tuna heeft standaard ook wat meer bodemvrijheid (of in ieder geval 'neusvrijheid') dan de DF XL. De reden dat ik mijn DF XL hoger op z'n pootjes heb staan is dat ik anders in Amsterdam bij een aantal drempels/stoepopritten mijn neus schraap. De Tuna reed hier zonder problemen overheen.
Klinkerwegen neemt de Tuna ook soepel. Hier speelt de ophanging van de stoel waarschijnlijk een grote rol: De riempjes aan de bovenkant zorgen voor een minder direct contact met het chassis van de velomobiel, en dempen op die manier het gehobbel. Die ophanging heeft overigens ook een nadeel: Als je (veel) kracht zet wil de stoel gaan 'schommelen'.

Conclusie:

De Tuna voelt grotendeels als een DF XL. Niet zo verwonderlijk, daar hij gebaseerd is op een DF XL. De voordelen van dichte wielkasten zijn duidelijk merkbaar, zeker met zijwind. Het feit dat de wielkasten binnen een paar seconden open te maken zijn, zodat je zonder moeite bij je wiel kan komen zorgt voor een win/win situatie.
Ik ben er nog niet uit of ik de stoelophanging een verbetering vind. het is wat meer priegelen met bagage, en of het voordeel van demping opweegt tegen het nadeel van schommelen?
De 16" wielen doen niet onder voor de vertrouwde 20", en hebben als bijkomend voordeel dat je een heel wiel (of twee) mee kan nemen in het 'vooronder'.
Ik ga mijn DF XL niet acuut inruilen voor een Tuna, daarvoor zijn de verschillen te klein (met name door de eerder genoemde modificaties van mijn DF XL), maar als ik om een-of-andere reden een nieuwe DF XL zou gaan kopen zou het een Tuna worden :-)
Antwoord }
#31
(26-Oct-2023, 01:05 AM)365cycle schreef: Omdat velonauten het allersnelste ontwerp willen en de Tuna dat niet is. Het scheelt niet veel, dat is het stomme. 


Je ziet het ook niet voor niets: de Tuna ging met 2 sterke rijders gemiddeld ook ver over de 50, net als de Snoek L en de W9.

Ik zou 'm er heel graag bij willen hebben, superfijne fiets voor de wat kortere routes en met slecht weer.
Toen ik (als velomobiel-broekie) de Snoek L en de Tuna op twee dagen achter elkaar reed, merkte ik dat ook. De Snoek L voelde iets efficienter in rechte lijn maar de Tuna voelde praktischer zodra het draait.



Citaat:Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Klopt precies maar volgens mij zakt een bredere band op hetzelfde comfortniveau wel even ver in als een smallere band. Dus voor wielomtrek maakt het niet uit, wel voor vervormingsverlies.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , twilwel
#32
(26-Oct-2023, 01:05 AM)365cycle schreef:
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: [quote="Wim -de roetsende" pid='38682' dateline='1698267005']
Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.

349 + 50 + 50 = 449
409 + 28 + 28 = 465

Verschil is 16mm. 
Dat is niet veel. 
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen?
Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.

Hier wordt breedte en hoogte van de band met elkaar gelijk gesteld. Toevallig klopt dat vrij goed, dus gaan we niet moeilijk over doen.

Banden vervormen meer bij een lagere druk, maar een brede band vervormt meer in de breedte, terwijl een smalle band meer in de lengte vervormd en daardoor ook meer afplat in de hoogte. Maar omdat een brede band doorgaans minder druk heeft, wordt dat weer opgeheven. Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws, maar toch.

Tot zover mijn geneuzel in de marge.
Antwoord }
#33
Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder Smile
Antwoord }
#34
(26-Oct-2023, 03:08 PM)Arend-Jan schreef: Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder Smile

Slim!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Arend-Jan , hmplantinga
#35
(26-Oct-2023, 03:08 PM)Arend-Jan schreef: Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder Smile
Tering wat simpel. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
#36
Ik heb soms mijn momenten Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#37
Ik zie op de website van ICB nergens technische specificaties van de Tuna staan. Gewicht, lengte, etc.

Raar.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(01-Nov-2023, 09:29 PM)PieterTrapt schreef: Ik zie op de website van ICB nergens technische specificaties van de Tuna staan. Gewicht, lengte, etc.

Raar.

Van de DF en de DFxl ook niet.


Op www.velomobileworld.com staan wel (technische) gegevens van de DF en de DFxl. Nog niet van de Tuna.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie
#39
Dat is inderdaad super wazig. Ik zie de Tuna op Velomobileworld.com helemaal niet..

De DF en DF XL wel. Uitgebreid zelfs.
Inclusief eigen technical support page
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#40
Ik ben geïnteresseerd in de gewichten van de Tuna, de DF, de QV en de Bülk. 

[mentaal ben ik de eerste stapjes aan het zetten op de customer journey richting een VM ;-) ]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(01-Nov-2023, 11:51 PM)PieterTrapt schreef: Ik ben geïnteresseerd in de gewichten van de Tuna, de DF, de QV en de Bülk. 
Tuna, DF, Bülk, Snoek L, Alpha 9-serie: Maakt allemaal weinig uit. Allemaal ~24 kg. Die ene kilo verschil ben je ook kwijt als je vlak voor je rit even goed gebruik maakt van het kleinste kamertje.

De QV is ~10 kg zwaarder, door het extra wiel, de veel complexere wielophanging en het feit dat het gewoon vrij veel fiets is. 

(01-Nov-2023, 11:51 PM)PieterTrapt schreef: [mentaal ben ik de eerste stapjes aan het zetten op de customer journey richting een VM ;-) ]
Superleuk!

Dichtstbijzijnde dealer voor jou is twilwel, die hier ook wel actief is op het forum.
En kijk ook hier even: https://ligfietsers.nl/thread-1566.html
Antwoord }
#42
Dank je, 365cycle !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#43
Zag net op de site van Intercitybike.nl dat er een verslag stond van een testrit met de Tuna (wel helemaal naar onderen scrollen en op "reviews" klikken) : 

https://www.intercitybike.nl/nl/tuna.htm...nelReviews
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#44
Ik weet niet echt wat ik van de review moet vinden, en hij heeft maar 1 ster gekregen? zou dat een fout zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(29-Nov-2023, 11:00 AM)Gideonaut schreef: Ik weet niet echt wat ik van de review moet vinden, en hij heeft maar 1 ster gekregen? zou dat een fout zijn?

Die bedenking maakte ik mij ook ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Ik zit al stiekem een beetje te lonken naar de Tuna, dus ben zeer geïnteresseerd in reviews. Dat van die "lagere topsnelheid" kan ik niet plaatsen. Ook de ene ster is raar, boven een positief verhaal.

Zijn hier mensen die een Tuna hebben gereden? Wat is jullie ervaring (ja, ik ken het andere draadje op dit forum :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
De Tuna is net een nieuw model, dus mensen die er duizenden kilometers ervaring mee hebben en 'm alweer verkocht hebben zijn er denk ik niet.
Ik heb 'm 1000 km mee gehad en vind het in het heel kort een fantastische, rappe allrounder. Hele fijne forensenfiets.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , PieterTrapt
#48
Hij staat ook op mijn lijstje voor een testrit, ik moet er alleen nog zien te geraken ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: ik moet er alleen nog zien te geraken ....
Kwestie van blijven trappen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#50
(29-Nov-2023, 03:10 PM)365cycle schreef:
(29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: ik moet er alleen nog zien te geraken ....
Kwestie van blijven trappen Big Grin

Da's waar. Als het nu wat warmer en droger was, (en m'n QV zou z'n nieuwe lagers al hebben) zou ik het mss nog doen ook  Tongue
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle , Willeke_IGKT
#51
(29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: Hij staat ook op mijn lijstje voor een testrit, ik moet er alleen nog zien te geraken ....


Same here, net als andere velomobielen.  Alleen, dat naar Dronten gaan komt er maar niet van.

Deze maand maar eens doen. Ga over niet komend weekend maar het weekend erop een ligfiets ophalen die ik via marktplaats heb aangeschaft.  Een maandje NS Weekend Vrij is goedkoper dan een regulier treinretour dus ik kan dan een maand lang onbeperkt de trein pakken in het weekend.

Had er nog niet eens aan gedacht, maar ik kan best wel weer eens een keer naar Dronten gaan om eens wat velomobielen te bekijken en wellicht een proefrit te maken. Verder dan 5000km in een velomobiel quest ben ik nog niet gekomen in mn leven als ligfietser en ik zou best ook de andere modellen eens willen proefrijden.

De tuna, maar ook bijv. eens een DF/DFXL of bijv een WAW, Alpha of misschien de Bulk?  Niet dat ik er eentje nieuw wil aanschaffen, maar een gebruikte tzt zie ik wel zitten als er een interessante voorbij komt.  Sowieso komt er ooit weer een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
(29-Nov-2023, 05:47 PM)ZoefZoef schreef: De tuna, maar ook bijv. eens een DF/DFXL of bijv een WAW, Alpha of misschien de Bulk?  Niet dat ik er eentje nieuw wil aanschaffen, maar een gebruikte tzt zie ik wel zitten als er een interessante voorbij komt.  Sowieso komt er ooit weer een velomobiel.


Ik zit voor veel lezers niet in de buurt, maar je bent welkom om een WAW model 3 uit te proberen, als je ongeveer mijn lengte bent (1,92m) Ik denk dat het eenvoudig is om tot 1,80m af te stellen. Het gaat hier wel om een model 3 (Belgisch) en niet een model 4 (Katanga).
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM